Kto przebuduje uciążliwą dąbrowską DK1 w nowoczesną ekspresówkę S1? Budimex z najwyżej ocenioną ofertą

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Z DK1 znikną jednopoziomowe skrzyżowania.
Z DK1 znikną jednopoziomowe skrzyżowania. GoogleMaps
Udostępnij:
Prawdopodobnie to Budimex zaprojektuje i przebuduje dąbrowską część DK1 do parametrów drogi ekspresowej. W ciągu najbliższych dni ma zostać wybrana najkorzystniejsza oferta. Budimex już się pochwalił, że to właśnie ich oferta uzyskała najwięcej punktów.

Niestety, wszystkie oferty złożone przez firmy zainteresowane tą inwestycją, przekraczają budżet, jaki na ten cel przeznaczyła GDDKiA. Przypomnijmy. GDDKiA chce zrealizować tę inwestycję za 239,73 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta została złożona przez konsorcjum firm BITUM Sp. z o.o. z Lublińca, NOWAK-MOSTY Sp. z o.o. , OLS Sp. z o.o. Sp. K., HUCZ Sp. z o.o. Sp. K., P.U.H DOMAX Arkadiusz Mika i wynosi 274,83 mln zł. Najdrożej swoje prace wyceniło konsorcjum hiszpańskich firm Copasa Polska sp. z o.o. i S.A. de Obras y Servicios, COPASA. Ich oferta przekracza budżet aż o 141 mln zł i wynosi 380,79 mln zł. Najwyżej punktowana oferta Budimeksu jest druga pod względem ceny i wynosi 282,12 mln zł. To jednak jeszcze nie koniec przetargu.

- Powyższe nie oznacza wyboru oferty Budimeksu S.A. jako najkorzystniejszej, gdyż postępowanie dotyczące oceny ofert nie zostało ostatecznie zakończone – informuje w komunikacie zarząd Budimeksu.

Budowa drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa drogi ekspresowej S1 od Podwarpia do Pyrzowic z persp...

Unieważnią przetarg lub dołożą pieniędzy

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mają obecnie dwie możliwości.

- Pierwsza to unieważnienie przetargu z powodu ofert przekraczających budżet tej inwestycji, a druga to dołożenie pieniędzy do tej inwestycji i wybranie wykonawcy – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Ponieważ budowa i przebudowa drogi ekspresowej S1 jest jednym z priorytetów Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, najbardziej prawdopodobne jest to drugie rozwiązanie. Dofinansowanie inwestycji.

Musisz to wiedzieć

Dofinansowano też budowę S1 tzw. obejście Węgierskiej Górki

Nie byłby to wyjątek. W ostatnich dniach ministerstwo infrastruktury dofinansowało także inny odcinek S1 – tzw. obejście Węgierskiej Górki. Wśród dodatkowych 21 miliardów złotych, jakie w ostatnich dniach na budowę dróg przeznaczył rząd, znalazło się 21 mln dofinansowujące ośmioipółkilometrowy odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) w Beskidach.

- To pieniądze które wynikają z urzeczywistnienia wartości tej inwestycji, a w skład których wchodzi nie tylko sama budowa, ale też m.in. wykupy, nadzory, ekspertyzy czy odszkodowania – tłumaczy Marek Prusak.

S1 w Zagłębiu będzie bezkolizyjna, znikną ograniczenia

Jeśli chodzi o przebudowę drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej, to inwestycja bardzo wyczekiwana, bo dzięki niej, z popularnej krajówki znikną w końcu kolizyjne skrzyżowania i wjazdy. Na niespełna siedmiokilometrowym dąbrowskim odcinku DK 1 droga będzie bezkolizyjna. Znikną też, uciążliwe na dwupasmówce ograniczenia prędkości. Droga zmieni wtedy nazwę z DK 1 na S1.

Będą nowe węzły drogowe

To nie wszystko. Przyszły wykonawca wybuduje tu nowy węzeł Ząbkowice oraz przebuduje istniejący węzeł Pogoria. Do tego, w ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto powstaną drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Zobacz koniecznie

Najpierw projekt, potem budowa

Po wyborze wykonawcy, około roku będzie trwało projektowanie inwestycji, bo przewidziano jej realizacje w formule „Projektuj i buduj”. Nie ma już przeszkód do rozpoczęcia inwestycji, bo pod koniec kwietnia wojewoda śląski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) dla przebudowy drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej od Dąbrowy Górniczej do Podwarpia. To najważniejsza decyzja, która pozwala rozpocząć budowę.

Bądź na bieżąco i obserwuj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosjanie atakują swoich

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Wybory powinne odbywać się co rok, wtedy w trosce o nasze głosy PIS wybuduje wszystkie obiecane od dawna drogi... ;) Co z obwodnicą Chorzowa od Piekar Sl do węzła na autostradzie w Chorzowie Batorym ? Co z przedluzeniem trzy N-S w Rudzie Śl. do węzła Bytom Miechowice ? Te dwie drogi rozwiązują problem korków do połowy Śląskich miast !!

Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie