Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej dużych prędkości z Katowic do Ostrawy tnie Świerklany, Rybnik, Żory i Czerwionkę. Samorządowcy i mieszkańcy protestują

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Linia kolejowa CPK na Śląsku budzi niepokój wśród mieszkańców i włodarzy.
Linia kolejowa CPK na Śląsku budzi niepokój wśród mieszkańców i włodarzy. Maciej Gapiński
Nie zgadzamy się na „cięcie” naszych dzielnic, wsi i gminy na kawałki. To znacznie obniży jakość życia mieszkańców, zmniejszy wartość nieruchomości, zniszczy nam tereny inwestycyjne, a także tereny rekreacyjne i cenne pod względem przyrodniczym – takie informacje płyną z Rybnika oraz sąsiedniej Czerwionki-Leszczyn w związku z planami budowy odcinka szybkiej linii kolejowej z Katowic do Ostrawy. Linia przebiegać ma przez kilka sołectw Czerwionki-Leszczyn, a w przypadku Rybnika przez dzielnicę Kłokocin. I budzi ogromne zastrzeżenia i kontrowersje.

Linia kolejowa CPK mająca przebiegać przez Śląsk wzbudza kontrowersje

Obecnie trwają konsultacje społeczne kilku wariantów przebiegu linii. Na początek lutego w obu gminach zaplanowano spotkania dla mieszkańców. Wcześniej, bo już w najbliższy poniedziałek, 10 stycznia, w tej sprawie spotkają się rybniccy radni z Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Obecnie spółka Egis Polska, działając na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego, przygotowuje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla odcinka szybkiej linii kolejowej z Katowic do Ostrawy. - Rządowe plany rozwoju linii kolejowej są z całą pewnością szansą na rozwój dla całej aglomeracji, jednak przebieg linii nie jest obojętny dla jakości życia mieszkańców – podkreślają urzędnicy z Rybnika.

W efekcie analiz przeprowadzonych na wcześniejszym etapie (podczas sporządzania Wstępnego Studium Lokalizacyjnego) ustalono, że jedyny możliwy przebieg nowej linii kolejowej przez aglomerację rybnicką wiedzie wzdłuż autostrady A1, zaś samo Jastrzębie-Zdrój (powrót kolei do tego miasta ma być jednym z podstawowych założeń dla linii) może zostać skomunikowane wyłącznie poprzez odnogę od głównej linii. - Na obecnym etapie rozpatruje się cztery główne warianty przebiegu przez teren aglomeracji rybnickiej, gdzie różnice pomiędzy wariantami uwidaczniają się na różnych odcinkach projektowanej trasy – mówi Agnieszka Skupień, rzeczniczka Urzędu Miasta w Rybniku.

I tak na przykład wariant oznaczony numerem 64 (tzw. wariant żółty) zakłada budowę trasy przez Bełk, Szczejkowice, rybnickie dzielnice Kłokocin i Gotartowice. Trasa oznaczona kolorem pomarańczowym (wariant 64A) przebiega także przez Bełk, Stanowice, Szczejkowice oraz rybnicką dzielnice Kłokocin, niemal na granicy miasta z Żorami.

Nie przeocz

Wariant czerwony – oznaczony numerem 61 i zielony z numerem 63 tnie przez sam środek gminę Świerklany, potem biegnie w zasadzie po granicy pomiędzy Rybnikiem, a Żorami, natomiast w Czerwionce-Leszczynach ponownie wchodzi w tereny cenne przyrodniczo w rejonie Palowic i Szczejkowic. Wariant czerwony i zielony budzi ogromne kontrowersje wśród mieszkańców Palowic, którzy już kilka miesięcy temu wysłali petycję z ponad pół tysiącem podpisów od mieszkańców, którzy nie godzą się na „przecięcie” ani ich wsi przez kolej, ani co ważne terenów tzw. pojezierza palowickiego. Miejsce to należy do najbardziej urokliwych miejsc na Śląsku. Pojezierze Palowickie leży na wschodnim skraju wielkiego kompleksu leśnego, objętego ochroną w granicach Parku Krajobrazowego „Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich”. Tym co przyciąga turystów do tej enklawy zieleni jest kompleks malowniczych stawów. Palowickie stawy są ostoją wielu gatunków zwierząt i roślin. Miejsce to, gdzie stworzono liczne trasy dla spacerowiczów, rowerzystów, miłośników innych form rekreacji, przyciąga mieszkańców nie tylko gminy, ale także sąsiednich Żor, Rybnika, Mikołowa, Orzesza, a działki w tej okolicy kupują coraz częściej mieszkańcy Sosnowca, Bytomia i Katowic.

- Z zadowoleniem przyjęliśmy uwzględnienie głosów mieszkańców sołectwa Szczejkowice i propozycję nowego przebiegu wariantu pomarańczowego i żółtego. W szczególności wariant żółty wydaje się być najbardziej korzystny i najmniej inwazyjny. Niestety, dalszy przebieg połączonych linii pomarańczowej i żółtej w kierunku wschodnim, z punktu widzenia społeczności lokalnej, jest absolutnie nieakceptowalny, gdyż głęboko ingeruje w tereny zamieszkałe sołectwa Bełk, a także w tereny inwestycyjne. Podobnie ma się sprawa przebiegu wariantu czerwonego, którego trasa zniszczyłaby ekosystem przyrodniczo cennych stawów łańcuchowych zwanych Pojezierzem Palowickim, a także rozcięłaby na połowę sołectwo Palowice, przysparzając mieszkańcom problemów komunikacyjnych i drastycznie obniżając komfort ich życia. Proponowany wariant zielony przebiega, podobnie jak czerwony, przez wspomniane powyżej Pojezierze Palowickie – podkreśla Wiesław Janiszewski, burmistrz Czerwionki-Leszczczyn w swoim stanowisku przesłanym do CPK. Włodarz Czerwionki-Leszczyn prosi także, by plany przebiegu linii zostały jak najszybciej sprecyzowane, bo niepewność i pewnego rodzaju zawieszenie decyzji co dalej, budzi niepokój wśród mieszkańców.

W podobnym tonie wypowiada się także Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. On także dostrzega, że jedyną opcją powinna być budowa linia kolejowej wzdłuż przebiegającej przez region autostrady A1. - Miasto widzi szansę rozwojową w linii kolejowej wysokich prędkości, która byłaby łatwo dostępna dla mieszkańców i zapewniała dostępność miasta dla gości, w tym dla inwestorów. Jednak nie zgadzam się na dzielnie dzielnicy Kłokocin. Rozumiem potrzebę rozwoju kolei, ale nie może ona się odbywać kosztem mieszkańców. Celem tej inwestycji powinno być zminimalizowanie kosztów społecznych, dlatego opowiadam się za przebiegiem linii wzdłuż autostrady i oczekuję od spółki, która przygotowuje przebieg trasy pełnego przygotowania i wskazania przebiegu linii po poszczególnych działkach – mówi Piotr Kuczera.

A przypomnijmy, że według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r. Odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą ma zostać oddany do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi będą jeździły po torach z prędkością do 250 km/h.

Wszelkie uwagi i wątpliwości dotyczące tego problemu można kierować na adres: [email protected] lub drogą tradycyjną, wysyłając na adres: adres Egis Poland Sp. z o.o., ul. Domaniewska 39A, 02-672 Warszawa z dopiskiem w tytule „konsultacje społeczne – „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”.
Spotkanie konsultacyjne organizowane przez spółkę Egis Polska, dotyczące przebiegu wszystkich alternatywnych tras szybkiej kolei na terenie Rybnika odbędzie się w czwartek, 3 lutego 2022r. o godz. 17:00 w Centrum Inicjatyw Lokalnych w dzielnicy Kłokocin (ul. Bracka).

Spotkanie konsultacyjne dotyczące przebiegu wszystkich alternatywnych tras na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny  odbędzie się 3 lutego 2022 roku o godzinie 13.00 w Centrum Kulturalno-Edukacyjnym w Czerwionce-Leszczynach przy ulicy 3 Maja 36 D. Data i godzina spotkania zostały wyznaczone przez Centralny Port Komunikacyjny Sp z o.o. z siedzibą w Warszawie. - W trosce o liczny udział mieszkańców w konsultacjach, Gmina podejmuje starania o zmianę zaproponowanej godziny. O wszelkich ewentualnych zmianach będziemy informować na bieżąco – mówi Hanna Piórecka-Nowak, rzecznik Urzędu Miasta i Gminy w Czerwionce-Leszczynach.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera