Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej metropolitalna? To nie jest nowy pomysł. O koncepcji Kolejowego Ruchu Regionalnego pisaliśmy już w... 1986 roku

DRAPA
O Kolejowym Ruchu Regionalnym, czyli "naziemnym metrze" Śląska i Zagłębia Dziennik Zachodni pisał w 1986 roku
O Kolejowym Ruchu Regionalnym, czyli "naziemnym metrze" Śląska i Zagłębia Dziennik Zachodni pisał w 1986 roku repr. Lucyna Nenow
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przystępuje do opracowania koncepcji nowoczesnej kolei metropolitalnej. Niezależnie od tego w środę (23 maja) chorzowska firma Alstom zaprezentuje swój pomysł na metro w aglomeracji śląskiej. O tego typu koncepcji pisaliśmy na naszych łamach już w... 1986 roku.

Po paru miesiącach przygotowań przystępujemy do opracowania koncepcji nowoczesnej kolei metropolitalnej w GZM. Tradycyjna kolej, monorail, metro... Już jestem ciekawy co z tego wyjdzie. Wkrótce wybór firmy która będzie nad tym pracowała - przekazał Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Na razie ten pomysł, który ma przede wszystkim rozwiązać problemy komunikacyjne w aglomeracji, należy jednak odłożyć na półkę z napisem „marzenia”. Oby udało się jednak zrealizować tę koncepcję w przeciwieństwie do projektu Kolejowego Ruchu Regionalnego, o którym pisaliśmy w... 1986 roku.

- Po niedawnym rozpoczęciu budowy Trasy Średnicowej, szczęśliwego finału doczekały się starania o podjęcie realizacji drugiej ważnej dla województwa katowickiego inwestycji komunikacyjnej - Kolejowego Ruchu Regionalnego. Już od paru dni w Katowicach - Bogucicach ekipy Zakładów Budownictwa Kolejowego przygotowują teren i bazę do budowy I odcinka KRR, od Bogucic do Pyskowic. Budowa drugiego rozpocznie się w latach 90. - można było przeczytać w numerze „Dziennika Zachodniego” z 26 maja 1986 roku.

Cytowany przez autora generalny projektant Kolejowego Ruchu Regionalnego mgr inż. Andrzej Łuciów z Biura Projektów Kolejowych mówił o tym, że cała linia miałaby zaczynać się w Pyskowicach, a kończyć w Dąbrowie Górniczej - Ząbkowicach, tuż obok Huty Katowice.

- Jest to trasa prawie 70-kilometrowa, na której będzie 45 przystanków, a zatem 2,5-krotnie więcej niż na dzisiejszej linii kolejowej. W miastach przystanki będą co 1 km, a średnio na całej trasie co 1,6 km - mówił mgr inż. Andrzej Łuciów.

„Trybuna Robotnicza” z 27 czerwca 1986 roku na pierwszej stronie zamieściła zdjęcie z uroczystego wmurowania aktu erekcyjnego KRR w Katowicach-Bogucicach z udziałem m.in. wicepremiera Zbigniewa Szałajdy, przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów Manfreda Gorywody czy wojewody katowickiego Tadeusza Wnuka.

W drugiej połowie 1986 roku zaczęły się prace ziemne, ale plan szybko zaczął się sypać. W lutym 1988 roku „DZ” pisał już o opóźnieniach na budowie KRR i ich przyczynach. „Z jednej strony przyczyny można podzielić na te wynikające z braku materiałów: rury stalowe, kable, z drugiej zaś na te, które spowodowane zostały przez opieszałość wykonawców m.in. Zakłady Budownictwa Kolejowego z Radomia, a później z Wrocławia w ogóle nie przystąpiły do robót. Zakłady Energetyczne Gliwice, przebudowujące skrzyżowania linii energetycznych wykonały swój plan jedynie w 21 procentach” - pisaliśmy.

Szybko stało się jasne, że zakładane terminy uruchomienia nowej linii nie zostaną dotrzymane.

Pociągi na tory nie wyjechały, bo... nigdy ich nie ułożono. Część prac jednak wykonano. Dzisiaj może nie zdajemy sobie sprawy z ich celu, ale to właśnie tędy pomknąć miały pociągi szybkiej kolei aglomeracyjnej.

Do końca lat 80. pociągi w kierunku Bytomia ze stacji Chorzów-Batory wyjeżdżały po dwóch stalowych mostach. Wówczas, na potrzeby KRR, powstały tam betonowe tunele, z których składy korzystają dzisiaj. W katowickich dzielnicach Dąbrówka Mała i Ligota budowano też stacje towarowe, które przejąć miały obowiązki stacji przy ul. Sądowej, gdzie powstać miał węzłowy dworzec KRR. „Dziennik Zachodni” w 1988 roku pokazywał też m.in. zdjęcia wyburzeń na ul. Tylnej Mariackiej w centrum Katowic. „Widać z tego, że budowa dociera już do starego dworca PKP” - podsumowano jedną z takich informacji...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera