Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kielar: co robić, gdy sprzedawcy lekceważą nasze prawa? [EKSPERT RADZI]

Katarzyna Kielar
Jakie prawa przysługuja klientowi. Na pytania Czytelników odpowiada Katarzyna Kielar, rzecznik PIH w Katowicach.

Kupiłem od akwizytora odkurzacz. Chcę go jednak zwrócić w ustawowym terminie 10 dni od zawarcia umowy. Akwizytor przyjął moją rezygnację, lecz każe mi pokryć koszty, jakie poniesie w związku z odbiorem odkurzacza z mojego mieszkania.
Czy ma do tego prawo? - pyta Czytelnik z Katowic.

W przypadku rezygnacji z umowy z akwizytorem - na zasadach us-tawy o ochronie niektórych praw konsumentów - klient z zasady nie może być obciążany jakimikolwiek kosztami. W razie rezygnacji umowę uważa się za niezawartą, czyli wraca się do sytuacji sprzed jej zawarcia, kiedy to sprzedawca i kupujący nie mieli wobec siebie żadnych zobowiązań. Jeśli tak, to sprzedawca nie może żądać od kupującego zapłaty kosztów odbioru odkurzacza. Sprzedawca ponosi ryzyko finansowe związane z możliwością likwidacji umowy.

Sprzedawca kazał mi zapłacić za jednorazowy worek, w który zapakował sprzedawane luzem ogórki kiszone. Czy po to, żeby nie płacić następnym razem za opakowanie, powinienem taki worek przynieść ze sobą? - pyta Stały Czytelnik DZ.
Jeśli inaczej nie ustalono, koszty wydania towaru - zwłaszcza jego zmierzenia lub zważenia i opakowania - ponosi sprzedawca. Towar luzem, aby mógł być wydany, musi być - co oczywiste - opakowany. Sprzedawca powinien zapewnić potrzebny do zapakowania materiał, a jego kosztami nie może obciążać kupującego.

Za ten sam szampon miałam zapłacić w kasie 8,39 zł, a z informacji na jego opakowaniu i na półce wynikało, że kosztuje on 7,39 zł. To nie pierwszy raz, gdy trafiam na taką rozbieżność. Która cena obowiązuje mnie w tej sytuacji? - pyta Joanna z Bytomia.
Od kupującego kasjer bezwzględnie powinien pobrać cenę uwidocznioną na towarze i na półce. Cena zarejestrowana w kasie w takiej sytuacji nie ma żadnego znaczenia. Takie różnice w cenach najczęściej wynikają z niedbalstwa sprzedawców. Klienta nie można jednak obciążać jego skutkami.
opr. (JJ)


*Najlepsze prezenty na Walentynki DLA NIEGO I DLA NIEJ
*Rodzice małej Lilki mówią o błędach lekarskich [WIDEO + KOMENTARZE]
*Jaki akumulator wybrać? Który najlepszy i najtańszy? ZOBACZ TUTAJ
*Urlop macierzyński i urlop rodzicielski 2014 [ZASADY I TERMINY]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!