A4 to niezbyt nowoczesna autostrada
Autostrada A4 na Zachód. To pierwsza autostrada, jaką mieliśmy w Polsce. To droga, na której panuje niezmiennie ogromny ruch. Wybudowana w czasach, gdy luksusem były w Polsce dwa pasy w każdym kierunku. Dziś standardem jest budowanie autostrady o trzech pasach ruchu. Do tego na A4, kierowcy, którzy podróżują nią np. do Wrocławia, czy dalej w kierunku granicy, mają zwykle podejrzenie, graniczące z pewnością, że trafią na tej trasie, na co najmniej jeden remont.
Taki remont trwał tam na przykład od sierpnia tego roku na 12-kilometrowym odcinku autostrady między węzłami Krapkowice i Kędzierzyn-Koźle.
- Znikną bramki na A4 (np. Gliwice Sośnica). Za przejazd zapłacisz na stacji benzynowej
- Autostrada A1 w Częstochowie: Były pola, jest betonowa trasa
- Z autostrady A1 znikną w końcu wyboje
- Autostrada A1 będzie płatna? System poboru opłat w budowie
- Ile kosztuje budowa autostrady A1? Co jest najdroższe?
- Oto nowe węzły autostradowe na A1 w Śląskiem
Wszyscy jeździli jedną jezdnią
Ruch podczas remontu odbywał się tam jedną jezdnią. Jezdnia północna (w kierunku Wrocławia) na tym odcinku była całkowicie zamknięta. Ruch odbywał się dwukierunkowo jezdnią południową w kierunku Katowic, przy czym kierowcy jadący do Wrocławia mieli przez cały czas do dyspozycji dwa pasy ruchu. Kierowcy jadący w kierunku Katowic, w zależności od etapu remontu, mieli do dyspozycji jeden lub dwa pasy ruchu. Do rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu zastosowano bariery separacyjne.
Drogowcy skończyli remont na A4 przed terminem
Według harmonogramu prace na tym odcinku A4 miały trwać jeszcze do końca listopada. Jednak jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zakończyły się przed tym terminem.
- Wykonawca zakończył prace przed terminem i od 19 listopada, kierowcy znów będą mieli do dyspozycji obie jezdnie – informują przedstawiciele GDDKiA.
Utrudnienia, jakie na remontowanej trasie spotykali kierowcy uprzykrzały im życie. Remont podzielono na dwa etapy, a prace rozpoczęły się na początku sierpnia frezowaniem nawierzchni na ponad 7-kilometrowym odcinku (od km 256,7 do km 264). Zakończono je 6 października, a wcześniej, 21 września, równolegle rozpoczęto drugi etap remontu na pozostałych 5,5 km północnej jezdni A4 (od km 264 do km 269,5).
Zakres prac przewidzianych remontem był dość szeroki. Obejmował wymianę warstwy ścieralnej i wiążącej, ale również punktowo wymianę podbudowy, remont odwodnienia, wykonanie oznakowania poziomego w technologii grubowarstwowej, remont obiektów mostowych, montaż elementów odblaskowych, profilowanie zawyżonych lub zaniżonych poboczy gruntowych wraz z obsianiem trawą, montaż barier linowych na przejazdach awaryjnych oraz wymianę barier betonowych.
Musisz to wiedzieć
Od 19 listopada obie jezdnie na A4 są przejezdne
Od czwartku, 19 listopada, jezdnia północna w kierunku Wrocławia jest już przejezdna dla kierowców. Przez kilka dni na jezdni południowej w kierunku Katowic, na odcinku od km 264 do 269, będzie obowiązywało zawężenie do jednego pasa. Związane jest to z usuwaniem barier.
- Apelujemy do kierowców o zachowanie ostrożności – przypominają przedstawiciele GDDKiA.
To nie koniec remontów na A4...
Jak informuje GDDKiA, od 2013 roku wyremontowano już większość nawierzchni autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Kędzierzynem-Koźlem. Na 2021 rok zaplanowano remont południowej jezdni pomiędzy węzłem Kędzierzyn-Koźle i granicą woj. opolskiego i śląskiego, a na rok 2022 remont jezdni północnej od MOP-u Góra św. Anny do granicy woj. opolskiego i śląskiego.
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?