Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej zamawia studium wykonalności dla trasy Katowice-Mysłowice. Odbuduje też linię przez Dąbrówkę Wielką?

tos/mp
Pociąg Kolei Śląskich mija dawną kopalnię Mysłowice. Widoczna z tyłu wieża szybu Sas już nie istnieje
Pociąg Kolei Śląskich mija dawną kopalnię Mysłowice. Widoczna z tyłu wieża szybu Sas już nie istnieje Tomasz Szymczyk
PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują kolejne etapy rozwoju transportu kolejowego w województwie śląskim. Spółka ogłosiła przetarg na studium wykonalności dla odcinka z Katowic do Mysłowic, który jest częścią trasy z Katowic do Krakowa, której remont pomału się kończy. W Mysłowicach pojawić ma się nowy przystanek przy kopalni, ale dokument ma też dotyczyć innych tras. Kolejarze chcą przeanalizować m.in., czy potrzebna jest odbudowa linii z Chorzowa Starego do Brzezin Śląskich, którą rozebrali... siedem lat temu.

PLK w ramach studium wykonalności przeanalizują możliwości budowy dodatkowych torów na trasie Katowice – Mysłowice. Założeniem planowanej inwestycji jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co przyczyni się do zwiększenia przepustowości na liniach pasażerskich i towarowych, m.in. trasy Katowice – Kraków.

Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie większej liczby połączeń pasażerskich i przewóz większej ilości ładunków. Ważną częścią analizy jest także ocena zwiększenia dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym poprzez budowę nowych przystanków, m.in. Mysłowice Kopalnia.

Zobacz koniecznie

W studium zawarte będą także analizy obejmujące linie kolejowe: Oświęcim – Katowice (nr 138), Jaworzno Szczakowa – Mysłowice (nr 134), Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (nr 161), Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik (nr 171), Chorzów Stary – Radzionków (nr 145). Przeprowadzone mają być analizy pod kątem określenia zakresu prac w celu poprawy warunków podróży i przewozu towarów.

- Studium wykonalności ma dać odpowiedź na pytania jak rozwijać infrastrukturę kolejową dla wskazanego odcinka i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Prace studialne określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji. Ostateczna decyzja o realizacji projektu będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nie przegap

Wykonawcy studium zajmą się również tematem usprawnienia kolejowych przewozów towarów na Śląsku. Badane będą możliwości przystosowania stacji Siemianowice Śląskie, Katowice Szopienice Płn., Katowice Muchowiec, Mysłowice, Brzeziny Śląskie, Piekary Śl. Szarlej do obsługi dłuższych pociągów towarowych (do 750 m).

Opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostaną skonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizować połączenia kolejowe w aglomeracji katowickiej. Pozwoli to uwzględnić potrzeby prognozowanego ruchu pasażerskiego i towarowego przy ustalaniu koncepcji wariantów inwestycyjnych.

Ogłoszony przetarg pn. Opracowanie dokumentacji dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami” realizowane jest w ramach projektu inwestycyjnego pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice – podg. Szabelnia – Mysłowice”. Planowany termin realizacji prac studialnych to lata 2020-2023. Opracowanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych zaplanowane są w nowej perspektywie finansowej.

Prace na linii Katowice - Mysłowice będą ważne, bo to element remontowanego ciągu komunikacyjnego Katowice-Kraków. Aktualnie są tam jeszcze utrudnienia głównie między Trzebinią i Krzeszowicami, a także przy wjeździe do Krakowa, gdzie powstaje nowy przystanek Kraków Bronowice.

- Prace od Jaworzna Szczakowej do Trzebini dobiegają końce. Po zakończeniu wszystkich prac, a termin ten jest przewidziany na koniec 2020 roku pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, a po certyfikacji w 2021 roku nawet 160 km/h. Najszybsze pociągi pokonają więc ten odcinek w niecałą godzinę - mówi Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jaki olej do smażenia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera