Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec z reklamowym chaosem przy drogach. W Rybniku urzędnicy zapowiadają kontrole tego, co stoi w pasie drogowym

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Koniec z reklamowym chaosem w centrum Rybnika
Koniec z reklamowym chaosem w centrum Rybnika UM Rybnik L.Tyl
Koniec z reklamowym chaosem, potykaczami ustawionymi na środku chodników i wszechobecną pstrokacizną - takie zapowiedzi płyną z rybnickiego urzędu miasta. Są też zapowiedzi kontroli tego, co znaleźć możemy w pasie drogowym, czyli przede wszystkim ustawionych tam reklam.

Są wszędzie - na środku chodników, na rynku, na deptaku. Potykacze na których handlowcy informują o najnowszej promocji, reklamowe banery, plakaty. Urząd miasta w Rybniku zapowiedział uporządkowanie chaosu przestrzennego występującego w pasie drogowym. Będą kontrole ustawionych wzdłuż dróg reklam.

- Wszechobecny nieład, pstrokate reklamy przytłaczająca szarzyzna to obraz codziennego dnia na naszych ulicach. Wiele miast wypowiedziało już wojnę lokalnej bylejakości. Jednym z pomysłów na poprawę wizerunku naszego miasta jest uporządkowanie przestrzeni publicznej pasa drogowego – zapowiada Ilona Krajczewska, naczelnik Wydziału Dróg UM.

Nachalna reklama przy drogach, na chodnikach, ma ścieżkach rowerowych, nie jest niczym nowym. Ale sprawiają niemały kłopot zarządcom dróg. Nie dość, że źle wpływają na przestrzeń publiczną, to niestety mają też wpływ na poziom bezpieczeństwa. Zdarza się bowiem, że nośniki reklamowe ograniczają widoczność kierowcom czy utrudniają przejścia pieszym. Irytujące bywają też ustawione na chodnikach tzw. potykacze, ograniczające przestrzeń przechodniom.

- Dlatego w Rybniku podejmujemy inicjatywę i przystępujemy do kontrolowania usytuowanych w pasie drogowym reklam – mówi Ilona Krajczewska. – Będziemy zwracać uwagę, czy znajdujące się na obiektach reklamy, są umiejscowione tak, aby nie utrudniały poruszania się po drogach. Sprawdzimy też, czy ich właściciele mają odpowiednie zezwolenia - dodaje.

Na umieszczenie reklamy w pasie drogowym trzeba uzyskać zezwolenie zarządcy drogi. Dotyczy ono nie tylko konstrukcji reklamowych stawianych na poboczach, ale też tych na chodnikach czy reklam przytwierdzonych do budynku, które wystają nad chodnikiem – czyli wiszą nad pasem drogowym.

Zajęcie pasa drogowego to również koszt dla reklamującego. Wysokość opłaty za zgodę na ustawienie reklamy regulują lokalne przepisy. W Rybniku jest to uchwała Rady Miasta. Opłatę za zajęcie pasa drogowego, w celu umieszczenia reklamy, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara za nielegalne zajęcie pasa drogowego jest dziesięć razy większa niż opłata za jego legalne zajęcie.

Ale coś co może się wydawać słuszne z punktu widzenia przechodnia, czy urzędnika niekoniecznie będzie w smak tym, którzy reklamy wystawiają. Sytuacja na lokalnym rynku jest wyjątkowo trudna. Co rusz słyszymy o kolejnych rodzinnych biznesach, sklepach czy zakładach rzemieślniczych, które kończą działalność. A reklama - niejednokrotnie ta na potykaczu czy plakacie wywieszonym na ogrodzeniu - jest dla wielu małych firm i biznesów jedynym sposobem dotarcia do potencjalnych klientów. - Na reklamę w internecie czy w radiu nas nie stać. Zostaje nam ten potykacz na którym wpisać możemy, że mamy kawę tańszą o 50 groszy od kawiarni w galerii - czytamy w jednym z komentarzy w internecie.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera