Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec słynnej marki Marks Spencer w Polsce. Sieć zamyka swoje sklepy po 17 latach obecności

Magdalena Mikrut-Majeranek
Magdalena Mikrut-Majeranek
Wszyscy, którzy czekali na otwarcie sklepu Marks & Spencer na Śląsku, mogą już o tym zapomnieć. Brytyjska sieć handlowa po 17 latach wycofuje się z polskiego rynku.

Brytyjski gigant handlowy dziś opublikował raport, w którym skrupulatnie wylicza ile sklepów zostanie zamkniętych. Jako przyczynę likwidacji marketów w Polsce Marks & Spencer podaje złe wyniki finansowe sieci.

Sprawa nie dotyczy wyłącznie naszego kraju. Marks & Spencer ogłosił zamiar zamknięcia wszystkich 53 sklepów własnych na tych dziesięciu rynkach, w tym dziesięciu w Chinach i siedmiu we Francji, a także sklepów w Estonii, na Węgrzech, Litwie, w Słowacji, Rumunii, Holandii, Belgii i w Polsce.

Prace stracić może nawet 2100 pracowników. Przemiany będą kosztować firmę ok. 150-200 mln funtów przez najbliższe 12 miesięcy.

Konsultacje z pracownikami 11 sklepów w Polsce, które zostaną zamknięte ruszyły 8 listopada. Zwolnienia w naszym kraju mogą objąć 351 pracowników. Marks & Spencer zobowiązuje się w pełni przestrzegać wszystkich lokalnych przepisów prawa pracy w Polsce. Obejmuje to współpracę z Europejską Radą Zakładową i pracownikami przed rozpoczęciem procesu konsultacji.

- W ramach szerszego przeglądu międzynarodowej działalności Grupy przeprowadziliśmy szczegółowy przegląd możliwości na polskim rynku oraz naszych wyników w ostatnich pięciu latach. Wykazał on, że nasza działalność w Polsce jest nie do utrzymania. Zdajemy sobie sprawę z wpływu proponowanych w Polsce zmian na naszych pracowników i będziemy chcieli uzyskać ich opinie na temat naszej propozycji - mówi Jonathan Glenister, Dyrektor Regionalny na Europę, Chiny i Indie w Marks & Spencer.

W przyszłości Marks & Spencer zamierza funkcjonować na mniejszej liczbie rynków, na których działają spółki będące w całości własnością firmy, ale z większym naciskiem na spółki joint venture i sieci franczyzowe. Marks & Spencer będzie wykorzystywać swoją wiedzę dotyczącą zachowań klientów na lokalnych rynkach, aby prowadzić działalność międzynarodową w sposób bardziej zrównoważony, koncentrując się na zwiększaniu zadowolenia klientów i poprawie rentowności.

Marks & Spencer posiada 268 sklepów franczyzowych na 34 rynkach, a także utworzone spółki joint venture w Grecji i Indiach. Współpracując tam ze swoimi partnerami, Grupa będzie wykorzystywać ich skalę działalności, infrastrukturę i znajomość lokalnych uwarunkowań. Marks & Spencer będzie także nadal rozwijać działalność franczyzową w zakresie produktów spożywczych we Francji, gdzie występuje zapotrzebowanie na wysokiej jakości innowacyjne produkty dostępne w dogodnych lokalizacjach.

Nadal będą działać spółki będące własnością Grupy w Irlandii, Hong Kongu i Czechach, które dzięki silnej świadomości marki, powszechnie znanym lokalizacjom sklepów i lojalnym klientom wciąż przynoszą zyski.

Marks & Spencer prowadzi także handel przez Internet na 21 rynkach, docierając do klientów dzięki w pełni zlokalizowanym, własnym stronom internetowym oraz poprzez znane sklepy internetowe, takie jak Myntra w Indiach i Zalando w Europie, a także dzięki uznanym partnerom franczyzowym.

Podsumowując, firma Marks & Spencer pozostaje w pełni zaangażowana w realizację strategii międzynarodowej i jest przekonana, że dzięki zaproponowanym zmianom będzie mogła prowadzić bardziej zrównoważoną, opłacalną i zorientowaną na klienta działalność międzynarodową.

Przypomnijmy, że inicjatorem powstania sieci sklepów był Michał Marks - brytyjski przedsiębiorca o żydowskim pochodzeniu. Urodził się w czerwcu 1859 Słonimie, w obwodzie grodzieńskim, na Białorusi. W 1884 roku, w Leeds, w Yorkshire założył pierwszy sklep. W 1894 roku jego wspólnikiem został Thomas Spencer.

Do listopada brytyjska sieć handlowa prowadziła 600 sklepów w Wielkiej Brytanii, a w 34 krajach świata - 240 sklepów. Przy czym zagraniczne sklepy prowadzone są głównie na zasadzie franczyzy.

Na polskim rynku firma Marks & Spencer pojawiła się w 1999 roku. Miłośnicy produktów spółki mogli do tej pory zrobić zakupy w 11 sklepach: 5 w Warszawie, 2 we Wrocławiu oraz po jednym: w Gdyni, Koszalinie, Łodzi i Poznaniu. Teraz się to zmieni, ponieważ już niebawem zostaną zamknięte.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera