Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne opóźnienie przebudowy S1 i budowy węzła w Sosnowcu

Anna Dziedzic
W tym miejscu na S1 w Sosnowcu ma powstać nowy węzeł drogowy.
W tym miejscu na S1 w Sosnowcu ma powstać nowy węzeł drogowy. UM Sosnowiec
Opóźnienie przebudowy sosnowieckiego odcinka S1 i budowy połączonego z trasą węzła w Sosnowcu będzie prawdopodobnie większe niż pierwotnie zakładano. Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka na decyzję ministerstwa infrastruktury związane z aneksem w sprawie jej finansowania.

Przypomnijmy. Chodzi o inwestycję, którą na terenie Sosnowca planowały zrealizować wspólnie miasto Sosnowiec i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W marcu ubiegłego roku ogłosiły wspólnie budowę nowego węzła na S1 - o nazwie Klimontów i przebudowę tej trasy przez GDDKiA, tak by spełniała wymogi techniczne dla tras ekspresowych. Zabrały się do tego wspólnie, co dobrze wróżyło na przyszłość. GDDKiA miało wyremontować i zmodernizować blisko pięciokilometrowy odcinek trasy S1 również z częścią węzła. Miasto miało zaprojektować i wybudować węzeł Klimontów, umożliwiający dojazd z trasy S1 do terenów inwestycyjnych leżących przy tej trasie.

Nie wszystko poszło zgodnie z planem

Zarówno miasto jak i GDDKiA ogłosiło przetargi i wyłoniło biura projektowe, które miały wykonać dokumentację projektową tych dwóch inwestycji. Niestety, współpraca nie ułożyła się tak dobrze, jak się tego spodziewano i w lipcu z wykonania projektu przebudowy trasy S1 w Sosnowcu wycofało się wyłonione w przetargu biuro projektowe. Koncepcja węzła opracowywana przez Sosnowiec determinowała rozwiązania, przygotowywane przez biuro projektowe pracujące dla GDDKiA w zakresie kluczowych rozwiązań m.in. niwelety drogi, sposobu krzyżowania się drogi gminnej i ekspresowej, geometrii poszczególnych jezdni. Okazało się także, że miasto musiało m.in. zaktualizować prognozę natężenia ruchu konieczną do wykonania projektu drogi, bo była ona wykonana jeszcze w czasie, gdy na terenach inwestycyjnych nie funkcjonowało tak wiele dużych firm, co dziś.

Przetarg dopiero po akceptacji aneksu przez ministra

Po wycofaniu się biura projektowego, GDDKiA ogłosiła, że następna procedura przetargowa, która wyłoni wykonawcę dokumentacji projektowej przebudowy S1 w Sosnowcu ruszy w III kwartale 2018 roku. Tak się nie stało. Nie wiadomo też, czy przetarg w ogóle zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.
- Z uwagi na przyjęte rozwiązania projektowe, zaszła konieczność wydłużenia zakresu projektowania i wykonawstwa – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA. - Każda zmiana zakresu wymaga uzgodnienia przez Ministerstwo Infrastruktury Aneksu do Programu Inwestycji. Podstawą do ponownego ogłoszenia postępowania na opracowanie dokumentacji będzie uzgodnienie aneksu do Programu Inwestycji przez Ministerstwo Infrastruktury. Aneks został już przekazany do resortu, oczekujemy na jego uzgodnienie – mówi.

Projekt węzła na S1 w 2019 r.

Miasto Sosnowiec tymczasem wciąż współpracuje z wyłonionym w ubiegłym roku biurem projektowym, które ma za zadanie zaprojektowanie funkcjonalnego węzła drogowego, który umożliwi zjechanie z trasy bezpośrednio w miejscu gdzie znajdują się tereny sosnowieckiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i dodatkowo będzie nawiązywał do rozwiązań technicznych narzuconych przez GDDKiA.
- Prace projektowe są w toku. Projekt węzła ma być gotowy do marca 2019 roku – powiedział DZ Rafał Łysy, rzecznik Urzędu Miejskiego w Sosnowcu.
Czy do tego czasu zostanie ogłoszony przetarg i wyłoniona firma, która zrobi dokumentację dla GDDKiA? Nie wiadomo. Wszystko zależy od tego kiedy stosowny aneks podpisze minister.

Po co miastu węzeł na S1?

Nowy węzeł pozwoli nie tylko na zjazd czy wjazd na trasę S1, ale także na skomunikowanie terenów inwestycyjnych na terenie dawnej kopalni piasku Maczki-Bór z obszarem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na Dańdówce. Projekt dla Sosnowca za 1,3 mln zł wykonuje firma Complex Projekt. Sosnowiec będzie odpowiedzialny za budowę węzła, wiaduktu i połączeń z drogami lokalnymi. Z kolei GDDKiA wykona przebudowę S1 wraz z poszerzeniem o pasy wjazdu i zjazdu do węzła. Budowa połączenia pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężkich pojazdów z Sosnowca, które w tej chwili, by dojechać do dużych zakładów muszą przejechać przez pół miasta. Władzom Sosnowca zależy, by budowa węzła była skoordynowana z inwestycją GDDKiA na trasie S1, czyli remontem około 5-kilometrowego jej odcinka. W ramach tego zadania zostanie zmodernizowana trasa na odcinku od ulicy Lenartowicza do wysokości remontowanej estakady na Borze.

Wybory samorządowe w Bytomiu DRUGA TURA

Wybory samorządowe w Dąbrowie Górniczej DRUGA TURA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo