Kolej znów zamyka tory do Zakopanego. Do wybudowania została łącznica w Chabówce [WIZUALIZACJE]

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Tak może wyglądać łącznica kolejowa w Chabówce. Jej wstępna koncepcja pojawiła się w serwisie youtube.com Youtube
Pasażerowie często podróżujący koleją zdążyli się już przyzwyczaić, że 1 marca oznacza dla nich przesiadką z wagonów do... autobusów. Od kilku lat PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z zakończeniem "sezonu zimowego" zamykają tory z Krakowa do Zakopanego, by przeprowadzić na nich kolejna turę remontu. Nie inaczej jest w tym roku.

Tak wstępnie może wyglądać łącznica kolejowa w Chabówce, której budowa ruszy w 2022 roku.

Od 1 marca na tory od Suchej Beskidzkiej do Zakopanego wracają ekipy budowlane. Roboty przewidziano do 25 czerwca. Po tej dacie ruch kolejowy zostanie przywrócony na wakacje, a potem znów zamknięty we wrześniu. Tak dzieje się już od 3 lat i będzie działo jeszcze przez dwa kolejne. Do 2023 roku na "kolejowej zakopiance" ma być bowiem prowadzony - wart ponad miliard złotych - remont torów i budowa nowych rozwiązań, które ostatecznie skrócą czas jazdy odcinkiem do 2 godzin.

W tunelu zakopianki drogowcy wylali pierwszy fragment przysz...

Zwiększy się dostępność do pociągów na stacji Sucha Beskidzka, Jordanów, Raba Wyżna oraz przystanku Pyzówka. Pasażerowie będą mogli korzystać z nowych peronów. Windy lub pochylnie zapewnią oczekiwane warunki obsługi dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Tym razem - czyli wiosną 2021 roku - a przebudowywanej trasie wymienione będą szyny na odcinkach: Sucha Beskidzka - Maków Podhalański, Bystra Podhalańska - Jordanów , Chabówka - Raba Wyżna, Raba Wyżna - Sieniawa. Zamontowana będzie nowa sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla zwiększenia bezpieczeństwa remontowane będą przejazdy kolejowo-drogowe. Sprawność przejazdów zapewnią odnowione mosty.

Tak naprawdę jednak największe zadanie na środkowym odcinku kolejowej zakopianki czeka cały czas na realizacje. Mowa o budowie łącznicy w Chabówce. Tu pociągi cały czas muszą zmieniać kierunek jazdy co wiąże się z przepięciem lokomotywy z przodu na tył składu co oczywiście zajmuje czas. Po wybudowaniu łącznika - zajmie się tym wybrana przez kolejarzy w przetargu firma "Grupa ZUE" pociągi dalekobieżne będą przejeżdżały przez Chabówkę bez zatrzymywania.

- Budowa samego łącznika przewidziana jest na 2022 rok - mówi Dorota Szalacha, z biura prasowego PKP PLK. Jak będzie wyglądał w ostatecznej wersji ten łącznik? Tego dokładnie nie wiadomo bo jego projektowanie trwa. W sieci pojawiła się jednak bardzo ciekawa koncepcja tej inwestycji, która pokazuje jej skalę i złożoność. Jej autorem jest Mateusz Krók, który opublikował swoją prace na youtube.

Wracając do obecnego remontu to wiadomo co dokładnie oznacza on dla podróżnych. Od marca zmiana rozkładu i więcej pracy na zakopiance: od poniedziałku 1 marca za pociągi dalekobieżne, m. in. z Warszawy i Trójmiasta będzie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Kraków - Zakopane. Autobusy pojadą także na odcinku Stryszów - Nowy Targ za pociągi Polregio.

Będą utrzymane przejazdy Podhalańskiej Kolei Regionalnej na odcinku Nowy Targ - Zakopane. Wyjątkowo przez trzy dni, 16 -18 marca, pociągi będą kursowały na odcinku Szaflary - Zakopane.

Wideo

Materiał oryginalny: Kolej znów zamyka tory do Zakopanego. Do wybudowania została łącznica w Chabówce [WIZUALIZACJE] - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie