Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konferencja w sprawie CPK w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego. Czy marszałek Chełstowski ma luki w pamięci?

Mateusz Zarembowicz
Mateusz Zarembowicz
Konferencja parlamentarnego zespołu ds. przeskalowanych inwestycji publicznych
Konferencja parlamentarnego zespołu ds. przeskalowanych inwestycji publicznych Mateusz Zarembowicz
2 marca w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego zebrał się "parlamentarny zespół do spraw przeskalowanych inwestycji publicznych i przymusowych wywłaszczeń". To gremium złożone z samych posłów totalnej opozycji, wraz z zaangażowanymi politycznie mieszkańcami terenów, przez które będą przebiegały koleje dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego, protestuje przeciwko najważniejszej inwestycji w powojennej historii Polski. Gospodarzem spotkania i konferencji, która się po nim odbyła, był marszałek Jakub Chełstowski.

Totalna opozycja protestuje przeciwko najważniejszej inwestycji od czasu powstania Centralnego Okręgu Przemysłowego

To nie pierwszy protest przeciwko budowie kolei dużych prędkości i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zmieniła się jedynie jego forma. Teraz dzięki nagłej zmianie poglądów, marszałek Chełstowski zaprasza do siebie protestujących i parlamentarny zespół. Jednocześnie informując, że do tej pory nie miał możliwości zdecydowanie opowiedzieć się przeciwko inwestycjom rządu.

Z jego słów wynika, że będąc w Prawie i Sprawiedliwości, nad budową CPK panowała zmowa milczenia. Marszałek nie mógł więc troszczyć się o los mieszkańców. Teraz sytuacja się zmieniła i może otwarcie sprzeciwić się tak ważnej dla Śląska inwestycji. Choć, jak mówi, nie o samą inwestycję tu chodzi. Jakub Chełstowski wyraził również ubolewanie, że pomimo wielu prób, nigdy nie udało mu się zaprosić na Śląsk Marcina Horały, sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej - pełnomocnika rządu do spraw CPK. Tymczasem jak dowiedział się Dziennik Zachodni, minister Horała w ostatnich latach jest częstym gościem na Śląsku, spotyka się nie tylko z urzędnikami, bierze również czynny udział w konsultacjach społecznych.

- Na szybko, z pamięci mogę wymienić przynajmniej sześć wizyt pana ministra Marcina Horały na Śląsku. Trzy razy był na spotkaniach w Katowicach, brał również udział w podpisaniu umowy na studium wykonalności dla budowy linii kolejowej Katowice - Ostrawa, co miało miejsce w Jastrzębiu-Zdroju. W maju ubiegłego roku minister brał również udział w konsultacjach ze stroną społeczną w sprawie inwestycji kolejowych do CPK w województwie śląskim. Spotkanie to odbywało się w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim - informuje rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego, Konrad Majszyk.

Lista spotkań ministra Marcina Horały na Śląsku:

  • Spotkania z przedstawicielami UG Czerwionka-Leszczyny, mieszkańcami Palowic (Społeczny Komitet Protestacyjny STOP dla KDP w Palowicach), z udziałem ministra Marcina Horały.
  • Konsultacje społeczne w ramach II etapu STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego).
  • 11.02.2022 r., spotkania informacyjne – konsultacyjne z udziałem mieszkańców Czerwionka-Leszczyny, spotkanie zdalne (w tym terminie było planowane spotkanie stacjonarne z mieszkańcami, ze względu COVID spotkanie zorganizowano w trybie zdalnym).
  • 30.03.2022r., spotkanie stacjonarne, konsultacje społeczne z udziałem mieszkańców i przedstawicielami Jednostek Samorządu Terytorialnego.
  • 07.03.2022 r., Spotkanie Ministra Horały w Urzędzie Wojewódzkim woj. śląskiego z Przedstawicielami JST. Omawianie aspektów społecznych na projekcie Katowice - Ostrawa. (JST Czerwionka Leszczyny, Przedstawiciele Palowice).
  • 17.03.2022 r., drugie spotkanie Ministra M. Horały w Urzędzie Wojewódzkim woj. śląskiego z Przedstawicielami JST Subregionu Zachodniego linia Katowice – Ostrawa.
  • 13.05.2022 r., Spotkanie Pełnomocnika Rządu ds. CPK z Przedstawicielami Senackiego Zespołu ds. Rozwoju woj. śląskiego i JST Subregionu Zachodniego - budowa KDP lk. nr 170 Katowice – Ostrawa (Przedstawiciele Palowic, Społecznego Komitetu Protestacyjnego STOP dla KDP w Palowicach).
  • 03.08.2022 r. Spotkanie zespołu projektowego z przedstawicieli mieszkańców, Społecznego Komitetu Protestacyjnego STOP dla KDP w Palowicach i JST.
  • 24.08.2022 r., spotkanie zespołu projektowego z Prezesem Społecznego Komitetu Protestacyjnego STOP dla KDP w Palowicach.
  • 22.09.2022 r. Spotkanie zespołu projektowego z przedstawicielami Palowic.
  • 25.10.2022 r. Spotkania MMH z mieszkańcami m. Palowice, gmina Czerwionka Leszczyny - przebieg wariantów linii kolejowej 170 Katowice – Ostrawa (Organizatorzy odwołali).
  • 12.12.2022 r., Sejm, wspólne posiedzenie Zespołów Parlamentarnych, udział Ministra Horały woj. śląskiego, udział przedstawicieli Społecznego Komitetu Protestacyjnego STOP dla KDP w Palowicach.
  • 10.01.2023 r., Spotkanie Ministra Horały z przedstawicielami Społecznego Komitetu Protestacyjnego STOP dla KDP w Palowicach.

Ponadto rzecznik CPK informuje, iż celem przeprowadzonych w 2022 roku, na szeroką skalę przez CPK spotkań i konsultacji, zarówno w formule online jak i bezpośrednich, było znalezienie kompromisowego przebiegu dla linii kolejowej Katowice – granica państwa – Ostrawa. Z uwagi na silnie zurbanizowany obszar, przez który ma przebiegać szprycha nr 7, występujące ograniczenia w postaci szkód górniczych czy obszarów inwestycyjnych oraz bliskość autostrady A1, wytyczenie jej pożądanego przebiegu wymagało wielu prac.

W I turze obyło się 12 konsultacji w formule online, w których udział wzięło łącznie ponad 4 tys. osób. W turze II, podczas 18 konsultacji stacjonarnych z przedstawicielami spółki CPK spotkało się niemal 1,8 tys. osób. Eksperci odbyli również około 150 konsultacji indywidualnych.

Kolejne 10 spotkań przedstawicieli spółki, towarzyszyło II etapowi studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowemu dla tego odcinka. Były one organizowane zarówno z jednostkami samorządu terytorialnego, mieszkańcami, jak i w ramach zespołów senackich i sejmowych.

Stanowisko wojewody śląskiego

Zwróciliśmy się do wojewody śląskiego - Jarosława Wieczorka, z prośbą o komentarz do dzisiejszej konferencji. Szczególnie interesowały nas kwestie dotyczące obradującego zespołu parlamentarnego. Jak zaznaczył wojewoda, sytuacja, w której marszałek województwa sprzeciwia się tak ważnej inwestycji, która daje szanse rozwoju całego regionu jest całkowicie niezrozumiała.

- Budowa CPK wraz z kolejami dużych prędkości połączą Śląsk z całym światem, to jest oczywiste. Z drugiej strony należy pamiętać, że w Baranowie powstanie największy w tej części Europy HUB przesiadkowy, który obsłuży nie tylko pasażerów chcących dostać się na lotnisko, będzie tam również możliwość przesiadek kolejowych, umożliwiających szybkie połączenia kolejowe do dowolnego regionu Polski i części Europy. Z tego względu nie rozumiem czemu marszałek Chełstowski tak jawnie wystąpił przeciwko inwestycji, która otworzy Śląsk na świat i ma wielką szansę przyciągnąć do naszego regionu inne duże inwestycje - oświadczył Jarosław Wieczorek.

Poseł Saługa powołuje się na ludzką krzywdę

Poseł Wojciech Saługa - były marszałek śląski, reprezentujący Platformę Obywatelską, w swoim wystąpieniu na konferencji, odwołał się do ludzkiej krzywdy. Poinformował, że nie można doprowadzić do sytuacji, w której ludzie za bezcen będą oddawać swoje domy. Powołał się również na przykład krajowego planu budowy autostrad, w ramach którego budowano drogi przed Euro 2012.

W tym porównaniu poseł odniósł się do ludzkiej krzywdy. Informował również, że inwestycje za czasów Platformy Obywatelskiej przebiegały w taki sposób, by ludziom nie działa się krzywda. W swoim wystąpieniu niestety nie wspomniał o przedsiębiorcach, będących podwykonawcami międzynarodowych korporacji, wygrywających przetargi na budowę sieci nowoczesnych dróg w Polsce. Większość z zatrudnionych podwykonawców splajtowała tracąc całe majątki. Winą za taką sytuację obarczono rząd Platformy Obywatelskiej, który zbudował system premiujący generalnych wykonawców, zostawiając na pastwę losu małych przedsiębiorców, wykonujących zlecenia dla wielkich korporacji. Sprawę tę poruszył Jan Pospieszalski w jednym ze swoich programów z cyklu "Warto Rozmawiać", którego fragment można obejrzeć poniżej.

Słowa posła Saługi nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości. Wynika to z faktu, że dla przebiegu linii kolejowych zostały opracowane studia wykonalności. Każde z nich zakłada przebieg linii w czterech różnych wariantach. Do tej chwili warianty przebiegu linii nie zostały jeszcze wybrane. Ma to nastąpić w najbliższym czasie. Z tego powodu, mieszkańcy, którzy będą ewentualnie wywłaszczani, nie otrzymali jeszcze żadnych propozycji wykupu ich gruntów.

Ponadto Sejm nie głosował jeszcze odrzuconej przez Senat ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami, w związku z tym nie wiadomo, jakie będą jej losy i jakie finalnie rozwiązania zostaną zastosowane wobec mieszkańców terenów, przez które będą przebiegać koleje dużych prędkości. W najbliższym czasie CPK uruchomi "Program dobrowolnych nabyć" i będzie to pierwsza możliwa forma sprzedaży gruntów i nieruchomości pod tę nieuniknioną inwestycję, która w zamyśle jej pomysłodawców ma być największą szansą na rozwój gospodarczy Polski.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo