Koleje Śląskie czy Przewozy Regionalne? [PORÓWNAJ OFERTY]

Michał Wroński
Oferta Kolei ŚląskichTaryfa strefowa - jest, choć oficjalnie nazywa się inaczej (taryfa liniowa). Obowiązuje na odcinku Gliwice - Ruda Śląska Chebzie - Katowice - Dąbrowa Górnicza Sikorka, a także na trasie z Gliwic (i Sosnowca) do Wisły Głębce. Przykładowe ceny w taryfie liniowej wynoszą: Katowice - Gliwice: 4 zł. (liniowy bilet miesięczny 100 zł.), Katowice Załęże - Dąbrowa Górnicza Sikorka: 5 złotych (bilet miesięczny 130 zł.), Gliwice - Wisła Głębce: 12 zł.Bilety kwartalne, półroczne i roczne - na razie nie ma, lecz jest szansa, że przynajmniej bilety kwartalne pojawią się w ofercie już w październiku lub listopadzie.Specjalne oferty biletowe - nie ma ich w taryfie i póki co raczej nie należy się spodziewać, że się w niej pojawią. Koleje Śląskie są zbyt małym przewoźnikiem, aby mogły oferować takie rozbudowane produkty. Marzena Bugała
Dziś rozpoczynamy odliczanie do debiutu Kolei Śląskich. Już 1 października pojawią się one na trasie z Częstochowy do Gliwic. Co zaoferują pasażerom? Czy będą konkurencją dla Przewozów Regionalnych. Zobacz i porównaj sam.

Z pewnością nowoczesne (choć nieliczne) pociągi. Do 9 "Elfów" i 3 "Flirtów" w ciągu najbliższych miesięcy dołączy pięć zmodernizowanych, używanych zestawów. Wczoraj spółka podpisała z konsorcjum Newagu, ING Lease oraz gliwickich ZNLE umowę na 7-letni leasing tych składów - pierwszy z nich trafi do naszego regionu za trzy miesiące, zaś cała dostawa zostanie zrealizowana w ciągu pół roku.

Nowoczesny tabor to jednak nie wszystko - pasażerowie chcieliby wiedzieć z jaką częstotliwością i jak szybko będzie on kursować , a także ile kosztować będzie taka przejażdżka. Tymczasem marszałkowski przewoźnik dość niechętnie zdradza szczegóły swojej oferty. Adam Warzecha, rzecznik spółki obiecuje, że swoje atuty Koleje Śląskie przedstawią podczas piątkowej konferencji prasowej. Na razie poznaliśmy tylko taryfę przewozową Kolei Śląskich. Podróżni przeczytali ją bardzo uważnie i od razu zaczęli porównywać z tym, co oferują Przewozy Regionalne.

Brakuje w nowej ofercie biletów kwartalnych, półrocznych oraz rocznych - zauważył w mailu do naszej redakcji Franciszek Smołka z Rudy Śląskiej. Jak podkreśla brak tych biletów oznacza dla niego większe wydatki. "Do tej pory na odcinku z Rudy Śląskiej do Zabrza i z powrotem płaciłem za przejazd 180 złotych kwartalnie, czyli 60 złotych miesięcznie. Nowy przewoźnik (...) każe sobie płacić 80 złotych miesięcznie na tym samym odcinku" - pisze pan Smołka.

- Nasza oferta będzie się zmieniać i sądzę, że nowe rodzaje biletów pojawią się w ciągu najbliższych tygodni, ale ich wprowadzenie wymaga jeszcze pewnej finansowej kalkulacji - odpowiada na te zastrzeżenia Adam Warzecha, rzecznik Kolei Śląskich.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Niepokój pasażerów budzi też brak porozumienia między Kolejami Śląskimi a Przewozami Regionalnymi w sprawie wzajemnego honorowania i sprzedaży biletów. Bez tego pasażer wybierający się np. z Sosnowca do Tychów musiałby odwiedzić dwie różne kasy, by z osobna kupić bilet na dwa różne pociągi. Czy da się tego uniknąć - okaże się jeszcze w tym tygodniu.

Jak informuje bowiem Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych w najbliższych dniach odbędzie się kolejne spotkanie obu przewoźników na ten właśnie temat.

- Jesteśmy jednak na dobrej drodze do porozumienia. W 80 procentach jesteśmy już dogadani - pociesza Olszewski.

Tak się zaczęło

Decyzja o powołaniu przez samorząd naszego województwa Kolei Śląskich zapadła z początkiem roku 2010. Ówczesne władze regionu przekonywały, że chodzi tylko o uzupełnienie oferty Przewozów Regionalnych. Wkrótce jednak samorządowcy zmienili ton wypowiedzi. Ograniczanie ilości połączeń przez podzielone między 16 województw Przewozy Regionalne (nam przypadło ponad 9 proc. udziałów) oraz kłopoty finansowe tej spółki sprawiły, że coraz poważniej zaczęto rozważać możliwość ewentualnej plajty tego przewoźnika i konieczności przejęcia jego zadań przez inną firmę.

Ostatecznie Przewozy nie splajtowały, ale i tak obecny marszałek, Adam Matusiewicz, nie widzi dla nich od grudnia 2012 roku miejsca w naszym regionie. Powodem są rosnące koszty, a także kłopoty taborowe i związane z tych ograniczanie ilości połączeń. Przeciwnicy tej decyzji argumentują, że tworząc Koleje Śląskie samorząd działa na szkodę należącej do niego spółki czyli Przewozów Regionalnych, ale taką argumentacją niewiele wskórali. Pierwszą linią, odebraną Przewozom Regionalnym jest trasa z Częstochowy do Gliwic, gdzie pociągi Kolei Śląskich pojawią się 1 października. W weekendy będą kursować też do Wisły.

KTÓRE OFERTA PRZEWOZOWA JEST LEPSZA? WYBIERZESZ KOLEJE ŚLĄSKIE CZY PRZEWOZY REGIONALNE?

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Łatwiejsze dziedziczenie. Jest nowelizacja prawa spadkowego

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Rzygać się chce na panujące NIERZĄDY
P
Pracownik KŚ

Ludzie koleji

No cóż muszę z przykrością stwierdzić że koleje śląskie będą wielkim niewypałem dlaczego?
Z prostej przyczyny ci którzy doprowadzili do katastrofalnej sytuacji w przewozach regionalnych będąc na wysokich stołkach. Dzisiaj piastują je w kolejach śląskich biorąc pensje o których nie jeden może pomarzyć i prowadzą politykę prorodzinną choćby pani na stanowisku dyrektora barbara b. Szkoda że transport kolejowy nie będzie mógł służyć ludziom na Śląsku. Panie Marszałku jeżeli ma pan jakiś wpływ na tą sytuację niech pan podejmie odpowiednie kroki bo prasa rozjedzie ten projekt a przy okazji pana. Szkoda że tyle środków zostało zmarnowanych można było tyle? zrobić dla mieszkańców Śląska.

T
TROCHĘ NIE BARDZO

wszystko fajnie, ale kto układał rozkład graficznie?...do Wisły 4 pociągi na jednej stronie, przejrzyste...lecz potem, częściej na pewno używany- 50 pociągów ,TEŻ NA JEDNEJ STRONIE... MACZKIEM!!! DOBRĄ LUPĘ TRZEBA MIEĆ BY COKOLWIEK ODCZYTAĆ!!!

G
Gość

Niestety, z regulaminu wynika, że przewoźnik nie będzie uznawał żadnych innych biletów niż swoje własne. Oznacza to, że podróżny, który będzie chciał odbyć podróż dwoma pociągami osobowymi na Śląsku obsługiwanymi przez Przewozy Regionalne i Koleje Śląskie będzie musiał zakupić dwa oddzielne bilety, co oznacza, że w praktycznie przejazd będzie droższy niż gdyby oba pociągi należały do Przewozów Regionalnych. Szkoda - Koleje Dolnośląskie we Wrocławiu uznają większość biletów Przewozów Regionalnych, a Koleje Śląskie idą w złym kierunku wyznaczonym przez Koleje Mazowieckie. W tej sposób za politykę rozdrobnienia kolei na spółeczki finalnie płaci podróżny, który woli wtedy wybrać podróż własnym samochodem albo tanim choć niebezpiecznym bezpośrednim busem. Skoro tak jest, to mam nadzieję, że nowa spółka szybko upadnie, bo byłoby to w interesie podróżnych, choć oczywiście nie w interesie partykularnych celów województa. Co roku podróżuje kolejami europejskimi i nigdzie nie spotkałem takiej sytuacji jak w Polsce - wszędzie nawet jeśli jest kilku przewoźników, jest pełna uznawalność biletów, a przewoźnicy sami rozliczają się ze sobą za odcinki faktycznie odbyte przez podróżnego pociągami poszczególnych przewoźników. Pamiętajmy, to rząd Tuska i minister Grabarczyk doprowadzili do podziału PKP na tyle spółek i przenieśli obsługę pociągów osobowych na województwa - to oni są za to odpowiedzialni...

E
EN

Jeżdżę codziennie na trasie Gliwice Łabędy - Katowice. Do tej pory były to dwie strefy A i B, bilet miesięczny 104pln. Od Października będę musiał kupić bilet miesięczny na trasę Gliwice Łabędy - Gliwice 83pln (PR), oraz Gliwice - Katowice 100pln(KŚ)!!!!

A
Aga

Podobno projekt Silesia ma łączyć miasta i komunikację. Jak to się ma do podziału komunikacji, biletów, przewoźników :) Bilet strefowy i metropolitalny praktycznie traci sens przy KŚ i PKP PR. Może jeszcze paszporty z miasta do miasta :)

k
kolejarka

Dla tych co rezygnują z kolejowych usług.Gratuluję teraz się dowiecie co to jazda PKS em lub autobusami miejskimi.Ciekawe jak będziecie teraz opluwać i kogo będziecie opluwać; kierowce.współpasażerów, drogowców za korki na drogach,brud w autobusach i o to że jedziecie jak śledzie w puszce (a nasza kochana młodzież śpiąca lub strasznie się ucząca na szybciora nie zauważy kaleki lub staruszka koło siebie )

.

Kolejny wydatek na miesięczny- do tej pory za 80 zł jeździłam po całe strefie- teraz ją podzielili i muszę na odcinek 6 km kupić kolejny miesięczny za 80 zł= 160 zł !!!!! Sz..g mnie trafia!!!! ( od 2 lat nie miałam - jak większość podwyżki w pracy ...)

m
marcin815

ale już z Częstochowy do Cieszyna nie dojadę na 1 bilecie, a regio karnetem będę mógł się podetrzeć.

c
ciepielak

Odliczanie trwa a KŚ nadal nie ujawnili niczego - rozumiem że stawiaja na tajemnicę i chcą wszystko utrzymać w sekrecie aż do samego końca żyjąc nadzieją że skoro nikt nie odnotuje ich startu to nie będzie rónież informacji o tym że mają problemy, tyle że na tej trasie trudno będzie cokolwiek ukryć, przecież codziennie jeżdzi tam tysiące osób i każda wpadka zostanie zauważona - pozostają też czujne oczy pracowników PR któzy będą musieli zacisnąć zęby i podrózować za pełnoodpłatnym biletem a wiec dziennikarze mogą liczyć że będa mieli cała masę "życzliwych" którzy chętnie do nich zadzwonią gdy elf zepsuje się na środku trasy w szczerym polu lub gdy nieczynna będzie jedyna w elfie toaleta. Brak pompy w uruchamianiu połaczeń KŚ nie uratuje ich przed brakiem uwagi mdiów i choć faktycznie wiekszość społeczeństwa zajęta bedzie oglądaniem jak politycy robią z siebie idiotów przed wyborami to i tak informacja o klapie KŚ przebije się na pierwszą stronę.

q
quellbrunn

"pasażerowie chcieliby wiedzieć z jaką częstotliwością i jak szybko będzie on kursować" Ja wam chetnie powiem jak szybko te pociagi beda kursowaly...dokladnie tak samo jak pociagi PR! Tak to jest jak sie zaniedbalo remonty torowisk....Ale dobrze ze przynajmniej cos sie dzieje. Ciagle pompowanie pieniedzy w tego molocha zwanego PR byloby bez sensu.

j
janusz stalowski

To żenada że dwie spółki kolejowe zamiast skupić się na współpracy i wspolnie dbać o pasażera poszły na łatwiznę i starają się z sobą konkurować - tyle że to zachowanie z podwórka, ja nie pożycze ci moich pociągów niech stoją w krzakach a ja za to nie będę uznawać twoich biletów w moich pociągach, tak to ja się postaram aby twoje rozkłądy nie wisiały na moich tablicach a moi kasjerzy nie udzielali informacji o twoich pociągach itp przecież to dziecinada.. jak teraz będzie wygladała próba skomunkowania pociągu z Czestochowy z pociągiem do Bielska można sobie wyobrazić, kierownik pociągu dzwoni do dyspozytury do konkurencji a ta odpowiada że nie ma takiej mozliwosci - fakt że KŚ jako jedyny kolejowy przewoźnik nie będzie uznawał zniżek kolejowych nie przyczyni się do popularności wsód kolejarzy a nie ma nic gorszego niż animozje pracowników dwóch spółek działających na tym samym rynku, można się więc spodziewać jedynie dalszych złośliwosci i utrudnień dla pasażera, tym nieszczęśnikom którzy korzystaja z kolei na codzień wyrazy współczucia.

m
medalik

Cała przewaga to nowoczesne pociągi a gdy na lini jest ograniczenie do 40km/h gdy jest mniej miejsc siedzących niz pasażerów a wcześniej pasażerowie zmuszeni byli stać na peronie bez zadaszenia i moknąć to czy te nowe flirty stanowią taką przewagę? czy to że po wejsciu do pociągu na większosci stacji i tak trzeba sie przeciskać do konduktora by kupić bilet, czy to że i tak będą się spóżniać z uwagi na trwajace remonty i to że nie będą zapewne skomunikowane z pociągami PR nadal tworzy nową jakość - może nowa jakość wnętrza pociągu - tyle że nowe w naszych krajowych warunkach dość szybko przestaje być nowe - wulgarne czy kibicowskie napisy, wyspreywane z zewnątrz i z nieczynnymi toaletami Elfy będa poprostu nowaszą wersja tego co jeździ w PR - natomiast filozofia działania pozostaje taka sama, i podejście do podóżnego nadal jest analne..

k
kolejarz

Kupiono za kilkaset milionów 9 elfów bo 3 flirty już były do tego zatrudniono kilkanscie osób które albo wyleciały albo były na wylocie w PR lub IC, wynajęto biura, kupiono meble, opacowano logo i wzrór papieru firmowego, uszyto mundury potem przyjęto wszystkich którzy mieli uprawnienia maszynisty nie sprawdzajac dlaczego część tych osób jest aktualnie bez pracy, no i w ocenie włądz KŚ spółka jest gotowa do startu - ciekawe co bedzie gdzy elf będzie miał defekt, gdy flirt będzie musiał wymienić części albo gdy po kilku tygodniach eksploatowania tych nowych pociągów nie będą one już wyglądać tak cudownie jak teraz, czy wsyprejowane z zapchanymi toaletami elfy nadal będą złatwiać kolejarskie rzemiosło i decydowac o tym KŚ to nowa jakość. Ta linia nie wybacza wiec każda wpadka w porannym szczycie to odejście podóznych wiec KŚ ryzykuje sporo - DZ powinien porównać jescze jedną rzecz - jakie KŚ planuje dochody i jakie palnowały PR oraz to ile wynosić będa dopłaty do pociągokilometra.

k
karol

To ile będzie kosztował pociąg z Bielska Białej do Częstochowy i gdzie w Bielsku bedzie kasa KŚ - chyba że jej nie bedzie to wówczas co? W Bielsku kupuję bilet do Katowic na pociag PR i jadę do Katowic a tam musze iść do kasy KŚ by kupić bilet na pociąg do Częstochowy a jak będę wracać to przynajmniej mogę kupić od razu w kasie PR z Katowic do Bielska - niewygodne i drogie, chyba PKS ma lepszą ofertę, szybciej taniej i bez stresu że nie ten bilet w tym pociągu. Zobaczymy jaki będzie komfort jak podstawią za mało wagonów to nie bezie żadnego nawet jak to bedzie ten nowoczensy elf a ludzi będzie dwa razy tyle co miejsc siedzacych tak jak teraz w PR czasem jedzie 200%.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3