Kolej do Pyrzowic to nadal koncepcja, a miliony zostały wydane

Krzysztof Szendzielorz
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze rok temu pokazało wizualizację: tak ma zmienić się nasz port w kolejnych latach. W projekcie ujęto również stację kolejową. Na wizualizacji - pośrodku, obok ronda
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze rok temu pokazało wizualizację: tak ma zmienić się nasz port w kolejnych latach. W projekcie ujęto również stację kolejową. Na wizualizacji - pośrodku, obok ronda GTL
Koniec 2015 roku to kolejny termin zakończenia projektowania linii kolejowej z Katowic do Pyrzowic. Wykonawca dokumentacji nie zamierza jednak wprowadzić poprawek, o jakie poprosiła PKP PLK

Mijają kolejne terminy, jakie PKP PLK dawały sobie na przygotowanie projektu linii kolejowej z Katowic do lotniska w Pyrzowicach. Nie wiadomo, czy projekt w ogóle uda się przygotować, a to oznaczałoby utratę dofinansowania z Unii Europejskiej.

ZOBACZ TAKŻE:
Lotnisko w Pyrzowicach: nowy terminal. Budowa zacznie się w lutym 2014 [WIZUALIZACJE]

Terminów zakończenia projektowania połączenia kolejowego do Pyrzowic było już wiele. Ten pierwszy był precyzyjny. Kiedy 29 września 2009 roku PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum firm Poeyry Infra i DB International na przygotowanie dokumentacji, czas wykonania zadania określono na 600 dni. Jego koszt zaś na 52 mln zł, z czego 44 mln zł pochodziło z Unii Europejskiej. Terminu nie dotrzymano. Nie bez znaczenia były protesty mieszkańców gmin Ożarowice w powiecie tarnogórskimi Bobrowniki w będzińskim.

ZOBACZ KONIECZNIE:
KOLEJ DO PYRZOWIC: Na lotnisko z Bytomia, Tarnowskich Gór i Zawiercia [MAPA TRAS]

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, która miała wydać tzw. decyzję środowiskową dla inwestycji, trafiło kilka tysięcy protestów. Mieszkańcy chcieli korekty przebiegu trasy, a niektórzy nawet całkowicie wykluczali przebieg połączenia przez ich gminy. Pojawiły się postulaty samorządów, w tym Ożarowic, Tarnowskich Gór i powiatu tarnogórskiego, aby linię poprowadzić przez Tarnowskie Góry, a nie Piekary Śląskie. Burmistrz Tarnowskich Gór rozpoczął nawet kampanię pod hasłem "Limuzyna na szynach", która miała przekonać decydentów do wariantu tarnogórskiego. Ale ten wariant wydłużyłby dojazd z Katowic do lotniska z około 30 minut do 45. RDOŚ nakazała uzupełnić dokumentację potrzebną do wydania decyzji środowiskowej.

Trzy lata pod podpisaniu umowy, w kwietniu 2012, pytaliśmy Macieja Dutkiewicza, rzecznika PKP PLK, kiedy projekt będzie gotowy. - Przewidujemy, że zakończenie prac nad dokumentacją projektową nastąpi na przełomie 2012 i 2013 roku - informował wtedy DZ. Rok po tym terminie mówi, że czas na przygotowanie dokumentacji i rozliczenie się z dofinansowania unijnego jego firma ma do końca 2015 roku.

Zgodnie z zaleceniami RDOŚ, konsorcjum Poeyry Infra i DB International ma także przygotować analizy innych wariantów przebiegu połączenia. Jednak nie wiadomo, czy to zrobi. - Wykonawca nie chce w ramach zawartej z nami umowy przygotować innych wariantów. Wezwaliśmy go do tego w oficjalnym piśmie. Czekamy na odpowiedź - wyjaśnia Dutkiewicz. PKP PLK za przygotowanie projektu zapłaciły już wykonawcy prawie połowę kwoty. Poseł Jerzy Polaczek, były minister infrastruktury, ocenia, że w sprawie połączenia z Katowic do Pyrzowic zabrakło dialogu społecznego. Przypomina, że z centrum Warszawy czy Krakowa można dojechać koleją na lotniska.

- Połączenie kolejowe Katowic z Pyrzowicami jest zaprojektowane. Jest kwestia wydania decyzji środowiskowej, ale doprowadzić do tego muszą zarząd PKP PLK i wicepremier Bieńkowska - mówi.


*Zimy w styczniu nie będzie [PROGNOZA POGODY NA STYCZEŃ 2014]
*Abonament RTV 2014 [OPŁATY, TERMINY, ULGI]
*Urlop macierzyński i urlop rodzicielski 2014 [ZASADY I TERMINY]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Restauratorzy załamani decyzją premiera

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
czy to wazne

Panie ekonom mam do pana prosbe napisz mi pan ile kosztuje jednodniowe utrzymanie tego euruparlamentu z ponad 700 poslami, sprzataczkami,ochraniarzami,kierowcami,pradem,woda,restauracja itd,napewno milionowe sumy???

b
bendom

Będą spłacać te długi jak UE każe zwrócić dofinansowanie za fuszerki a tu już zapłacone a spółki w upadłości.

Z
ZS

Apluzina cyt:"w subregionie tak zwanym Zagłębiu Dabrowskim w Sosnowcu" polecam pouczyc sie historii a dowiesz sie jakim regionem jest Zagłębie Dąbrowskie, bo z tego co piszesz olewalas/es lekcje historii z góry na dół, tak to jest, a pozniej sie plecie głupooty na forum...
pozdrawiam

E
Ekonom

Jak się na tym nie znasz to się nie wypowiadaj.
Polska wpłaca wpłatę członkowską do UE, dodatkowo UE ma dochody z polityki celnej, Polska pokrywa także deficyt budżetowy UE co roku w swojej części udziałów (partycypuje w kosztach deficytu). W skład dochodów UE wchodzi 0,73% dochodu narodowego brutto każdego państwa członkowskiego, co stanowi dwie trzecie budżetu UE. Podstawową zasadą stosowaną przy obliczaniu składki każdego państwa UE jest zasada solidarności i zdolności płatniczych. Dokonuje się jednak dostosowań, jeżeli obliczana w ten sposób składka stanowi nadmierne obciążenie dla określonych krajów. tak zwane tradycyjne zasoby własne, głównie cła przywozowe nakładane na produkty spoza UE. (cła pobierane z importu od państw trzecich artykułów przemysłowych, w ramach Wspólnej Polityki Handlowej;
cła na artykuły rolne pobierane w związku z importem produktów rolnych z krajów trzecich;)

Określony odsetek zharmonizowanego podatku od wartości dodanej (VAT) każdego państwa UE. Procentowy udział w finansowaniu deficytu od każdego państwa członkowskiego.
Budżet UE zasilają ponadto kary pieniężne nakładane na przedsiębiorstwa za naruszenie zasad i przepisów obowiązujących w UE.

A
Apluzina

Panie redaktorze....szerokie autobany będą robione żeby z Bielska, Katowic i wszystkich części szybko można było trafic do Krakowa...do tego szybka kolej....ja się w ogóle zastanawiam po co drugie lotnisko...skoro Wy tutaj wszyscy jesteście tacy małopolscy...nawet Dziennik zachodni jest wydawany na zachodzie małopolski...w subregionie tak zwanym Zagłębiu Dabrowskim w Sosnowcu...przemianujmy nasze województwo na Małopolska zachodnia...i polikwidujmy te rozne dublujące się lotniska, dworce, muzea....

c
czy to wazne

Jego koszt zaś na 52 mln zł, z czego 44 mln zł pochodziło z Unii Europejskiej
==========================
Poloki ino budujom za cudze pienondze,a kiedy bydom splocac te dugi????
Chyba ze polska jest lodano juz w zastaw.

p
pytacz

Wam kolejne polaczenie do Zaglebia? Jedno nie wystarczy?

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3