Kolej do Pyrzowic to nadal koncepcja, a miliony zostały wydane

Krzysztof Szendzielorz
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze rok temu pokazało wizualizację: tak ma zmienić się nasz port w kolejnych latach. W projekcie ujęto również stację kolejową. Na wizualizacji - pośrodku, obok ronda
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze rok temu pokazało wizualizację: tak ma zmienić się nasz port w kolejnych latach. W projekcie ujęto również stację kolejową. Na wizualizacji - pośrodku, obok ronda GTL
Koniec 2015 roku to kolejny termin zakończenia projektowania linii kolejowej z Katowic do Pyrzowic. Wykonawca dokumentacji nie zamierza jednak wprowadzić poprawek, o jakie poprosiła PKP PLK

Mijają kolejne terminy, jakie PKP PLK dawały sobie na przygotowanie projektu linii kolejowej z Katowic do lotniska w Pyrzowicach. Nie wiadomo, czy projekt w ogóle uda się przygotować, a to oznaczałoby utratę dofinansowania z Unii Europejskiej.

ZOBACZ TAKŻE:
Lotnisko w Pyrzowicach: nowy terminal. Budowa zacznie się w lutym 2014 [WIZUALIZACJE]

Terminów zakończenia projektowania połączenia kolejowego do Pyrzowic było już wiele. Ten pierwszy był precyzyjny. Kiedy 29 września 2009 roku PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum firm Poeyry Infra i DB International na przygotowanie dokumentacji, czas wykonania zadania określono na 600 dni. Jego koszt zaś na 52 mln zł, z czego 44 mln zł pochodziło z Unii Europejskiej. Terminu nie dotrzymano. Nie bez znaczenia były protesty mieszkańców gmin Ożarowice w powiecie tarnogórskimi Bobrowniki w będzińskim.

ZOBACZ KONIECZNIE:
KOLEJ DO PYRZOWIC: Na lotnisko z Bytomia, Tarnowskich Gór i Zawiercia [MAPA TRAS]

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, która miała wydać tzw. decyzję środowiskową dla inwestycji, trafiło kilka tysięcy protestów. Mieszkańcy chcieli korekty przebiegu trasy, a niektórzy nawet całkowicie wykluczali przebieg połączenia przez ich gminy. Pojawiły się postulaty samorządów, w tym Ożarowic, Tarnowskich Gór i powiatu tarnogórskiego, aby linię poprowadzić przez Tarnowskie Góry, a nie Piekary Śląskie. Burmistrz Tarnowskich Gór rozpoczął nawet kampanię pod hasłem "Limuzyna na szynach", która miała przekonać decydentów do wariantu tarnogórskiego. Ale ten wariant wydłużyłby dojazd z Katowic do lotniska z około 30 minut do 45. RDOŚ nakazała uzupełnić dokumentację potrzebną do wydania decyzji środowiskowej.

Trzy lata pod podpisaniu umowy, w kwietniu 2012, pytaliśmy Macieja Dutkiewicza, rzecznika PKP PLK, kiedy projekt będzie gotowy. - Przewidujemy, że zakończenie prac nad dokumentacją projektową nastąpi na przełomie 2012 i 2013 roku - informował wtedy DZ. Rok po tym terminie mówi, że czas na przygotowanie dokumentacji i rozliczenie się z dofinansowania unijnego jego firma ma do końca 2015 roku.

Zgodnie z zaleceniami RDOŚ, konsorcjum Poeyry Infra i DB International ma także przygotować analizy innych wariantów przebiegu połączenia. Jednak nie wiadomo, czy to zrobi. - Wykonawca nie chce w ramach zawartej z nami umowy przygotować innych wariantów. Wezwaliśmy go do tego w oficjalnym piśmie. Czekamy na odpowiedź - wyjaśnia Dutkiewicz. PKP PLK za przygotowanie projektu zapłaciły już wykonawcy prawie połowę kwoty. Poseł Jerzy Polaczek, były minister infrastruktury, ocenia, że w sprawie połączenia z Katowic do Pyrzowic zabrakło dialogu społecznego. Przypomina, że z centrum Warszawy czy Krakowa można dojechać koleją na lotniska.

- Połączenie kolejowe Katowic z Pyrzowicami jest zaprojektowane. Jest kwestia wydania decyzji środowiskowej, ale doprowadzić do tego muszą zarząd PKP PLK i wicepremier Bieńkowska - mówi.


*Zimy w styczniu nie będzie [PROGNOZA POGODY NA STYCZEŃ 2014]
*Abonament RTV 2014 [OPŁATY, TERMINY, ULGI]
*Urlop macierzyński i urlop rodzicielski 2014 [ZASADY I TERMINY]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Strefa Biznesu - Kara dla Raiffeisen International

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
czy to wazne
Panie ekonom mam do pana prosbe napisz mi pan ile kosztuje jednodniowe utrzymanie tego euruparlamentu z ponad 700 poslami, sprzataczkami,ochraniarzami,kierowcami,pradem,woda,restauracja itd,napewno milionowe sumy???
b
bendom
Będą spłacać te długi jak UE każe zwrócić dofinansowanie za fuszerki a tu już zapłacone a spółki w upadłości.
Z
ZS
Apluzina cyt:"w subregionie tak zwanym Zagłębiu Dabrowskim w Sosnowcu" polecam pouczyc sie historii a dowiesz sie jakim regionem jest Zagłębie Dąbrowskie, bo z tego co piszesz olewalas/es lekcje historii z góry na dół, tak to jest, a pozniej sie plecie głupooty na forum...
pozdrawiam
E
Ekonom
Jak się na tym nie znasz to się nie wypowiadaj.
Polska wpłaca wpłatę członkowską do UE, dodatkowo UE ma dochody z polityki celnej, Polska pokrywa także deficyt budżetowy UE co roku w swojej części udziałów (partycypuje w kosztach deficytu). W skład dochodów UE wchodzi 0,73% dochodu narodowego brutto każdego państwa członkowskiego, co stanowi dwie trzecie budżetu UE. Podstawową zasadą stosowaną przy obliczaniu składki każdego państwa UE jest zasada solidarności i zdolności płatniczych. Dokonuje się jednak dostosowań, jeżeli obliczana w ten sposób składka stanowi nadmierne obciążenie dla określonych krajów. tak zwane tradycyjne zasoby własne, głównie cła przywozowe nakładane na produkty spoza UE. (cła pobierane z importu od państw trzecich artykułów przemysłowych, w ramach Wspólnej Polityki Handlowej;
cła na artykuły rolne pobierane w związku z importem produktów rolnych z krajów trzecich;)

Określony odsetek zharmonizowanego podatku od wartości dodanej (VAT) każdego państwa UE. Procentowy udział w finansowaniu deficytu od każdego państwa członkowskiego.
Budżet UE zasilają ponadto kary pieniężne nakładane na przedsiębiorstwa za naruszenie zasad i przepisów obowiązujących w UE.
A
Apluzina
Panie redaktorze....szerokie autobany będą robione żeby z Bielska, Katowic i wszystkich części szybko można było trafic do Krakowa...do tego szybka kolej....ja się w ogóle zastanawiam po co drugie lotnisko...skoro Wy tutaj wszyscy jesteście tacy małopolscy...nawet Dziennik zachodni jest wydawany na zachodzie małopolski...w subregionie tak zwanym Zagłębiu Dabrowskim w Sosnowcu...przemianujmy nasze województwo na Małopolska zachodnia...i polikwidujmy te rozne dublujące się lotniska, dworce, muzea....
c
czy to wazne
Jego koszt zaś na 52 mln zł, z czego 44 mln zł pochodziło z Unii Europejskiej
==========================
Poloki ino budujom za cudze pienondze,a kiedy bydom splocac te dugi????
Chyba ze polska jest lodano juz w zastaw.
p
pytacz
Wam kolejne polaczenie do Zaglebia? Jedno nie wystarczy?
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie