Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej z zakupami w czas koronawirusa: 10.04.2020 r. Czy przed nami niekończąca się fala podwyżek cen i koniec akcji promocyjnych

Zbigniew Biskupski AIP
Przez pandemię koronawirusa 80 proc. polskich konsumentów obawia się podwyżek cen, zwłaszcza towarów, które najszybciej znikają ze sklepów – mięsa oraz środków czystości. Ponadto 60 proc. obawia się, że w związku z zaistniałą sytuacją w sklepach sieci, w tym dyskonty, zrezygnują z promocji.
Przez pandemię koronawirusa 80 proc. polskich konsumentów obawia się podwyżek cen, zwłaszcza towarów, które najszybciej znikają ze sklepów – mięsa oraz środków czystości. Ponadto 60 proc. obawia się, że w związku z zaistniałą sytuacją w sklepach sieci, w tym dyskonty, zrezygnują z promocji. Andrzej Banaś / Polska Press
Zakupy są dziś dużym wyzwaniem. Nie tylko ze względów zdrowotnych i braku wielu towarów lecz także z obaw, że te produkty, które nadal są dostępne za każdym razem kupować będziemy po coraz wyższych cenach. Czy te obawy znajdą pokrycie w rzeczywistości? Czy spirala kupowanie na zapas=stały wzrost cen, dodatkowo wzmacniający trend robienia zapasów - jest nie do powstrzymania?

Takie obawy polskich konsumentów potwierdza badanie przeprowadzone przed tygodniem przez UCE RESEARCH dla Hiper-Com Poland i aplikacji BLIX. Wynika z niego, że aż 80 proc. polskich konsumentów obawia się podwyżek cen, zwłaszcza towarów, które najszybciej znikają ze sklepów – mięsa oraz środków czystości. Ponadto 60 proc. obawia się, że w związku z zaistniałą sytuacją w sklepach sieci, w tym dyskonty, zrezygnują z promocji.

Oszczędni dzięki polowaniu na promocje

Dla wielu grup uboższych zwłaszcza Polaków promocje są szansą na zaoszczędzenie na wydatkach w budżetach domowych.

Wiele rodzin ratujących budżety domowe dzięki powtarzalnym promocjom dużej grupy artykułów obawia się, że teraz straci taką możliwość.

Ponieważ w promocjach co jakiś czas powtarzają się obniżki cen wybranych grup produktów – zwłaszcza o dłuższym terminie przydatności: konserw, makaronów, kasz, sosów itp. oraz środków czystości i higieny osobistej, np. proszków czy kapsułek do prania albo szamponów – wielu Polaków ma tak ułożoną strategię zakupową, że takie produkty kupuje tylko w promocjach i na zapas. Pozwala to zaoszczędzić nawet 30 proc. wydatków.

To warto wiedzieć:

Zaufanie klienta - rzecz bezcenna

– Obawa ta jest przesadzona, ponieważ promocje to niezmiennie najbardziej efektywne narzędzie reklamowe sieci handlowych. Może być ich mniej. Ewentualnie zmaleje ich atrakcyjność z powodu wyższych cen surowców czy logistyki. Jednak zniżki na produkty nadal zostaną z uwagi na konkurencyjność. Zdecydują o tym również kwestie wizerunkowe – uspokaja w wypowiedzi dla MondayNews Beata Orcholska z aplikacji BLIX.

Co do cen, które rekordowo rosną w małych sklepach, ale też zauważalne są podwyżki nawet w dyskontach, zdaniem innego eksperta MondayNews - Krzysztofa Zycha z firmy analityczno-doradczej UCE GROUP LTD problem jest bardziej złożony, o czym nie wszyscy wiedzą. Dla przykładu można podać, że sieci musiały w dość szybkim tempie uzupełnić swoje zapasy wobec paniki konsumenckiej. To spowodowało użycie dodatkowych sił i środków. I to w jakiś sposób mogło wpłynąć na podwyżki.
Na dłuższą metę jednak sieci nie zaryzykują utraty zaufania klientów, na które pracowały latami.
Eksperci ponadto zwracają uwagę, że w UOKiK został specjalnie powołany zespół, który ma obserwować podwyżki żywności i art. higienicznych. Z kolei Inspekcja Handlowa będzie monitorować ceny w sklepach. To powinno uspokoić konsumentów.
Więcej, wzorem Biedronki, wysiłku w uspokojenie klientów powinny też włożyć sieci handlowe.

To warto wiedzieć:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera