Konsultowany rozkład jazdy [NOWY ROZKŁAD JAZDY PKP]

Kamila Rożnowska
Lucyna Nenow/DziennikZachodni
Udostępnij:
PKP Intercity konsultuje z pasażerami rozkład jazdy na następny sezon. Koleje Śląskie także chcą poznać preferencje podróżujących.

W jakim mieście chcielibyśmy rozpoczynać i kończyć podróż, w jakich godzinach pociągi danej relacji powinny kursować, ile wynosi preferowany przez nas czas przejazdu na danej trasie i wreszcie: jakiego poziomu komfortu i jakości obsługi oczekujemy? Pytania przygotowano w PKP Intercity - przewoźnik chce w ten sposób poznać preferencje podróżujących.

To nie wszystko. Spółka chce także wiedzieć, jak często pasażerowie jeżdżą pociągami PKP Intercity, a w przygotowanym formularzu pojawiła się też prośba o wskazanie trzech powodów, dla których wolimy wybrać innego przewoźnika. Informacje, które uda się zebrać podczas tego badania, zostaną wykorzystane przy tworzeniu rozkładu jazdy pociągów na sezon 2016/2017, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia.

Czas do końca tygodnia

Formularze dostępne są na stronie internetowej: rozkladjazdy.badanie.net. Pasażerowie swoje opinie, oczekiwania oraz sugestie mogą wysyłać jeszcze tylko do końca tego tygodnia, konsultacje zakończą się w sobotę, 5 marca.

- Zmieniamy się nie tylko wprowadzając atrakcyjne czasy przejazdu czy komfortowe pociągi. Chcemy także lepiej dopasowywać rozkłady jazdy do oczekiwań pasażerów. Już dziś nasza oferta na wielu liniach jest bogatsza. Pracując nad nową siatką połączeń, korzystamy ze sprawdzonego narzędzia, czyli konsultacji. Nawet najdrobniejsza wskazówka może być dla nas bardzo cenna - zachęca do wzięcia udziału w tych konsultacjach Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity.

Co prawda konsultowany rozkład jazdy ma zacząć obowiązywać dopiero pod koniec roku, ale prace nad jego stworzeniem już trwają. Potem harmonogramy kursowania pociągów trzeba jeszcze skoordynować.

Dlatego właśnie cały proces zaczyna się w styczniu, kiedy do PKP PLK (zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce) wpływają oferty relacji międzynarodowych, przejeżdżających przez nasz kraj. Na podstawie tych informacji przewoźnicy konstruują wstępne rozkłady jazdy. Później składane są wnioski do zarządcy infrastruktury o przydzielenie trasy i koordynowane są wszystkie harmonogramy. Jesienią zarządca przekazuje przewoźnikom całościową siatkę. Wtedy jest czas na naniesienie ostatnich poprawek, aby w listopadzie ogłosić nowy rozkład jazdy, który będzie obowiązywał od drugiej niedzieli grudnia.

Koleje Śląskie i ankiety

W zeszłym roku urząd marszałkowski również zorganizował podobne konsultacje, podczas których chciał poznać preferencje pasażerów podróżujących Kolejami Śląskimi oraz Przewozami Regionalnymi. Witold Trólka z biura prasowego UM mówi, że kolejna edycja akcji zostanie przeprowadzona do końca marca. - Ankiety będą dostępne na stronach interneto-wych przewoźników - mówi Trólka. Dodajmy, że podczas poprzednich konsultacji do urzędu wpłynęło jedynie… 140 opinii.

Przywrócenie pociągu relacji Częstochowa-Lubliniec, który pierwotnie z harmonogramu miał zostać usunięty, to najbardziej istotna zmiana, która została dokonana tuż przed wprowadzeniem rozkładu jazdy w grudniu 2015 roku. Tego oczekiwali pasażerowie wysyłając do urzędu ankiety. Swój udział miały w tym także władze samorządowe, które zaangażowały się w przywrócenie połączenia.

Magdalena Iwańska z Kolei Śląskich podkreśla, że przewoźnik przez cały rok zbiera opinie pasażerów o rozkładzie jazdy. Swoje uwagi dotyczące ewentualnych zmian można wysłać mejlowo na adres: [email protected] Niestety, informacji o tym nie znajdziemy w pociągach, a jedynie na stronie internetowej przewoźnika, klikając w zakładkę „Infolinia”.

O takiej możliwości nie wiedziała Karolina Powstańska, mieszkanka Zawiercia, która codziennie dojeżdża KŚ do pracy w Sosnowcu. - Bardzo często w pociągach liczeni są pasażerowie. Tylko co z tego, skoro w godzinach szczytu, kiedy ludzie dojeżdżają do pracy lub szkoły, tłumy są tak duże, że do pociągu nie da się wejść już w Łazach. Zgłaszamy konduktorom, żeby w tych godzinach albo puszczać większy skład, albo wprowadzić pociąg przyspieszony, bo widać, że wszyscy wysiadają w Sosnowcu lub Katowicach. W efekcie przy każdym następnym rozkładzie jazdy połączenie jest albo usuwane, albo godziny są tak ustalane, że dojazd na czas jest jeszcze bardziej utrudniony - denerwuje się pani Karolina.

Rozkłady jazdy

Mówi dr inż. Jakub Młyńczak z Katedry Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu Politechniki Śląskiej: Jeśli pytamy pasażera, o której godzinie, skąd i dokąd miałby jechać pociąg, to z takim zdaniem trzeba się liczyć. Z drugiej strony taką opinię trzeba podeprzeć również innymi analizami. Wiele osób, miłośników różnych form komunikacji, będzie próbowało „lansować” swoje podejście, które niekoniecznie musi mieć aspekt ekonomiczny. PKP Intercity działa na troszkę innych zasadach niż przewoźnicy regionalni. To nie jest tylko i wyłącznie misja społeczna, polegająca na skomunikowaniu miast w regionie, ale to też m.in. komunikacja między miastami w różnych województwach. W tej sytuacji nie można pozostawać głuchym na wymagania pasażerów, ale też nie można ulegać skrajnym sugestiom. Przy układaniu rozkładu jazdy powinno się bazować przede wszystkim na informacjach o potokach pasażerów. Natomiast mówiąc o kolei w granicach regionu, to cały czas musimy pamiętać, że operatorzy powinni spełniać wspomnianą misję społeczną, oczywiście w granicach opłacalności i bezpieczeństwa pasażerów. Eliminowanie pewnych relacji - zwłaszcza w godzinach, kiedy spełniana jest misja dojazdu do pracy lub szkoły - jest działaniem mocno kontrowersyjnym. Możemy w sobotę po południu zlikwidować jakiś pociąg z Wisły, bo nie było w nim obłożenia, ale jest za to komunikacja autobusowa, więc turysta dojedzie. Natomiast nie powinno się likwidować takiego pociągu, który zapewnia dojazd do pracy lub szkoły, bo są rejony naszego województwa, gdzie jedynym środkiem transportu była, jest i powinna być kolej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie