Koleje Śląskie na dnie. Przewozy Regionalne znów wjechały na tory

Michał Wroński
Udostępnij:
Ta sytuacja jest skandaliczna i chciałbym przeprosić za nią wszystkich pasażerów - tak poniedziałek i wtorek w wykonaniu Kolei Śląskich podsumował wczoraj marszałek województwa Adam Matusiewicz. Istotnie, jest za co przepraszać - w poniedziałek z ponad 600 zapowiedzianych pociągów odwołanych zostało 50, wczorajszy bilans strat to przeszło 70 połączeń.

Koleje Śląskie: Co może zrobić pasażer kiedy kolej wystawi go do wiatru? [PORADNIK]

Pasażerowie są wściekli. Aby odciążyć nie radzące sobie KŚ samorząd województwa przeprosiły się z Przewozami Regionalnymi i od dziś pociągi tej drugiej spółki (z zakładów w Opolu, Łodzi i Kielcach) przejmują obsługę 5 linii międzywojewódzkich. Czas zatem zapytać, czemu (lub komu) zawdzięczamy tę kompromitację i jaka przyszłość czeka w Śląskiem pasażerów, kolej oraz obecne szefostwo marszałkowskiego przewoźnika.

Koleje Śląskie: Zobacz, gdzie dziś nie dojedziesz pociągiem

Marszałek śląski o Kolejach Śląskich: Sytuacja skandaliczna, przepraszam pasażerów

1 Kto winny jest temu, że w poniedziałek i wtorek dziesiątki pociągów KŚ nie wyjechały na trasę?
Według przedstawicieli spółki, winny poniedziałkowej katastrofy był przede wszystkim naczelnik dyspozytury taborowej, który skierował niewłaściwych maszynistów do niewłaściwych pociągów. To ważne, bo każdy maszynista ma pozwolenie na kierowanie tylko określonym typem pojazdu i jeśli stanie za kokpitem innego pociągu, to PKP PLK nie wpuści go na tory. Poniedziałkową kompromitację Kolei Śląskich pogłębiły awarie pociągów i słaba znajomość trasy u części maszynistów, co sprawiło, że z ostrożności jechali wolniej niż zakładał rozkład jazdy. Wczoraj natomiast całą winą obarczono już wyłącznie pogodę (brzmi to o tyle dziwnie, że wedle IMGW w najzimniejszym momencie dnia temperatura w Katowicach wynosiła ledwie 5 stopni Celsjusza poniżej zera) - rozkład jazdy położyły awarie pięciu składów.

2 Czy Koleje Śląskie zamierzają rozbudować swój tabor tak, aby w przyszłości awaria kilku składów nie powodowała takiej katastrofy?
Tak. Jeszcze wczoraj spółka podjęła decyzję o wypożyczeniu ośmiu składów od Przewozów Regionalnych. Jak zapowiada prezes KŚ Marek Worach, jeszcze w tym tygodniu przewoźnik otrzyma też jeden lub dwa zamówione przez siebie szynobusy, zaś przed końcem miesiąca cztery 6-członowe pociągi typu "Elf". W sumie - jak jeszcze kilka tygodni temu obiecywał prezes Worach dziennikarzom - spółka miałaby do wiosny posiadać ok. 100 różnego rodzaju pojazdów. Tyle że wedle ówczesnych zapowiedzi miały one posłużyć do rozbudowania oferty przewoźnika. Póki co, na początek, dobrze będzie zabezpieczyć połączenia, która na dziś znajdują się w rozkładzie jazdy.

CZYTAJ WIĘCEJ O SKANDALICZNEJ SYTUACJI NA ŚLĄSKICH TORACH: Koleje Śląskie znowu nawaliły. We wtorek ponad 40 odwołanych pociągów! [ZOBACZ]

NOWY ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW OD 9 GRUDNIA: KLIKNIJ I ŚCIĄGNIJ TUTAJ

3 Jakie konsekwencje finansowe poniosą Koleje Śląskie za odwołane i opóźnione pociągi?
Adam Matusiewicz zapowiada kary umowne dla spółki, powołując się na zapisy umowy podpisanej między samorządem województwa i KŚ. Rzeczywiście, w dokumencie tym znajdują się zapisy określające m.in. ile kosztuje niewykonanie połączenia przy jednoczesnym niepodstawieniu komunikacji zastępczej, bądź spadek punktualności poniżej progu 92 procent. Jest tylko jedno "ale". W załączniku do umowy można przeczytać: "Kary umowne z tytułu niezachowania punktualności wykonania przewozów pasażerskich objętych umową, a wynikające z awarii taboru kolejowego będą naliczane od marca 2013 r. Wykaz pociągów, które w miesiącu styczniu i lutym 2013 r. nie zachowały punktualności z powodu awarii taboru Operator przekaże Organizatorowi do dnia 31.03.2013 r.''. Zapytaliśmy o tę klauzulę wczoraj marszałka Matusiewicza. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że grudniowe spóźnienia KŚ nie pozostaną bezkarne.

4 Czy marszałek zamierza wyciągnąć jakieś konsekwencje personalne wobec kierownictwa Kolei Śląskich?
Podczas wczorajszej konferencji prasowej marszałek zapowiedział, że jak tylko uda się opanować sytuację kryzysową, to spółkę czeka co najmniej kilka zmian personalnych. Czy możliwe są roszady w ścisłym kierownictwie? I czy zagrożony jest prezes Worach? - Też - odpowiedział po chwili wahania Matusiewicz.

5 Czy możliwe jest zastąpienie Kolei Śląskich przez innego przewoźnika lub powrót Przewozów Regionalnych?
Nie, a przynajmniej nie przez najbliższe trzy lata. Tak długo bowiem obowiązywać będzie umowa, którą z początkiem września podpisał z przewoźnikiem urząd marszałkowski. Daje ona samorządowej spółce monopol na obsługę przewozów regionalnych w Śląskiem aż do grudnia 2015. W tym czasie Koleje Śląskie otrzymają z budżetu województwa 470 mln złotych dotacji. Czy po upływie tego czasu na torach w Śląskiem pojawi się jakaś konkurencja dla spółki? To już zależy wyłącznie od marszałka.

6 Kiedy wreszcie wszystkie pociągi KŚ pojadą zgodnie z rozkładem?
- Chciałbym, aby to nastąpiło już w środę. Jeśli naprawimy te pięć składów, to jest szansa, że będzie lepiej. Nie mogę tego jednak z pełną odpowiedzialnością obiecać - powiedział wczoraj prezes Kolei Śląskich, Marek Worach.

7 Na co mogą w tej sytuacji liczyć pasażerowie odwołanych pociągów?
Przysługuje im prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. W tym celu powinni stawić się w kasie KŚ z biletem wykupionym na takie właśnie niezrealizowane połączenie.


*Niesamowity Dreamliner w Pyrzowicach ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*Zniewalający wystrój restauracji Kryształowa Magdy Gessler ZOBACZ ZDJĘCIA i WIDEO
*HC GKS Katowice od szatni ZOBACZ ZDJĘCIA TYLKO W DZ
*Ślązacy zazdroszczą Katalończykom autonomii: prawda czy fałsz? [CZYTAJ I SKOMENTUJ]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY LIKWADCLI BRAKIUE PINIEDZY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP PERON WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY SKARGIE PKP PLK TLK
K
KONRAD
KATOWCIE DWOREZC PIRESCUIE PODZMNIE TOROW PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY DLACZEGIO NIE POLCA REMOTY TOROW PKP AMTRAKI ACELA EPRESSY SKARGIE WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE PKPSA PLK 2013 ROKU PKPSA PLK
K
KONRAD
kowary dworezc glowny reaktywacie walka nie polca torow pkp plk wysli minsrtewa infrastruktury pytanie kiedy remoty nie polca torow PLK PKP TOROW PKP PLK PL
P
Pasażer.
Kolejką elektryczną zarządzać a nie pociągami K.Ś owskie dupki,partacz,ciule.
..Warszawa
Dokonała na Kolejach Śląskich perfidnego sabotażu, po to, by zniszczyć konkurencję i tyle. Nie porównuj pipidówy jaką są koleje Mazowieckie do Kolei Sląskich, kochany. Ale widać, słuchasz warszawskiego radia to później powtarzasz taki pierdoły.
Ś
Ślązak z Bielska
Smutne jest to, że dokonano sabotażu na Kolejach Śląskich. W dniu przejęcia wszystkich połączeń główny dyspozytor nie przychodzi do pracy? To nonsens! To zwyczajna azjatycka próba równania wszystkich do szeregu. Jedynie województwo śląskie ma taki potencjał, by stworzyć własne koleje regionalne, inne regiony mogą jedynie pomarzyć o czymś takim. Ale wiadomo, chodzi o forsę. Przewozy Regionalne nie dadzą sobie tak łatwo odebrać najbardziej intratnego regionu, który posiada najwięcej połączeń w Polsce. Jest to ponowna próba cofnięcia woj Śląskiego w rozwoju, na rzecz ciepłej posadki urzędnika z Warszawki. Ale nie martwmy się. Pierwszy zawsze dostaje lanie, a potem wszyscy biorą z niego przykład ;)
O
Obśmiewacz
Jeszcze niedawno krzyczał, że PR wykorzystuje region, a jak będą KŚ to "naród ślonski pokoże"

No to pokazał, a wiesz co? Koleje Mazowieckie działają już czas jakiś, na początku takiego BURDELU nie było.

Więc nie marudź, masz przedsmak autonomii!
J
Jorg
tu rządzą Pastuchy gnojem czuć na kilometr !
J
Jorg
tu rządzą Pastuchy gnojem czuć na kilometr !
H
Hanys
Jak to łatwo bawić się za nie swoje pieniądze, prawda panie Matusewicz?
f
firiduri
Bo tu Hanys już gorola na pomoc wzywasz?
f
firiduri
No to popatrz sobie uważnie, bo to jednak pokaz śląskich możliwości. Można powiedzieć, że preludium ewentualnej autonomii. Przecież to Śląskie Koleje położyły łapę na połączeniach i taborze obiecując pokazać jak powinien wyglądać słynny śląski porządek. Bardzo to przypomina Stadion Śląski z żółtymi krzesłami.
M
Marszałem
Ambicja , honor ???? co to jest ???? To jakieś obce , nieznane miwyrazy.
k
koń
To jest Wasza Tuskolandia !!!
Polski demokrata to totalny idiota ! To Wy demokraci, jesteście temu winni .
J
Jorg
a jo godom to zwykłe POlnische wirtschaft !
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie