Kolejami Śląskimi na gapę nie pojedziesz

Michał WrońskiZaktualizowano 
Takie pociągi będą jeździć pod szyldem Kolei Śląskich
Takie pociągi będą jeździć pod szyldem Kolei Śląskich Fot. Arkadiusz Ławrywianiec
Koniec z jazdą na gapę w pociągach. Jeśli nie skasujesz przy wejściu biletu - maszynista przyśle do ciebie kontrolera! Takie porządki mają panować w składach Kolei Śląskich.

Marszałkowska spółka zadebiutuje na torach już w grudniu. Swoich dwanaście pociągów - najnowocześniejszych w całym województwie - rzuci na najbardziej uczęszczane trasy. Najprawdopodobniej będą to linie z Katowic do Gliwic i Częstochowy. Czy wzrośnie liczba samych połączeń - jeszcze nie wiadomo, ale komfort podróżowania na pewno będzie większy.

- Pociągi będą jeździć punktualnie, w równym rytmie, a bilety będzie można kupić nie tylko u konduktora, ale też w automacie - zapowiada marszałek śląski Bogusław Śmigielski.

Flotę Kolei Śląskich tworzyć mają cztery kursujące już w naszym regionie "Flirty", ósemka zamówionych w bydgoskich zakładach PESA "Elfów" (sześć z nich trafi do nas jeszcze tej jesieni) oraz dwa zmodernizowane pociągi EN57. Wszystkie zostaną pomalowane w barwy województwa śląskiego (żółty, zielony, niebieski, czarny). Wyposażone będą w system liczenia podróżnych i elektroniczne kasowniki - dane z tych urządzeń przekazywane będą będą do kabiny maszynisty. Jeśli ten zauważy, że ilość wchodzących do pociągu pasażerów nie pokrywa się z ilością skasowanych biletów, od razu będzie wiedział, iż ma na pokładzie gapowiczów.

Koleje Śląskie - pociągi ozdobione niebiesko-żółtymi, nawiązującymi do barw herbu śląskiego, kolorami wyjadą na tory już w grudniu. Pasażerów obsługiwać będą kolejarze ubrani w niebiesko-żółte uniformy.

- Posiadamy licencję z Urzędu Transportu Kolejowego, potrzebujemy jeszcze certyfikatu bezpieczeństwa oraz uzgodnienia tras z Polskimi Liniami Kolejowymi - wyjaśnia marszałek Bogusław Śmigielski.
Zanim Koleje Śląskie ruszą na tory, muszą jeszcze ponegocjować ze spółką Przewozy Regionalne. Obaj przewoźnicy muszą się dogadać, jak podzielić między siebie linie pasażerskie w regionie. To dość drażliwy temat (zwłaszcza, że jeszcze przez dwa lata samorząd płacić będzie Przewozom rocznie ok. 100 milionów zł dotacji), więc marszałek nie chce jeszcze wskazywać, które trasy zamierza wziąć dla siebie. Dość jasno określa jednak ich kryteria.
- Koleje Śląskie powinny jeździć na tych liniach, gdzie jest duże obłożenie pasażerami tak, aby te połączenia miały ekonomiczne uzasadnienie - argumentuje Śmigielski.
Takie wymogi spełnia trasa Gliwice-Katowice-Częstochowa. Nie bez powodu do jej obsługi kolejarze ze śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych chcieli przesunąć kursujące dotychczas z Katowic do Tychów nowoczesne pociągi "Flirt".

- Do Częstochowy jeździ nawet po 300 osób, co pokrywa 97 procent kosztów uruchomienia tych kursów - podkreślał szef śląskich PR, Przemysław Gardoń.
Po debiucie Kolei Śląskich wszystkie "Flirty" przejmie właśnie ta spółka. Jej tabor uzupełni 8 zamówionych w bydgoskich zakładach PESA nowoczesnych "Elfów" oraz dwa zmodernizowane pociągi typu EN57. Zdaniem marszałka, śląska spółka pozwoli lepiej wykorzystać ten tabor aniżeli podzielone między szesnaście województw Przewozy Regionalne.

Równolegle z lepszym dopasowaniem oferty do oczekiwań pasażerów władze spółki zamierzają też skuteczniej zadbać o wpływy do budżetu. Dlatego też w pociągach Kolei Śląskich trudne życie mają mieć gapowicze.

Własna spółka też kosztuje

Rozmowa z Adrianem Furgalskim (Zespół Doradców Gospodarczych TOR)

Czy samorządowy przewoźnik poprawi sytuację na kolei w woj. śląskim?
To zależy, czego marszałek Śmigielski od niego oczekuje. Tymczasem tak naprawdę wciąż nie wiemy, czy Koleje Śląskie mają uzupełniać, czy konkurować z ofertą Przewozów Regionalnych. Jeśli to drugie, to mam wrażenie, że marszałek zapędził się w kozi róg. To jednak wynik pewnej mody, jaka zapanowała wśród samorządów.

Nie jest pan chyba wielbicielem samorządowych spółek kolejowych...
Bo samo utworzenie takiej spółki nie oznacza, że uda się od razu zorganizować sprawny system komunikacji kolejowej. A obecna sytuacja w Kolejach Mazowieckich pokazuje, że nawet bogate samorządy nie zawsze stać na wysokie dopłaty do działalności takich przewoźników. Tego zaś uniknąć nie sposób. Wszędzie na świecie, no, może poza Japonią, do kolei trzeba dopłacać. Poza tym takie kroki nie sprzyjają spokojnej pracy w Przewozach Regionalnych, które przecież również należą do samorządów. MIW

Czym zachęcić pasażera do kolei

Inwestycjami w nowoczesny tabor, które poprawią komfort podróży, a także polepszeniem warunków na dworcach. Przejrzystym rozkładem jazdy (równe takty i brak długotrwałych przerw w kursowaniu pociągów).
Punktualną jazdą pociągów i zazębianiem się połączeń.
Przystępnymi cenami biletów i możliwością ich łatwego zakupu na stacji.
Wzajemnym honorowaniem biletów przez różnych przewoźników.

polecane: FLESZ: Koniec zatorów płatniczych? Duże ułatwienie dla małych firm

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
p
ppp

No a ciekawe jak ktoś będzie miał bilet miesięczny to ciekawe niby jak ten maszynista ma to wiedzieć że ludzie mu sie nie będą pokrywać z liczbą wsiadających i kasujących i druga sprawa gdzie są połączenia częstochowa-bielsko ??????? to jakaś totalna porażka bo jeśli tego niebędie to ludzie muszą sie przesiadać w katowicach.wogóle to na koleji robią same bezmózgi co niemyślą

ś
ślązak

a pociągi do bielska

d
dennis

niech uruchomia sprzedaz biletow przez internet i odbior na dworcu z ktorego sie jedzie i bedzie git !!. promocje przez internet np. bilet kupiony 3-4tyg wczesniej kosztuje np. 30-40% mniej niz w dzien odjazdu. takimi promocjami zachaca sie ludzi a nie mozliwoscia kupienia biletu w atutomacie ...

P
Piotr

Do odpowiedzi Pana Furgalskiego na pytanie Czym zachęcić pasażera do podróży koleją dodałbym jeszcze zapewnienie przyzwoitej prędkości podróżowania.
A tak na marginesie, wydaje się, że plan rozwoju komunikacji kolejowej realizowany przez Śląski samorząd nakierowany jest głównie na centrum i północ województwa. Cześć południowa czyli obszar powiatów bielskiego, cieszyńskiego i żywieckiego jest traktowana drugoplanowo. Przykłady:
- na liniach w kierunku Żywiec, Wisła jeżdżą najgorsze zestawy etz, a jeszcze przed usamorządowieniem PR jeżdziły na tych liniach zmodernizowane jednostki z przedziałem dla rowerów.
- na linii Bielsko-Biała - Cieszyn od półtora roku PR nie jeździ, czyli również od momentu usamorządowienia i jak na razie Śląski samorząd nie podejmuje żadnych działań w temacie przywrócenia ruchu na tej trasie. A takie działania przy współpracy z PLK są niezbędne bo w przeciwnym razie przy obecnych trendach w Min. Infr. PLK tą linię zamknie.

P
Piotr

Do odpowiedzi Pana Furgalskiego na pytanie Czym zachęcić pasażera do podróży koleją dodałbym jeszcze zapewnienie przyzwoitej prędkości podróżowania.
A tak na marginesie, wydaje się, że plan rozwoju komunikacji kolejowej realizowany przez Śląski samorząd nakierowany jest głównie na centrum i północ województwa. Cześć południowa czyli obszar powiatów bielskiego, cieszyńskiego i żywieckiego jest traktowana drugoplanowo. Przykłady:
- na liniach w kierunku Żywiec, Wisła jeżdżą najgorsze zestawy etz, a jeszcze przed usamorządowieniem PR jeżdziły na tych liniach zmodernizowane jednostki z przedziałem dla rowerów.
- na linii Bielsko-Biała - Cieszyn od półtora roku PR nie jeździ, czyli również od momentu usamorządowienia i jak na razie Śląski samorząd nie podejmuje żadnych działań w temacie przywrócenia ruchu na tej trasie. A takie działania przy współpracy z PLK są niezbędne bo w przeciwnym razie przy obecnych trendach w Min. Infr. PLK tą linię zamknie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3