Kolej do CPK: Na wyłonienie wariantu inwestorskiego jeszcze poczekamy. Jaki termin jest realny?

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Mieszkańcy Palowic, Bełku, Szczejkowic znów będą demonstrowali na Wiślance
Mieszkańcy Palowic, Bełku, Szczejkowic znów będą demonstrowali na Wiślance BKK
Udostępnij:
Najwcześniej w czwartym kwartale tego roku, a nie jak dotąd mówiono w okresie wakacyjnym – wyłoniony zostanie wariant inwestorski dla linii kolejowej Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mowa o linii 170 na odcinku pomiędzy Katowicami, a Ostrawą. To na trasie przebiegu tej linii od miesięcy trwają gorące protesty mieszkańców, którzy w ramach poszczególnych, zaproponowanych przez CPK wariantów, musieliby zostać wysiedleni.

CPK. Na wyłonienie wariantu inwestorskiego jeszcze poczekamy

Pierwotnie – w czasie wszelkich spotkań z mieszkańcami, konsultacji – najczęściej wskazywanym przez szefostwo CPK terminem wyłonienia wariantu inwestorskiego był termin lipcowo-sierpniowy. Mówił o tym między innymi Kazimierz Peryt z CPK w czasie zimowych konsultacji z mieszkańcami i organizowanych wówczas m.in. online spotkań. To się zmieniło.

- Zakładamy, że wariant inwestorski dla linii Katowice-Ostrawa to IV kwartał. Przesunięcie wynika z faktu otrzymania podczas konsultacji społecznych licznych uwag i opinii od mieszkańców. Do wszystkich uwag mieszkańców podchodzimy poważnie i z należytą starannością. W tej sytuacji wykonawca potrzebuje więcej czasu na jakościowe opracowanie wniosków, które posłużą do analizy wielokryterialnej. Chcemy przeanalizować wszystkie i zbadać, które są możliwe do wprowadzenia w życie – informuje Konrad Majszyk, z Biura Komunikacji i Marketingu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak podkreślają w CPK odcinek Ostrawa – Katowice to ważny element kolejowego programu CPK.

- Założenie jest takie, że w województwie śląskim powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycje te zapewnią skrócenie czasów przejazdu, np. do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz. Ponadto, na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych – informuje Konrad Majszyk.

Mieszkańcy żyją w niepewności

O opóźnieniu w wyłonieniu i zarekomendowaniu inwestorowi jednego z czterech wariantów przebiegu trasy na Śląsku, wiedzą już mieszkańcy wsi i miast, przez które linia kolejowa ma przebiegać, a którzy na to wskazanie czekają z niecierpliwością. Do tej pory bowiem na mapach widnieją cztery główne warianty, te dodatkowo wciąż są modyfikowane – ostatnio pojawił się bowiem wariant brązowy stanowiący hybrydę dwóch innych – co wywołuje u mieszkańców Bełku, Palowic, Mikołowa czy Świerklan niemałą panikę.

- Niestety, ale ludzie żyją w ciągłej niepewności. Nie wiemy czy wyłoniony zostanie wariant, który tnie nam cenny przyrodniczo teren Pojezierza Palowickiego czy ten, który przecina naszą wieś na dwie części. Ludzie po miesiącach niepewności, obawy o swoje domy, o swoje rodziny, wymagają dziś pomocy psychologicznej. I moim zdaniem tą pomoc powinno mi zapewnić państwo polskie – mówi Dominika Baranowicz, sołtysa Palowic w gminie Czerwionka-Leszczyny.

Obawy co do realizacji tej inwestycji mają nie tylko mieszkańcy, których domy leżą ściśle w miejscach, gdzie ma być budowane szerokie torowisko, ale też ci, których posesje mają sąsiadować z torami, po których pociągi mają się z poruszać z ogromną prędkością.

- Niedawno dowiedzieliśmy się, że przez sam środek naszej wsi ma iść – zgodnie z jednym z wariantów – kilkumetrowa estakada, czyli dosłownie pociągi będą jeździły na wysokości dachów domów, które stoją w pobliżu – mówią nam mieszkańcy.

Co ważne, wyłonienie wariantu inwestorskiego i zarekomendowanie go inwestorowi, wcale nie kończy sprawy. Potem swoją opinię w tej sprawie wydaje jeszcze kilka instytucji - między innymi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, która także uwzględnić musi zastrzeżenia mieszkańców, ich wnioski, uwagi.

O tych wszystkich problemach – o planowanych wysiedleniach, o niepewności oraz przede wszystkim o nowej ustawie wywłaszczeniowej, która budzi ogromne kontrowersje – mówiono także między innymi w ubiegłym tygodniu w czasie tzw. wysłuchania publicznego w Sejmie. Na temat wywłaszczeń pod CPK głos zabrało prawie 100 osób. Mówili, jak rządowa inwestycja komplikuje im życie. O zapisach zawartych w projekcie ustawy będziemy jeszcze pisali.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Tymczasem na 18 sierpnia na DK 81, czyli popularnej Wiślance w Orzeszu zaplanowano kolejny protest mieszkańców. Tydzień później demonstracja ma się odbyć w Mikołowie.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Politycy w studiu i.PL krytykują wpis Sikorskiego o Nord Stream

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie