Kolej do Pyrzowic: Bez efektów po 40 miesiącach rozmów

Michał Wroński
Warianty przebiegu trasy Katowice - Pyrzowice
Warianty przebiegu trasy Katowice - Pyrzowice infografika Marek Michalski
Udostępnij:
Wczoraj minęło równo 40 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie dokumentacji dla budowy torów do lotniska w Pyrzowicach. Wyznaczony w niej termin już dawno minął, a tymczasem wciąż nie wiadomo którędy i kiedy pociągi będą dojeżdżać do lotniska.

Na opłynięcie kuli ziemskiej flotylla Ferdynanda Magellana potrzebowała w XVI wieku blisko trzech lat. Nieco krócej, bo zaledwie niespełna 900 dni trwała blokada Leningradu podczas II wojny światowej. Oba te wydarzenia, choć przeszły do historii, nie mogą się równać z niekończącym się serialem pod tytułem: linia kolejowa z aglomeracji do portu lotniczego w Pyrzowicach. Wczoraj minęło równo 40 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie dokumentacji dla tej inwestycji. Kolejarze wciąż nie potrafią dogadać się z lokalnymi samorządami.

POZNAJ KONIECZNIE:
NAJBARDZIEJ OCZEKIWANE INWESTYCJE W WOJ. ŚLĄSKIM W 2013 ROKU

Tory to dla lotniska być, albo nie być

Specjaliści od transportu nie mają wątpliwości: linia kolejowa do Pyrzowic to jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w regionie. Prof. Marek Sitarz z Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej stawia sprawę jeszcze ostrzej.

- Połączenie szynowe centrum aglomeracji z lotniskiem, to dla tego ostatniego być albo nie być. Bez niego bowiem pasażerowie zaczną nam uciekać do Balic lub Wrocławia - mówi prof. Sitarz.

A jest o co walczyć. W ubiegłym roku pyrzowickie lotnisko obsłużyło ponad 2,5 miliona pasażerów. W kolejnych latach ta liczba ma szanse wzrosnąć. Przyjęta kilka dni temu rządowa Strategia Rozwoju Transportu zakłada bowiem, że w roku 2020 z transportu lotniczego będzie w Polsce korzystać 28 mln osób - 40 procent więcej niż w roku 2010!

Miała być gotowa na Euro

Budowę linii kolejowej do Pyrzowic wpisano w roku 2007 na listę inwestycji związanych z Euro 2012. Spośród sześciu zaproponowanych wariantów jej przebiegu, analizowanych na zlecenie Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa wybrano ten, który zakładał poprowadzenie trasy z Katowic po istniejących torach przez Chorzów do Bytomia, a dalej budowę nowej linii przez Piekary Śląskie i Ożarowice do Pyrzowic. Zaletą tego rozwiązania miał być czas przejazdu - z Katowic do lotniska pociąg miał dotrzeć w niespełna 30 minut. Wśród odrzuconych propozycji znalazł się m.in. wariant przeprowadzenia trasy przez Tarnowskie Góry, a także doprowadzenia jej do lotniska od wschodu, przez Sosnowiec i Siewierz. 29 września 2009 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z konsorcjum trzech firm na wykonanie pełnej dokumentacji oraz pozwolenia na budowę dla tej inwestycji. Wykonawca dostał na zrealizowanie zadania 600 dni. Minęły one jakieś...600 dni temu.

W tym czasie temat kolei do Pyrzowic ugrzązł w powodzi skarg i protestów, nadsyłanych przez mieszkańców gmin Bobowniki i Ożarowice, niezadowolonych z wybranego przez kolejarzy przebiegu trasy.
Porozumienie jest, czyli wcale go nie ma

Kiedy jednak w grudniu przedstawiciele PLK dogadali się z władzami Ożarowic i zadeklarowali korektę przebiegu trasy tak, aby nie przecinała ona tej miejscowości na pół, to można było pomyśleć, że pojawiła się realna szansa na przełom. Tak jednak nie jest. Do porozumienia nie przystąpiły bowiem władze sąsiednich Bobrowniki. Zarówno wójt Arkadiusz Ziemba, jak też radni uważają, że jakiekolwiek kosmetyczne zmiany nie mają sensu, gdyż - jak twierdzą - sama koncepcja przebiegu trasy jest irracjonalna.

- Kolej do Pyrzowic należy poprowadzić nie przez Bobrowniki, ale istniejącym już śladem przez Tarnowskie Góry i Radzionków - przekonuje Ziemba. Przypomina, że tamtejsi samorządowcy sami o to apelowali. Zwraca też uwagę na aspiracje zagłębiowskich gmin do tego, by wskrzesić użytkowaną kiedyś przez wojsko linię z Zawiercia do Tarnowskich Gór.

- W ten sposób otrzymalibyśmy skomunikowanie lotniska z całą aglomeracją - podkreśla Ziemba.

Znów zostaniemy w tyle?

Zapytany o możliwość negocjowania z władzami Bobrownik korekty przebiegu trasy, podobnie jak uczyniono to w przypadku Ożarowic, Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK zapewnia, że spółka jest otwarta na propozycje. Owa otwartość kończy się jednak tam, gdzie pojawia się wątek zmiany przebiegu trasy. - Nasze działania muszą być zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego województwa - stwierdza Dutkiewicz.

W praktyce oznacza to, że pat wokół kolei do Pyrzowic będzie trwał dalej (pytanie, czy skończy się przed rokiem 2015, kiedy trzeba rozliczyć unijną dotację przyznaną na wykonanie dokumentacji tego zadania), a obie strony będą po staremu przerzucać się argumentami.

- Tymczasem region znowu zostanie na końcu. Inne lotniska w Polsce albo już mają, albo niebawem będą miały połączenia szynowe z centrami miast. To, kto ma rację trzeba było rozstrzygnąć lata temu, kiedy wybierano wariant przebiegu trasy - zżyma się prof. Sitarz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Enero

Vk1 Hulajnoga Elektryczna Z Siedziskiem 250W Koło 8 Cali H1

1 637,00 zł1 059,00 zł-35%
miejsce #2

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Niebieski

1 637,00 zł1 059,00 zł-35%
miejsce #3

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 700,00 zł3 320,00 zł-10%
miejsce #4

Techlife

Techlife X5S

3 699,00 zł3 450,00 zł-7%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wera
Javol, !
h
hawk
do Rekina:
Mówisz tak jak te głupki które lansują połączenie przez Bobrowniki. I co mają z tego ? Konflikt z mieszkańcami. Jedyne rozsądne połączenie to połączenie przez Zagłębie (Siewierz, Ząbkowice, Będzin, Sosnowiec). Potem należałoby odbudować torowisko przez Tarnowskie Góry i okrężną pętlą skomunikować całą aglomerację z lotniskiem.
Najważniejsze by wilk był syty i owca cała !!!
R
Rafał
to sobie na muchowiec pchajcie ten pociąg a nie do Pyrzowic . Pyrzowice nie leżą na śląsku tylko w Zagłębiu. a co do gnojenia to sami się gnoiciew najbardziej i stąd ten efekt
G
Gość
A ta kolej to przez 100 lat nie powstanie. Przez Siewierz i Łazy torowisko już jest. Tu niczego nie trzeba budować tylko trzeba remontować to co już jest
A
Adam Nocuń
Proponuję skupić się na argumentach i ekonomii a osobiste ambicje trochę na bok
R
Rekin
Sensowna koncepcja poprowadzenia tej trasy jako odgałęzienia od linii Katowice - Ząbkowice na wysokości Będzina została odrzucona, więc nie bardzo jest o co kruszyć kopie. Puszczanie pociągu z Katowic przez Zawiercie do lotniska ze strony grzegorzjaszczura nie ma najmniejszego sensu, bo czas przejazdu byłby dłuższy niż autobusem.
Mapkę którą wysmarowaliście to do kosza od razu wywalcie, bo to dowód kompletnego ignoranctwa. Jak nie umiecie mapy z siecią kolejową skopiować z sieci to idźcie do kiosku.
H
HANYS
Te wszystkie złe decyzje na śląsku podejmują właśnie TAKIE GOROLE JAK TY i robią wszystko żeby zgnoić ten region z nienawiści
M
Master
W tej sprawie zgadzam się z Panem Nocuniem. Forsowany przebieg kolei nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Ogromne pieniądze poszły na przygotowanie projektu, dlatego inwestor "na siłę" uzasadnia planowy przebieg kolei, aby nie być posądzonym o niegospodarność...
C
Czeladzianin
Budujcie przez Czeladź, przyjmiemy was chlebem i solą.
~
tak się składa że znam A.Nocunia - mieszka na tyle daleko od planowanej trasy że nie grozi mu wyburzenie chaty, więc nie walczy o swoje interesy tylko reprezentuje swoich sąsiadów. I tak też się składa bardzo rzetelnie uzasadnił to co napisał - tyle że ty tego nie przeczytałeś albo nie zrozumiałeś. A nieszczęście polega na tym że PKP i zarząd województwa też sprawiają wrażenie że nic do nich nie dociera - pytanie jak mają w tym interes ?
.
Czy to jeden z tych co uwaza, ze jego chata jest wazniejsza niz rozwoj calego regionu ?
e
eryk
Jesteśmy oburzeni co piszą o nas w Polsce a co my robimy aby mówili o nas lepiej - kłócimy się o wszystko / bilety,aglomeracja,spalarnia, tory do Pyrzowic itd./ Z torami do Pyrzowic będzie podobni jak z ''zakopianką'', którą nie mogą skończyć przez 30 lat przez upartość parę osób.
G
Gość
Liczba ludnosci G.Slaska zmniejsza systematycznie sie z roku na rok.
Nieudolne rzady doprowadzily woj.slaskie do degradacji.
:::
Europa zachodnia i polnocna czeka na wasze dzieci i wnukow,
tam infrastruktura jest na wysokom poziomie
G
Grzesiuk
Tory przez siewierz są już nawet położone ładnie sobie leżą, trasa biegnie przez malownicze tereny ? Dlaczego nie lepiej zmodernizowac stary Tor a zbudować nowy niechciany ? Kto tam mieszkał w pobliżu Marszałek który by chciał( Matusiewicz) dojeżdżac kolejką do pracy ? Jak ktoś nie chce torów bo nie lubi pociągów to na jaką chol** ę go uszczęśliwiac na siłe. Jak ktoś nie widzi pozytywnych aspektów tego że będa tam tory kolejowe to jego sprawa, sosnowiec, Dąbrowa Będzin i Siewierz z Zawierciem bardzo chętnie zobacza u siebie pociag do Lotniska !
x
xxx2
Tak jak caly Slask, jestescie w tyle w rozwoju pod kazdym wzgledem. A dlaczego? Bo u was nikt nie potrafi sie dogadac. Tak jest z biletami, z GOPem, z linia do Pyrzowic, z remontami, jarmarkami swiatecznymi, slowem wszystkim. Pojdziecie na dno raz z Katowicami. Transport drogowy nie ma przyszlosci. To juz od dawna wiedza zagranica i wszedzie w Polsce za wyjatkiem woj. Slaskiego. Smutno mi jak widze, ze Slask ma najgorsze tramwaje, pociagi, linie kolejowe i coraz to nowi "specjalisci" radza jak sytuacje jeszcze pogorszyc. Ostatnie zdarzenia zwiazane z Kolejami Slaskimi tylko potwierdzaja te teze, ze Slazacy nie sa zdolni do jakichkolwiek racjonalnych dzialan.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie