reklama

Koło dwumasowe

Materiał informacyjny Zaktualizowano 

Kolo dwumasowe jest elementem znajdującym się w układzie przeniesienia napędu, pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem. Jego głównym zadaniem jest tłumienie drgań generowanych przez jednostkę napędową. Dzięki dwumasie możliwe jest utrzymywanie ruchu jednostki w trakcie fazy sprężenia a także przeciwdziałanie wahaniom prędkości kątowej osiąganej przez wał korbowy.

Dlaczego stosuje się koło dwumasowe?

Powstanie i rozpowszechnienie kół dwumasowych na przełomie XX i XXI wieku wiąże się z gwałtownym wzrostem mocy silników i szerzeniem się popularności jednostek turbodoładowanych w samochodach osobowych. Wcześniej tłumiki drgań skrętnych montowane były w tarczach sprzęgła, jednak możliwości tego rozwiązania były ograniczone a neutralizacja drgań przez ten element przestało być wystarczające.

Dwumasowe koło zamachowe stało się przełomowym rozwiązaniem, dzięki któremu turbodoładowane silniki pracują znacznie płynniej a gwałtowny wzrost momentu obrotowego nie skutkuje drganiami karoserii odczuwanymi przez pasażerów pojazdu. Kolejnym atutem dwumasy jest redukcja drgań wytwarzanych przez układ napędowy w trakcie pracy na niskim zakresie obrotów jednostki oraz szarpnięć w trakcie kiedy załączane jest sprzęgło. Podsumowując, dwumasowe koło zamachowe posiada niepodważalną rolę, m.in. wydłuża żywotność skrzyni biegów i jej poszczególnych podzespołów a także odciąża wał korbowy.

Kolejnym atutem koła dwumasowego jest polepszenie reakcji jednostki na dodawanie gazu. Coraz częściej wielkie i popularne marki samochodowe takie jak Fiat Ford czy Mercedes Benz produkują auta wyposażone w silniki o coraz mniejszej pojemności, jednocześnie o tej samej a nawet większej mocy co wcześniejsze jednostki. Takie nowoczesne, wysilone silniki o niskiej pojemności wytwarzają ogromne drgania w związku z czym konieczne jest montowanie w ich konstrukcji koła dwumasowego. Zwykłe koła zamachowe w pojazdach z tego typu silnikami skutkowałyby niewyobrażalnie silnym trzęsieniem całego nadwozia.

Działanie koła dwumasowego

Konstrukcja dwumasy opiera się na dwóch masach - pierwotnej oraz wtórnej. Silnik napędza koło masy pierwotnej, ta natomiast połączona jest układem sprężyn z masą wtórną. Oba te elementy mogą się obracać względem siebie nawet o 90 stopni. Tarcza sprzęgła jest dociskana do masy wtórnej.

Działanie dwumasy opiera się na dwóch fazach. Pierwsza obejmuje działanie miękkich sprężyn w obrębie tłumika drgań, dzięki czemu możliwe jest płynne uruchamianie a także gaszenie silnika. Druga faza ma zastosowanie w twardych sprężynach i umożliwia skuteczne neutralizowanie drgań skrętnych wytwarzanych w trakcie jazdy we wszystkich zakresach obrotów.

Jak dbać o dwumasę?

Na trwałość koła dwumasowego znaczący wpływ ma styl jazdy danego kierowcy a także sama eksploatacja samochodu. Żeby dwumasa wytrzymała jak najdłużej warto w codziennym użytkowaniu pojazdu stosować kilka prostych zasad. Należy pamiętać o wciśnięciu sprzęgła przed zapaleniem i zgaszeniem silnika. Największym błędem, którego trzeba bezwzględnie unikać jest silne przyspieszanie z niskich obrotów silnika prowadzące do dużych obciążeń dwumasy. Niewskazane są również ruszanie z impetem oraz chroniczna jazda na niskich obrotach silnika. Wniosek z tego, że eco-driving niestety skraca życie dwumasy.

Nie należy również nadużywać hamowania silnikiem, które w nadmiarze doprowadza do przedwczesnego zużycia sprzęgła, dwumasy lub nawet uszkodzenia skrzyni biegów. Ta metoda redukcji prędkości powinna być stosowana z rozwagą, nie powinno się doprowadzać do obniżania obrotów poniżej 1500 RPM.

Obserwuj pracę silnika

Trzeba również wnikliwie obserwować pracę układu napędowego a także jednostki i niezwłocznie diagnozować ich wszelkie objawy usterek. Każda zlekceważona, nawet najmniejsza awaria w układzie napędowym czy uszkodzone sprzęgło mogą prowadzić do wcześniejszego uszkodzenia dwumasy. Jednostka, która wytwarza nadprogramowe drgania wynikające z jakiejkolwiek jej awarii (np wypadanie zapłonów) będzie skutkować przeciążaniem koła dwumasowego i jego wcześniejszym zużyciem.

Dlaczego koło dwumasowe jest takie drogie?

Koszt robocizny, którą trzeba zapłacić w serwisie za wymianę dwumasy jest zbliżony do ceny wymiany sprzęgła ponieważ obie te czynności są bardzo podobne i wymagają zbliżonego nakładu pracy. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wymiana koła dwumasowego przy okazji wymiany kompletnego sprzęgła lub odwrotnie. Dzięki temu poniesiemy tylko jeden raz koszt usługi serwisowej a sprzęgło i koło dwumasowe cechuje zbliżona trwałość w związku z czym specjaliści zalecają ich równoczesną wymianę. Cena wymiany zależna jest od lokalizacji warsztatu, istotny jest także model samochodu. Wybierając zamienniki warto zdecydować się na części renomowanych producentów takich jak Sachs, LUK, RYMEC, AISIN lub EXEDY. Koszt samej wymiany dwumasy w pojazdach grupy PSA marek takich jak Citroen, Opel Peugeot to około 400-600 zł, i związany jest z nakładem i czasem pracy, który specjalista musi poświęcić na naprawę. Wymiana koła dwumasowego wymaga m.in. demontażu skrzyni biegów. Przed oddaniem samochodu do serwisu warto zasięgnąć informacji dotyczącej zbliżonych kosztów robocizny i części, dzięki czemu będziemy mogli zadecydować o ewentualnym samodzielnym zakupie potrzebnych podzespołów.

Opinie dlaczego koło zamachowe dwumasowe jest tak drogie bywają różne, według niektórych informacji wysoki koszt części wynika z lobby producentów. Bardziej prawdopodobna jest jedna wersja, iż koła dwumasowe są drogie ze względu na ich skomplikowaną, precyzyjną budowę oraz znaczny koszt komponentów.

Ceny części

Koszt zakupu samego dwumasowego koła zamachowego zależna jest od modelu samochodu a także wersji silnika. Oryginalne części do aut kompaktowych kosztują powyżej 2000 złotych, w przypadku zamienników ceny zaczynają się od około 800 zł. Najwięcej zapłacimy za dwumasę do samochodów typu SUV a także klasy średniej wyższej, ich koszt może być wyższy nawet niż 4 tysiące złotych ale i w ich przypadku warto zainteresować się tańszymi zamiennikami renomowanych firm. Ceny dwumas montowanych w silnikach wysokoprężnych i benzynowych są zbliżone, rodzaj paliwa nie ma zazwyczaj wpływu na koszt części.

Czym różni się koło dumasowe od jednomasowego?

Pozornie dwumas jest wizualnie zbliżony do zwykłego koła zamachowego, jednak jego wewnętrzna budowa jest znacznie bardziej skomplikowana.

Jego konstrukcja opiera się na dwóch masach - pierwotnej i wtórnej. Pierwotna masa przymocowana jest do wału korbowego i najczęściej wyposażona jest w specjalny, zębaty wieniec którego zadaniem jest współpraca z rozrusznikiem. Masa wtórna natomiast jest przytwierdzona do pierwotnej i ułożyskowana łożyskami promieniowymi oraz osiowymi. We wnętrzu pomiędzy dwoma masami umiejscowiony jest łączący je tłumik drgań skrętnych, który dzięki wydajnym talerzom i sprężynom neutralizuje wszystkie drgania i wibracje generowane przez układ napędowy.

W trakcie pracy silnika obie masy mają zdolność obracania się względem siebie do 90 stopni. W sprzedaży pojawia się coraz więcej dwumas, które w celu tłumienia drgań jednostki wykorzystują odmienny typ tłumików. Standardowe sprężyny łukowe posiadają w nich substytuty w postaci trwałych elementów wyprodukowanych z tworzyw sztucznych. Takie rozwiązanie cechuje się zbliżoną zdolnością tłumienia drgań co w przypadku klasycznych sprężyn, jednak wytrzymałość sprężyn stalowych jest zdecydowanie większa.

Czy można zamienić koło dwumasowe na sztywne koło zamachowe?

Od niedawna coraz większą popularnością wśród kierowców cieszą się kompletne zestawy ze sztywnym kołem zamachowym znanych producentów takich jak AISIN, Exedy, Statim, Rymec czy Valeo, które można zamontować w miejsce dwumasy. Taki zestaw do konwersji składa się ze sztywnego, jednomasowego koła zamachowego oraz specjalnie zmodyfikowanej tarczy sprzęgła, w której znajdują się powiększone tłumiki drgań skrętnych. Główną zaletą takiego rozwiązania jest znacznie niższa cena koła jednomasowego w porównaniu do dwumasy. Ponadto sztywne koło dzięki swojej prostej konstrukcji będzie charakteryzować się zwiększoną trwałością. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest fakt, iż jeśli w przyszłości zużyje się sprzęgło to wystarczy dokonać wyłącznie jego wymiany, bez konieczności jednoczesnej wymiany koła zamachowego. Zestaw do konwersji koła dwumasowego na sztywne koło zamachowe może sprawdzić się szczególnie w mniejszych, lżejszych samochodów z małymi silnikami.

Na internetowych forach znaleźć można również wiele informacji na temat "zaspawywania" dwumasy na sztywne koło zamachowe, jest to jednak ryzykowne rozwiązanie i nie należy z niego korzystać. Bezwzględnie nie należy także wymieniać dwumasy na zwykłe sztywne koło - trzeba skorzystać z gotowych zestawów do konwersji, w przeciwnym wypadku może dojść m.in. do awarii sprzęgła, skrzyni biegów lub nawet samego silnika.
Kup zestaw koła dwumasowego ze sprzęgłem w sklepie sprzegla24.pl

Koło dwumasowe a chip tuning

Konstrukcja i osiągi współczesnych samochodów sprawiają, iż na dwumasę w trakcie codziennego użytkowania pojazdu oddziałują ogromne siły. Według badań, zdarza się iż w trakcie np. gwałtownego ruszania samochodu z miejsca jednostka która wytwarza standardowo do 300 Nm może oddziaływać na dwumas nawet z siłą 600 Nm. Układ napędowy może przyjąć tak znaczące przeciążenia, ale tylko pod warunkiem iż samochód posiada seryjną moc. Popularny chip tuning, coraz chętniej przeprowadzany w samochodach z jednostkami turbodiesla może bardzo negatywnie odbić się na wielu podzespołach, m.in. na układzie napędowym a co za tym idzie na kole dwumasowym. Producenci celowo projektują silniki tak, by pozostawić rezerwę np. na wypadek różnego typu przeciążeń - osoby zajmujące się chip tuningiem błędnie określają je jako "niewykorzystane rezerwy jednostki". W wyniku przeprowadzenia chip tuningu często zdarza się, iż po przejechaniu nawet kilkunastu tysięcy kilometrów trzeba wymienić dwumasę oraz sprzęgło. Samo sprzęgło można zmodyfikować tak by wytrzymało większą moc, jednak nie istnieją na rynku żadne rozwiązania pozwalające na wzmocnienie dwumasy. Tunerzy niestety nie udzielają swoim klientom tego typu informacji, którzy najczęściej są zaskoczeni ilością awarii powstałych w wyniku przeprowadzonego chip tuningu.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3