Sześć firm złożyło w oferty w przetargu na budowę węzła przesiadkowego w Ligocie. To jeden z trzech węzłów przesiadkowych, których budowę w najbliższych latach planują Katowice. Wszystkie mają odkorkować centrum miasta.
Przetargi na realizację węzłów w Ligocie, Zawodziu i Brynowie miasto ogłosiło w marcu i kwietniu. Węzeł w Ligocie będzie najtańszy, powstanie naprzeciw budynku dworca PKP. Jego budowa ma pochłonąć, według szacunków katowickiego magistratu, około 13 mln zł i potrwać do 18 miesięcy.
Budowa węzła przesiadkowego w Ligocie ma potrwać około 18 miesięcy
Oferty w przetargu na jego realizację złożyły m.in. firmy Skanska, Strabag, konsorcjum Balzoa, Budimex oraz Dombud. Różnica w cenie między najdroższą a najtańszą ofertą wynosi prawie 5 mln zł. I tak najtańsza opiewa na ok. 7,3 mln zł, najdroższa - na ponad 12 mln zł.
Termin składania ofert minął 10 kwietnia. Wykonawcy jeszcze nie wybrano.
- W tym momencie trwają jeszcze prace komisji przetargowej - wyjaśnia Krzysztof Kaczorowski z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Katowicach.
Przy węźle będzie parking naziemny ze 110 miejscami postojowymi. Wybudowana zostanie tu strefa obsługi podróżnych wraz z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Powstaną tu też strefa Kiss&Ride, parking dla rowerów i miejsca postojowe dla taksówek.
Przy węźle Ligota, w przeciwieństwie do węzłów Brynów i Zawodzie, nie powstanie budynek poczekalni dla podróżnych, tu taką funkcję ma pełnić gmach dworca PKP. Dwa pozostałe węzły będą zresztą dużo droższe w realizacji. Ten w Brynowie ma powstać za ponad 66,5 mln zł. Natomiast ten w Zawodziu za ok. 64 mln zł. Realizacja obu ma potrwać około 22 miesięcy. Przetargi na budowę obu węzłów mają zostać rozstrzygnięte jeszcze w maju.
Dodajmy, że na budowę wszystkich trzech miasto otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85 proc. kosztów tych inwestycji). Węzły mają działać w systemie park&ride, to znaczy, że z biletem na komunikację miejską (w przypadku Ligoty także na pociąg) bezpłatnie zostawimy samochód na parkingu centrum przesiadkowego i będziemy mogli przesiąść się na tramwaj, autobus, albo pociąg.
W kolejnych latach katowicki magistrat planuje podobne inwestycje: to węzły Sądowa, Bażantowo, czy Piotrowice.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?