Ruch na A4 wraca do normy po pandemii
Po pandemicznym, 2020 roku ruch na śląsko-małopolskim odcinku wraca do normy. Jak podaje Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz płatnego odcinka A4 między Katowicami i Krakowem, powoli odrabia on straty związane z niższym ruchem w czasie lockdownu.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- Uchodźcy z Ukrainy nie muszą płacić za przejazd płatnymi autostradami w Polsce
- Dni „zakrętu idiotów" są policzone. Zniknie, gdy powstanie węzeł na S1
- Śląskie. Naukowcy doradzą, jak pozbyć się muld z autostrady A1
- Sosnowiec. Umowa na projekty przebudowy S1 i budowy nowego węzła podpisana
- Kiedy powstanie trasa S11 w Bytomiu i Radzionkowie? Dokumentacja trafiła do GDDKiA
- Trasa S86 i autostrada A4 w Katowicach wśród najruchliwszych dróg w Polsce
To jeden z droższych odcinków autostrad Polsce
To bardzo popularny odcinek A4, bo łączy dwie duże aglomeracje – śląską i małopolską. Autostrada jest bardzo popularną trasą, choć, na co narzekają kierowcy, ciągle remontowaną. Bardzo często przez to zamykane są pasy ruchu, co sprawia, że tworzą się tam korki. Dodatkowo przejechanie z Katowic do Krakowa A4 to też spory koszt – bo za zaledwie 61 kilometrów autostrady trzeba zapłacić aż 24 złote, jeśli opłatę wnosimy na bramkach. Jeśli płacimy automatycznie, czyli korzystamy z videotoolingu, czy urządzenia A4Go lub innych systemów poboru opłat jak np. mPay – opłata jest niższa i wynosi 18 zł. Dotyczy to oczywiście samochodów osobowych, do 3,5 t.
Dla porównania – przejechanie 150 km autostradą A1 (Amber One) między Toruniem i Gdańskiem – płacimy 29,99 zł (koncesjonariuszem jest Gdańsk Transport Company SA.), a za 163 km A4 między Gliwicami i Wrocławiem trzeba zapłacić 16,20 zł. To płatny odcinek, którym opłaty pobiera Krajowa Administracja Skarbowa.
Rośnie ruch między Krakowem i Katowicami
Średnie natężenie ruchu na płatnym odcinku A4 między Krakowem i Katowicami w 2021 roku wyniosło 42,9 tys. samochodów na dobę. Nie było rekordowe, bo wciąż o 6 procent niższe od lat sprzed pandemii. Jednak porównaniu do roku 2020 odnotowano w ubiegłym roku wzrost ruchu na A4. Ruch był o 17 procent wyższy od statystyk z 2020 roku.
Więcej z A4 w stosunku do 2020 roku, korzystało aut osobowych. Ruch samochodów osobowych wzrósł w roku 2021 w stosunku do 2020 roku o 18,2 proc. i wyniósł ok. 35,2 tys. pojazdów na dobę, natomiast ruch pojazdów ciężarowych wyniósł 7,6 tys. pojazdów na dobę i był o 14,6 proc. wyższy niż w roku 2020.
Przychód Stalexport Autostrada Małopolska: 355,7 mln zł
W sumie z poboru opłat za przejazd płatnym odcinkiem A4 do kasy Stalexportu Autostrada Małopolska wpłynęło 355,7 mln złotych. To o 24,5 proc. więcej niż w 2020.
Więcej zapłacili kierowcy aut osobowych, bo przychody z tytułu opłat za przejazd samochodami osobowymi wyniosły 224,7 mln zł, tj. o 31,3 proc. więcej niż w roku 2020, a przychody z tytułu poboru opłat za przejazd samochodami ciężarowymi były o 14,4 proc. wyższe niż w roku 2020 i wyniosły blisko 131 mln zł.
Z kolei spółka z tej samej grupy kapitałowej - Stalexport Autostrady S.A. odnotowała zysk na poziomie 95,4 mln złotych. To spółka koncentrująca swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej na A4.
Będą kolejne inwestycje i remonty na A4
Emil Wąsacz, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A. tłumaczy, że na wyniki finansowe spółki, niebagatelny wpływ miała sytuacja związana z pandemią koronawirusa. Zapowiada tez kolejne inwestycje i remonty.
- Rok 2021, podobnie jak 2020, upłynął w cieniu ciągłej niepewności gospodarczej i społecznej związanej z pojawianiem się kolejnych fal pandemii koronawirusa, ograniczaniem i rozluźnianiem aktywności bardzo wielu branż gospodarki, co oczywiście wpłynęło także na funkcjonowanie naszego najważniejszego przedsięwzięcia – autostrady A4 Katowice-Kraków. Mając nadzieję na powrót do normalności, nie zwalniamy tempa w zakresie realizacji inwestycji, na które przewidujemy w tym roku wydatki rzędu około 76,5 mln zł, a na prace utrzymaniowe 72,4 mln zł. Prowadzić będziemy modernizację odwodnienia autostrady oraz przepustów, w planach mamy także remonty nawierzchni jezdni na węzłach autostradowych, remonty niektórych obiektów mostowych oraz ekranów akustycznych. Oczywiście wciąż stawiamy na dalszy rozwój elektronicznego systemu poboru opłat na zarządzanym przez nas koncesyjnym odcinku A4. Prowadzimy rozmowy z kolejnymi partnerami w celu dalszego poszerzania dostępu do videotollingu – mówi Emil Wąsacz, prezes SAM S.A.
Jak podaje Stalexport, Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady, pomimo trudności wynikających z pandemicznej sytuacji gospodarczej, w 2021 roku kontynuowała realizację programu inwestycyjnego, do której jest zobowiązana na podstawie Umowy Koncesyjnej. Wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych przez grupę wyniosła 50,2 mln zł, o ponad 20 proc. więcej niż w 2020 roku i obejmowała przede wszystkim prace budowlane związane z odwodnieniem małopolskiego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, modernizacją przepustów pod jezdnią autostrady oraz korektą układu drogowego na dojazdach do placów poboru opłat.
Inwestycja w większą przepustowość i automatyczny pobór opłat
W minionym roku kontynuowane były także działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice-Kraków. Videotolling, czyli pobór opłat oparty o odczyt tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem aplikacji mobilnych, rozszerzono o nową aplikację IKO PKO Banku Polskiego, a dodatkowo powiązano go także z kartami flotowymi ORLEN. W styczniu 2022 roku uruchomiono jeszcze jedną aplikację – mPay. Zmieniona została także organizacja ruchu na placach poboru opłat, poprzez umożliwienie uruchomienia w każdym kierunku jazdy dodatkowych bramek przeznaczonych tylko dla płatności automatycznych, z bardziej czytelnym oznakowaniem tych bramek. Na kabinach inkasentów zainstalowane zostały zewnętrzne czytniki kart bankowych i flotowych. Te wszystkie działania nie tylko skracają czas transakcji, ale zapewniają także w dobie koronawirusa bezpieczeństwo podróżujących.
W zakresie wyników jednostkowych Stalexport Autostrady rok 2021 zamknięto przychodami ze sprzedaży o 7 proc. większymi niż w roku 2020 i wynoszącymi 3,7 mln zł. Przychody ze sprzedaży pochodzą przede wszystkim z najmu powierzchni biurowych i miejsc parkingowych biurowca w Katowicach. Jednocześnie zysk netto Spółki był o 63 proc. niższy niż w 2020 roku i wyniósł 57,7 mln zł (157,6 mln PLN w 2020 roku). Na wynik netto wpłynęły przede wszystkim niższe o 62 proc. przychody finansowe Spółki, z których największą pozycję stanowią otrzymane dywidendy (w 2021 roku 62,2 mln zł, a w 2020 roku 164,1 mln PLN).
To pierwszy prywatny koncesjonariusz autostrady w Polsce
Przypomnijmy. Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Firma, jako pierwsza w kraju, otrzymała koncesję na realizację pionierskiego projektu eksploatacji, przebudowy oraz przystosowania A4 Katowice-Kraków do wymogów płatnej autostrady. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami
a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka. Stalexport Autostrady S.A., będąca współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością – Biuro Centrum Sp. z o.o., prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.
Nie przeocz
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?