Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej wisząca monorail Katowice - Sosnowiec to szalony pomysł. Ale to jedyny ratunek na odkorkowanie miast

tos
Kolej wisząca z Katowic i Sosnowca do Pyrzowic?
Kolej wisząca z Katowic i Sosnowca do Pyrzowic? Materiały prasowe
Kolej wisząca monorail w Katowicach i Sosnowcu może być jedynym sposobem na poprawę komunikacji. Na początku 2019 roku naukowcy z Politechniki Śląskiej przedstawili zrealizowany na zlecenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii projekt kolei metropolitalnej, który ma usprawnić system transportu kolejowego na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim. Wśród pomysłów budowy nowych tradycyjnych linii kolejowych i zagęszczenia siatki połączeń znalazł się też pomysł budowy monorailu, który miałby połączyć centra Katowic i Sosnowca z lotniskiem w Pyrzowicach.

Co kryje się pod hasłem monorail?

- To system kolei jednoszynowej. Wykorzystuje się w nim tor w postaci jednej szyny ułożony na estakadach. Dzisiaj buduje się to stosunkowo szybko, dlatego że elementy estakad są zunifikowane. Przykładem jest Dubaj i połączenie koleją monorail pewnych przestrzeni. Monorail to wysokowydajny system i powinien obsługiwać duże potoki pasażerskie. Taki system może być zupełnie bezzałogowy. Mógłby to być identyfikator naszej metropolii - mówił w lutym tego roku dr inż. Ryszard Janecki, jeden ze współautorów zamówionej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię koncepcji kolei metropolitalnej.

Owa koncepcja przez cały czas jest uaktualniana pomysłami i uwagami, które mają do niej miasta i gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Jak mówi odpowiedzialny za sprawy komunikacyjne członek jej zarządu Grzegorz Kwitek, po konsultacjach z samorządowcami powstał suplement do koncepcji. Znalazło się w niej około stu sześćdziesięciu uwag, które zgłaszały poszczególne gminy, ale też PKP PLK.

Laboratorium Nowoczesnych Technologii działa już na Politechnice Śląskiej

Laboratorium Nowoczesnych Technologii działa już na Politech...

- W najbliższych tygodniach zostanie wszczęte postępowanie związane z zamówieniem studium wykonalności. Chcemy zbadać, który z wariantów kolei metropolitalnej jest najbardziej optymalny i możliwy do realizacji - mówi Grzegorz Kwitek.

Według planów w Katowicach trasa monorailu miałaby się zaczynać w rejonie dworca kolejowego w centrum miasta i poprzez budowane centrum przesiadkowe Sądowa i plac Wolności dotrzeć do ulic 3 Maja i Korfantego, by pobiec w kierunku Siemianowic Śląskich. W rejonie Siemianowic i Czeladzi dochodzić miałaby odnoga z centrum Sosnowca, która miałaby pobiec tamtejszymi ulicami 3 Maja i Grota-Roweckiego. Metą monorailu miałoby być lotnisko w Pyrzowicach.

Zobaczcie koniecznie

Jeśli ta koncepcja stałaby się wiążąca, wówczas na ulicach 3 Maja w centrum Katowic i Sosnowca pojawiłyby się betonowe podpory, które mogłyby zniszczyć te ulice podobnie jak wybudowana w czasach PRL estakada zniszczyła rynek w Chorzowie.

- Zdania są podzielone. Niektóre rozwiązania nie ingerują w tkankę miejską, inne ingerują chociażby w bliskość budynków, co dla mieszkańców może wywołać utrudnienia. Obecne technologie są jednak ciche i emitują bardzo mało hałasu. Na pewno jest to rozwiązanie cichsze od tradycyjnej kolei. Jesteśmy przekonani, że w toku dyskusji uda się wybrać rozwiązania optymalne techniczne i akceptowalne społecznie - mówi Grzegorz Kwitek, który dodaje, że monorail może się też stać wyróżnikiem miast i atrakcją turystyczną.

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera