Koronawirus. Czy galerie handlowe będą zamknięte, jak szkoły, przedszkola, uczelnie, muzea i kina?

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Wszystkie szkoły, przedszkola i uczelnie wyższe w Polsce zostaną zamknięte na dwa tygodnie, od poniedziałku 16 marca – poinformował w środę, 11 marca premier Mateusz Morawiecki. 12 i 13 marca placówki będą jednak jeszcze pełniły dyżury. Również placówki kulturalne zostały zamknięte. Co w takim razie z galeriami handlowymi, w których przecież gromadzi się wiele osób?

– Powinniśmy się wystrzegać dużych skupisk ludzkich, są nimi również placówki oświatowe – mówił na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

Zamknięte zostaną więc (publiczne i prywatne):

  • żłobki,
  • przedszkola,
  • szkoły podstawowe,
  • szkoły ponadpodstawowe,
  • uczelnie wyższe,
  • placówki kulturalne: muzea, kina, w tym multipleksy,

Koronawirus z Chin. Co już wiemy o wirusie? Objawy, leczenie...

Odwołane zostały też wszystkie imprezy masowe.

Czy galerie handlowe też powinny zostać zamknięte?

Co w takim razie z galeriami handlowymi? Czy one nie powinny również, profilaktycznie, nie zostać zamknięte? Przez niektóre z nich, np. te znajdujące się w centrach miast, jak Galeria Katowicka, Agora Bytom czy Sfera w Bielsku-Białej, przewijają się codziennie tysiące osób.

Koronawirus powoduje szturm klientów na sklepy w Katowicach ...

Minister zdrowia został zapytany o to przez money.pl. W galerii handlowej nie siedzimy w jednej grupie, w jednym miejscu. Zwykle przechodzimy nie zbliżając się zbytnio do innych ludzi. Większym ryzykiem od galerii handlowych są małe sklepiki. W galerii handlowej jest dużo przestrzeni, i ta odległość – półtora metra – jest zwykle zachowan – wynika z wypowiedzi Łukasza Szumowskiego.

Nie przegap

Nieoficjalnie słyszymy w galeriach handlowych w woj. śląskim, że na razie nie ma podstaw, by zamknąć centra handlowe, bo obwieszczenie premiera dotyczy tylko placówek oświatowych i kulturalnych.

- Jednak sytuacja zmienia się z godziny na godzinę, i nie mogę powiedzieć, czy za chwilę nie pojawi się jakiś komunikat - słyszymy od jednego rzecznika galerii handlowej w woj. śląskim.

- Sądzę, że zamknięcie galerii handlowych mogłoby spowodować panikę - dodaje kolejny rzecznik galerii handlowej. - Chyba że zostaną zamknięte wszystkie sklepy poza spożywczymi - zastanawia się głośno.

Już od tygodnia coraz rzadziej odwiedzamy centra handlowe

Retail Institute, centrum badań i analiz dla centrów handlowych i sieci handlowych, z kolei donosi, że w tygodniu od 2 do 8 marca 2020 roku odwiedzalność centrów handlowych spadła o 5,6 proc. w porównaniu z wynikami za ten sam okres 2019 roku.

Spadki w minionym tygodniu odnotowały centra:

  • małe (od 5000- 19 999 m.kw. pow. najmu) o 6,5 proc.,
  • średnie (od 20 000 do 39 999 m.kw. pow. najmu) o 6,2 proc.
  • duże (> 40.000 m.kw. pow. najmu) o 4,7 proc.

Za to wzrost o 12 proc. liczby klientów odnotowały centra bardzo małe (< 4999 m.kw. pow. najmu), które umożliwiają dziś Polakom zrobienie szybkich zakupów spożywczych i podstawowych artykułów gospodarstwa domowego.

🔔🔔🔔

Pobierz bezpłatną aplikację Dziennika Zachodniego i bądź na bieżąco!
Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy do niej zakładkę, w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią koronawirusa.

Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.

Jak dodaje Retail Institute, centra handlowe to system naczyń połączonych. Sytuacja, z którą mierzy się dziś branża centrów i sieci handlowych, ale również wszystkie powiązane z nią sektory tj. transport, logistyka, produkcja, branża eventowa wymyka się wszelkim prawidłowościom.

"Szacujemy, że spadki odwiedzalności wywołane wirusem mogą sięgać co najmniej 25-30 proc. Ostatecznego wpływu na obroty na tym etapie nie sposób ocenić. Polacy, co jest w aktualnej sytuacji absolutnie zrozumiałe, będą w najbliższym czasie ograniczać czas wizyt w miejscach publicznych do niezbędnego minimum. Należy się zatem spodziewać spadku liczby odwiedzin, ich częstotliwości oraz czasu trwania" - piszą eksperci z Retail Institute na Facebooku.

Zobacz koniecznie

Dyrekcja Silesia City Center nie planuje zamknięcia (na ten moment)

Dyrekcja Silesia City Center w Katowicach informuje "Dziennik Zachodni": "W związku z bieżącymi wydarzeniami, stale monitorujemy sytuację i utrzymujemy regularny kontakt z władzami.

Na ten moment nie jest planowane zamknięcie Centrum.

Również godziny otwarcia Silesia City Center nie uległy zmianie, natomiast wprowadziliśmy szereg działań prewencyjnych.

Profesjonalna firma sprzątająca odpowiedzialna za utrzymanie czystości w naszym centrum zwiększyła w znaczący sposób częstotliwość dezynfekcji takich miejsc jak: poręcze schodów, klamki czy przyciski w windach. Dodatkowo na pasażu zostały postawione dozowniki ze środkiem dezynfekującym, z którego mogą korzystać wszyscy klienci, a w toaletach zamieszczone są instrukcje dotyczące mycia rąk. Nieustannie uwrażliwiamy wszystkich pracowników Centrum i sklepów na kwestie związane z zapobieganiem rozprzestrzeniania się koronawirusa. W tym celu zapewniamy odpowiednie instrukcje i zalecenia dotyczące zachowania".

Galerie handlowe uczą, jak myć ręce

- We wszystkich naszych toaletach klienci mogą znaleźć dozowniki ze specjalnym mydłem - mówi Anna Borecka-Suda, zastępca dyrektora Galerii Jurajskiej.

- Również w toaletach od blisko 3 tygodni znajdują się instrukcje pokazujące, jak prawidłowo myć ręce i zachować higienę zgodnie z zaleceniami sanepidu. Na pasażu ogólnodostępne są także pojemniki z płynem odkażającym do rąk. Mogą swobodnie z nich korzystać klienci oraz pracownicy sklepów. Ponadto serwis sprzątający, w oparciu o nasze zalecenia, kilkanaście razy dziennie dezynfekuje miejsca szczególnie narażone na kontakt z dłońmi tj. m.in. klamki, poręcze, przyciski w windach, ekrany dotykowe, wayfindery, stoliki i krzesła w strefie food court i inne tego typu "gorące miejsca".

Oprócz tego firma sprzątająca otrzymała od nas polecenie przygotowania zapasów środków higieny, środków dezynfekcyjnych i myjących. Zgodnie z zaleceniami rządu, na dziś w planach mamy odwołanie dużych imprez kwietniowych. Także zaplanowane na marzec spektakle teatralne zostają przełożone na późniejszy termin - dodaje Anna Borecka-Suda.

Jak uniknąć zarażenia koronawirusem? Oto nasz poradnik

Dlaczego zamknięto wszystko oprócz wielkich sklepów i galerii handlowych?

Z kolei właściciele biznesów związanych z turystyką, kulturą i szkoleniami, których epidemia najbardziej dotknęła, nie kryją oburzenia tym, że oni musieli odwołać wszystkie swoje wydarzenia, a takie "wylęgarnie wirusów" jak galerie handlowe, nadal mogą swobodnie działać.

"Czy ktoś z Was Moi Mili może mnie, nieuczonej wytłumaczyć, dlaczego w ramach ochrony przed rozprzestrzenianiem koronawirusa zamknięto wszystko prócz wielkopowierzchniowych sklepów i galerii handlowych?" - pyta właścicielka agencji eventowej na Facebooku.

Nie zawahali się, by zakazać organizacji imprez masowych, choć to domena sektora prywatnego, bo dysponują batem w postaci zezwoleń. Czy naprawdę myślicie, że nie mogliby wydać podobnego zakazu dla galerii, by uświadomić konieczność ograniczenia tam ruchu? Decydenci winni są nam pewną równość traktowania - pisze na Facebooku właścicielka agencji eventowej

Jedno jest pewne - właściciele i zarządcy nieruchomości - mają teraz twardy orzech do zgryzienia, bo z jednej strony zamknięcie centrów handlowych na dwa tygodnie to straty finansowe, z drugiej - klienci raczej nie będą walić drzwiami i oknami, zwłaszcza że kina też mają być zamknięte. Sieć Helios już ogłosiła, że zamknie kina od 12 marca, podobnie uczyniła sieć Multikino.



Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 48

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

M
Myć ręce

Jako kasjerka nie dam rady myć rąk a jak mam rękawiczki to jest pytanie "Jest pani zdrowa bo ma pani rękawiczki? " spokojnie kaszel lekki a czasami kicham 🤧! Moja psychika wysiada a rękawiczki mają władzę!

G
Gość
14 marca, 2:19, Gość:

No chyba nie! " w Polsce tych osób szuka Sanepid w Tomaszowie Mazowieckim info WP. Informację o poszukiwaniach kilku osób opublikował na swojej stronie Sanepid w Tomaszowie Mazowieckim (woj. łódzkie). Jak czytamy, osoby te mogły mieć kontakt z osobą zarażoną koronawirusem.

Mój komentarz :To się nie dzieje na prawdę! Dacie wiarę...? Masakra!

Chodzi o osoby, które w miniony weekend przebywały w jednej z pizzerii oraz kręgielni w Tomaszowie Mazowieckim.

G
Gość

No chyba nie! " w Polsce tych osób szuka Sanepid w Tomaszowie Mazowieckim info WP. Informację o poszukiwaniach kilku osób opublikował na swojej stronie Sanepid w Tomaszowie Mazowieckim (woj. łódzkie). Jak czytamy, osoby te mogły mieć kontakt z osobą zarażoną koronawirusem.

Mój komentarz :To się nie dzieje na prawdę! Dacie wiarę...? Masakra!

L
Logika

Napiszę tak... Ja do pracy pójdę, jeszcze nic mi nie dolega... Podam ser, mleko, warzywa, pieczywo i mięso... Ja obsłużę ludzi, ale niech ograniczą wejście klientów! Ponoć we Włoszech tak jest! Dzieciaki i młodzież wolne od edukacji , no to na hurra do sklepu po pierdoły... Policja kontroluje ale do sklepu nie weszli... Kurde, nie zgadzam się, że galeria zamknięta, siłownia, teatry, kina, fryzjerstwo, apteki przez okienko... A ja kontakt ze wszystkimi w spożywce... Niesprawiedliwość... Mnie rząd może narażać tylko dlatego by nie było paniki.. Bo zwykły sklep zamkną i będzie histeria?Kurde, nie ucieknę do dom, pomogę, zostanę ale... Pomyślcie o sprzedawcach , którzy mają siłą wyższą kontakt z każdym, może ze zdrowym a może z zarażonym... Ach mam ogromną złość 😡

G
Gość
13 marca, 15:00, Gość:

Wszyscy wystrzegają ludzi przed chodzeniem do galerii, a ja jako najemca stoiska w galerii handlowej muszę tam siedzieć zgodnie z regulaminem najmu, a ludzi zero. Pytam się, jaki to ma sens? Kto teraz myśli o zakupach odzieżowych? Proszę pozamykać też galerie handlowe, bo jedno drugiemu zaprzecza! Cyrki.

Zgadzam się! Potężna niezgodność!

G
Gość

Wszyscy wystrzegają ludzi przed chodzeniem do galerii, a ja jako najemca stoiska w galerii handlowej muszę tam siedzieć zgodnie z regulaminem najmu, a ludzi zero. Pytam się, jaki to ma sens? Kto teraz myśli o zakupach odzieżowych? Proszę pozamykać też galerie handlowe, bo jedno drugiemu zaprzecza! Cyrki.

C
Czekają na co?

Z dnia na dzień liczba zakażonych rośnie i dalej sklepy otwarte! Jedna pacjentka zmarła. Czekamy na więcej zgonów by pozamykać wszystko...? Przecież tam najszybciej można się zarazić. Ludzi jak w kinie. To jest takie oczywiste a tu lipa. Taaa, dalej się mijajmy i kupujmy ryż! Aż doprowadzą do sytuacji jaka jest we Włoszech. Sklepy zamknęli bo nie dali rady ogarnąć rozprzestrzenianie się wirusa co było do przewidzenia. My czekamy na taką sytuację.

Jak mam nie wychodzić z domu ja muszę wyjść do pracy i sprzedać ryż. Tylko czekać aż łykne wirusa! I nie tylko ja! Bajzel na półkach wszystko dotykane pieron wie czy przez chorego czy jeszcze zdrowego. Słyszałam w tv, że wirus nie objawia się od razu u człowieka zarażonego który już zaraża, chory po kilku dniach ma objawy. Może mieć jeszcze siłę przyjść do sklepu , kupić ryż, zarazić żywność i ludzi. Wszystko! Czekamy? Ok!

...

Celebryci, niech cicho siedzą, mają miliony! Dramat braku pracy dotknął teraz zwykłych ludzi, a najbardziej tzw. śmieciuchów. Zamknięcie szkół, teatrów, kin i muzeów obnażyło tylko, w jakiej patologii żyjemy w Polsce. Ludzie zatrudnieni w wyżej wymienionych placówkach pracują w większości na umowach cywilnoprawnych od np. 20 lat! Nie mają prawa do urlopu, ani zwolnienia lekarskiego, za co więc mają żyć przez dwa tygodnie, w czasie zamknięcia ich pracy? Pytanie do rządu, jak ludzie zatrudnieni w placówkach państwowych, mogą nie mieć etatów przez całe dziesięciolecia? To są miliony ludzi okradanych z przysługujących im praw, zagwarantowanych przez Konstytucję, na którą ostatnio wszyscy się tak powołują. Polska = patologia prawa pracy, niech Unia to zobaczy, w jakich warunkach żyją i pracują Polacy!

m
mąż

Same galerie z ubraniami moga zamknąć bo moja kobieta męczy mnie tymi spacerami po galeriach. Tak to przyjemnie mógłbym spędzic czas z kolegami przy piwie odkażając się i w portfelu zostałoby więcej.

K
Ktoś

Bezsensu jest to ze dzieci do szkoly nie poszly. Po co sie pytam skoro te chodza do gelerii i przesiaduja... powinno sie zamknac wszystko na te dwa tygodnie bo nic to nie da naigorsze jest to ze w sklepach sa sami starsze osopy ktore kichaja i kaszla a pracownicy nie maja czasu nawet na mycie rak. Brawo polska zeby tylko polityka bylo dobrze...

N
Normalna

Każdemu łatwo się pisze i mówi, zamknąć galeriez zamknąć sklepy, zamknąć restauracje. To nonsens. To zamknijmy też stacje benzynowe, kopalnie , huty, zusy, banki, piekarnie, itd. Więcej rozsądku ludzie.

K
Krakus

Jednak galerie(poza sklepami spożywczymi i aptekami),baseny,siłownie ,kluby powinny zostać zamknięte. Młodzi sami nie zrobią sobie od nich kwarantanny i rozniosą zarazę

G
Gość
12 marca, 8:32, Gość:

Od galerii powinni byli zacząć. Nie ma tam artykułów pierwszej potrzeby, a ludzie między sobą mają kontakt pośredni w sklepach, toaletach. Bawi mnie to, że szkoła zostaje zamknięta, podczas gdy koronawirus rzadko atakuje dzieci, a placówka jest w małej miejscowości, gdzie nikt nie wyjeżdża, a ogromna przydworcowa galeria z tysiącami podróżnych działa w najlepsze. to jest niekonsekwencja z najwyższej półki. Inna sprawa,że galeria pewnie się zamknie, gdy przestanie być to opłacalne, a w ciągu ostatniego tygodnia zyski spadły prawie o połowę. Ludzi jednak nadal jest dużo, a instrukcje mycia rąk są śmieszne, bo i tak tego nie robią (pracuję tam i kilka razy idę to toalety, ludzie wychodzą z kabiny i idą prosto do drzwi. Ja umyję ręce i co z tego? Za chwilę złapię za tą samą klamkę, co oni). Nie wspomnę o tym, że do galerii przychodzą często bezdomni i żule, bo jest tam ciepło, można coś ukraść, albo po prostu połazikować. Oni to już o higienę kompletnie nie dbają i nawet bez epidemii przyczyniają się do roznoszenia zarazków. A rząd stara się przekonywać, że jest tam mniejsze ryzyko zarażenia niż na koncercie operowym...

12 marca, 9:35, wiejski głupek:

Typowy ignorant z wiedzą 4-to klasisty udaje znawcę . Czy Pis powołał cię już na doradcę ?

Byłbym bardzo wdzięczny, gdybyś wytknął mi błąd merytoryczny. W komentarzu napisałem, że:

- W galeriach handlowych dochodzi do kontaktu bezpośredniego i pośredniego, co może przenosić zarazki

- Poziom higieny ludzi jest niski (co wynika również z badań, nie tylko z moich obserwacji)

- Zyski spadły o prawie połowę w ciągu tygodnia (jestem pracownikiem galerii, rozmawia się o tym wśród personelu i w większości sklepów jest podobnie. Nie znam co prawda wszystkich, ale raczej stan gospodarki jest ostatnio ogólnie słaby)

- Bezdomni w galerii są roznosicielami bakterii

Jeśli możesz to napisz, które z tych twierdzeń jest niepoprawne i w jakim aspekcie. Jeśli zarzucasz ignorancję, przytocz proszę jakiś argument.

G
Gość

Z perspektywy pracownika Silesii City Center:

"Profesjonalna firma sprzątająca odpowiedzialna za utrzymanie czystości w naszym centrum zwiększyła w znaczący sposób częstotliwość dezynfekcji takich miejsc jak: poręcze schodów, klamki czy przyciski w windach".

Pracuję w Silesii i ze swojego sklepu mam bezpośredni widok na ruchome schody i przez praktycznie 12h w pracy nie było mi dane zaobserwować, żeby firma sprzątająca chociaż raz w ciągu dnia przetarła poręcze ruchomych schodów. Osoby z firmy sprzątającej chodzą parami pchając wózek ze środkami czystości i plotkując i od czasu do czasu coś zamiotą.

Pojemniki owszem zostały rozstawione, jednak wyłącznie przy toaletach i jeden przy strefie jedzenia, co biorąc pod uwagę wielkość centrum jest kpiną.

G
Gość
12 marca, 7:51, DAP Völkischer Beobachter:

Polnische barany zamknijcie sobie te wasze wszawe koscioły.

12 marca, 9:41, ;)) ;)):

Ciekawe ile taki chory fanatyk jest w stanie zarazić osób https://www.youtube.com/watch?v=9kpRQ-Q_Sqw

....Bakterie kałowe w 86 proc. wody święconej...... https://www.wprost.pl/417640/bakterie-kalowe-w-86-proc-wody-swieconej.html

Ponoć koronawirus nie występuje w miejscach gdzie występują bakterie kałowe ;))

a co z większymi firmami ludzie?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3