Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec produkcji samochodów z silnikami spalinowymi. To już pewne, bo UE zadecydowała. Znamy datę, co z samochodami używanymi? [6.07.2022]

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Duża część producentów – 12 marek, m.in. Fiat, Opel, czy Ford– już do 2030 r. zamierzają odejść od produkcji samochodów spalinowych. Dla osób kierujących samochodami w Europie decyzja Parlamentu jest ważna – pomoże w szybszym obniżaniu cen samochodów elektrycznych i zwiększy ich dostępność.
Duża część producentów – 12 marek, m.in. Fiat, Opel, czy Ford– już do 2030 r. zamierzają odejść od produkcji samochodów spalinowych. Dla osób kierujących samochodami w Europie decyzja Parlamentu jest ważna – pomoże w szybszym obniżaniu cen samochodów elektrycznych i zwiększy ich dostępność. Mariusz Kapała / Polska Press
W 2035 r. nie zarejestrujemy już do używania samochodu z silnikiem spalinowym. Na dodatek nikt w Europie nie będzie miał prawa produkowania takich samochodów. Co z autami używanymi napędzanymi benzyną, olejem napędowym lub autogazem? Czy do tej pory fabryki będą w stanie produkować tyle aut elektrycznych by mógł je kupić każdy chętny? A co z infrastrukturą ładowania - czy dotychczasowe stacje paliw zamienią dystrybutory z benzyną, ropą i LPG na ładowarki elektryczne dużej mocy?

8 czerwca posłanki i posłowie głosowali stanowisko PE w sprawie nowych norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. W głosowaniu plenarnym poparto propozycję, która zakłada, że redukcja emisji CO2 z silników osiągnie 100%. Zerowa emisja oznacza, że w Unii nie będzie można sprzedawać nowych samochodów spalinowych.

Od kiedy zakaz silników spalinowych w samochodach

Wszystko to stanie się od 2035 roku. Decyzja Parlamentu wyznacza jasny kierunek rozwoju branży motoryzacyjnej. Jeszcze przed decyzją większość koncernów deklarowało przestawienie 100% produkcji na elektryki. Duża część producentów – 12 marek, m.in. Fiat, Opel, czy Ford– już do 2030 r. zamierzają odejść od produkcji samochodów spalinowych. Dla osób kierujących samochodami w Europie decyzja Parlamentu jest ważna – pomoże w szybszym obniżaniu cen samochodów elektrycznych i zwiększy ich dostępność.

Elektryczny transport to niższe koszty – elektryczne auta są tańsze w eksploatacji. Przejechanie 100 km samochodem elektrycznym kosztuje ok. 12 złotych (średnia dla najpopularniejszych modeli, przy założeniu ceny 0,80 PLN za kWh)[1]. Przejechanie 100 km samochodem spalinowym kosztuje obecnie ok. 46 złotych ( przy założeniu średniego spalania 6l/100 km i cenie paliwa 7,75 PLN za litr). W skali całej gospodarki oznacza to wielką oszczędność. Dzisiaj na import ropy Unia Europejska wydaje ponad 200 mld euro rocznie. Elektryfikacja pozwoli też na uniezależnienie się od importu paliw kopalnych i podatności na wahania ropy na rynkach światowych.

Koniec aut na benzynę i olej napędowy: co z pojazdami używanymi

Samochody używane będą mogły nadal jeździć po drogach – decyzja Parlamentu dotyczy tylko sprzedaży nowych samochodów. Używane auta będą mogły nadal swobodnie poruszać się po drogach. Ale na pewno nie w nieskończoność. W tej chwili jeszcze nie wiadomo czy kilka lat, kilkanaście czy do wyeksploatowania silnika.

Zakupy na zapas wymagają zaangażowania większej niż zwykle gotówki, ale jeśli mamy nadwyżki i biorąc pod uwagę, że nawet coraz ciekawsza oferta lokat czy oszczędnościowych obligacji skarbowych nie niweluje utraty wartości pieniądza, nie ma co żałować na wydatki na zapas.Przejdź dalej --->

Cukier i ocet wróciły do sklepów, co z masłem, chlebem i mle...

- To historyczna decyzja Parlamentu. Wygrała troska o zdrowie ludzi, gospodarkę , czyste powietrze i klimat. Przed nami długa droga, ale dzisiaj zrobiliśmy ważny krok do neutralności klimatycznej. Samochody spalinowe będą z nami przez lata, ale zaczną znikać z dróg coraz szybciej - komentuje Marcin Korolec prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznychz FPPE.

Okazje na markę Apple

Materiały promocyjne partnera

Dlaczego akurat 2035 rok? To wynik obliczeń, które mają pozwolić nam na osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050. To długi i skomplikowany proces, wycofanie ze sprzedaży nowych samochodów spalinowych to jeden z ważnych kroków milowych do jego osiągnięcia. Emisje z transportu rosną nieprzerwanie od lat. Bez zmiany w transporcie neutralność klimatyczna nie byłaby możliwa.

Zakaz produkcji samochodów na paliwo: czy wystarczy elektryków dla każdego

Producenci błyskawicznie przygotowują się do funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Jak mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych: - Gdy porównamy pierwszy kwartał tego roku z pierwszym kwartałem roku ubiegłego, to zobaczymy, że liczba rejestracji elektryków wzrosła o ponad 50 proc. Rocznie w Europie rejestrowanych jest ponad milion pojazdów elektrycznych, drugi milion to pojazdy ładowane z zewnętrznego źródła - hybrydowe. Liczba aut elektrycznych dynamicznie rośnie i już teraz odpowiadają one za 10 proc. rejestracji w UE.

To dobra decyzja dla Polski, która już dzisiaj jest ważnym państwem na mapie nowego przemysłu motoryzacyjnego. W 2021 r. prawie 3% wartości całego polskiego eksportu stanowią akumulatory litowo-jonowe. To największy produkt eksportowy branży motoryzacyjnej — wartość zagranicznej sprzedaży w 2021 osiągnęła 6,6 mld euro. Polska gospodarka zarabia na tym więcej niż na eksporcie samochodów spalinowych. Jesteśmy też liderem w budowie szybkich ładowarek i autobusów elektrycznych. 100% dekarbonizacja wzmocni ten trend.

- Przestawienie branży motoryzacyjnej na elektryczne tory to dobra wiadomość. W elektryfikacji tkwi potencjał innowacji, stworzy tysiące nowych miejsc pracy. To zmienia przemysłową mapę Europy i jest niepowtarzalną szansą dla Polski. Nie ma dzisiaj produkcji aut elektrycznych na kontynencie bez ogniw do baterii produkowanych w Polsce. Gospodarczo Polska zyska na zmianach – komentuje prezes FPPE.

Tylko samochody elektryczne na drogach: czy łatwo będzie można je ładować

Na to pytanie nikt nie zna odpowiedzi, przynajmniej w Polsce. Przejście na transport neutralny dla klimatu wymaga podjęcia szeregu działań mających na celu skłonienie konsumentów do mobilności bezemisyjnej.

- Obejmują one różne opcje technologiczne, zachęty fiskalne i niefiskalne oraz stymulujące środki regulacyjne. W Europie, ale szczególnie w Polsce, ze względu na znaczenie przemysłu motoryzacyjnego i niższą siłę nabywczą w porównaniu do starych krajów członkowskich UE, ważne jest, aby przejściem tym zarządzać w sposób akceptowany społecznie, uwzględniając również potrzebę zapewnienia mobilności po przystępnych cenach i zapobiegania "ubóstwu mobilności" - mówi Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Przejście nie odbędzie się za darmo: ochrona klimatu wymaga zwiększonych wysiłków (finansowych i innych) ze strony wszystkich zainteresowanych stron. Należy omówić i uzgodnić w przejrzysty sposób sprawiedliwy podział tych wysiłków – dodaje Paweł Wideł.

To oznacza, że aby w tym czasie powstała odpowiednia infrastruktura nie wystarczą działania samego biznesu i państwa, ale muszą się w nie włączyć samorządy, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, zakłady pracy itd.

Jak najkorzystniej zaplanować zakup nowego auta w najbliższych latach

Nowego samochodu nie kupujemy co roku, a nawet nie co trzy lata. Większość z nas, jeśli ma na to środki, wymienia auta na nowe najwcześniej po 6 latach używania. Z tej perspektywy wizja roku 2035, odległego o trzynaście lat nie jest taka, by sprawę można traktować jako "śpiew dalekiej przyszłości". Planując zakup nowego auta w najbliższym czasie teraz już trzeba mieć zawsze w pamięci to, co stanie się z nim w 2035 roku.

Z praktycznej zaś strony - wcześniej. Można bowiem sądzić, że obecna sytuacja utrzyma się jeszcze pięć, sześć lat. Popyt na tradycyjne auta będzie się utrzymywał i będą one w cenie. Potem nie tylko ubędzie chętnych na zakup nowych aut, ale i używanych, a to oznacza, że będzie coraz trudniej takiej auto sprzedać - a już na pewno za dobrą cenę.

To sprawia, że już teraz powinniśmy przeanalizować sytuację: jakie auto mamy, jak długo nim planujemy jeszcze jeździć, kiedy planujemy wymianę na nowe lub mniej używane, jak ma się to do zakazu ustalonego na 2035 r.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Koniec produkcji samochodów z silnikami spalinowymi. To już pewne, bo UE zadecydowała. Znamy datę, co z samochodami używanymi? [6.07.2022] - Strefa Biznesu