Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto wybuduje węzeł przesiadkowy w Katowicach Ligocie?

Justyna Przybytek
Tak ma wyglądać centrum przesiadkowe w Katowicach Ligocie
Tak ma wyglądać centrum przesiadkowe w Katowicach Ligocie Fot. um katowice
Katowice planują w najbliższych latach budowę trzech węzłów przesiadkowych za około 160 mln zł. Pierwszy będzie ten w Ligocie. Kto go wybuduje?

Sześć firm złożyło w oferty w przetargu na budowę węzła przesiadkowego w Ligocie. To jeden z trzech węzłów przesiadkowych, których budowę w najbliższych latach planują Katowice. Wszystkie mają odkorkować centrum miasta.

Przetargi na realizację węzłów w Ligocie, Zawodziu i Brynowie miasto ogłosiło w marcu i kwietniu. Węzeł w Ligocie będzie najtańszy, powstanie naprzeciw budynku dworca PKP. Jego budowa ma pochłonąć, według szacunków katowickiego magistratu, około 13 mln zł i potrwać do 18 miesięcy.

Węzeł Zawodzie Jego budowa ma kosztować około 82,6 mln zł i zakończyć się w 2018 roku. Węzeł powstanie w rejonie pętli tramwajowej w Zawodziu i węzła drogowego ulic 1 Maja i Bagiennej. Centrum przesiadkowe ma służyć integracji komunikacji autobusowej, tramwajowej i indywidualnej. Planowana jest tu budowa budynku poczekalni dla podróżnych z toaletami i punktami handlowymi, będą tu też zadaszone perony,  a także parking dla 400 aut, parking rowerowy i plac manewrowy. W trakcie budowy przebudowane zostaną drogi dojazdowe, torowiska tramwajowe, zagospodarowany zostanie też teren wokół.

Oto cztery centra przesiadkowe dla Katowic. Jakie będą? [ZDJĘCIA]

Węzeł Brynów

Tak będzie wyglądało centrum przesiadkowe w Katowicach Bryno...

Budowa węzła przesiadkowego w Ligocie ma potrwać około 18 miesięcy

Oferty w przetargu na jego realizację złożyły m.in. firmy Skanska, Strabag, konsorcjum Balzoa, Budimex oraz Dombud. Różnica w cenie między najdroższą a najtańszą ofertą wynosi prawie 5 mln zł. I tak najtańsza opiewa na ok. 7,3 mln zł, najdroższa - na ponad 12 mln zł.

Termin składania ofert minął 10 kwietnia. Wykonawcy jeszcze nie wybrano.

- W tym momencie trwają jeszcze prace komisji przetargowej - wyjaśnia Krzysztof Kaczorowski z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Katowicach.
Przy węźle będzie parking naziemny ze 110 miejscami postojowymi. Wybudowana zostanie tu strefa obsługi podróżnych wraz z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Powstaną tu też strefa Kiss&Ride, parking dla rowerów i miejsca postojowe dla taksówek.

Przy węźle Ligota, w przeciwieństwie do węzłów Brynów i Zawodzie, nie powstanie budynek poczekalni dla podróżnych, tu taką funkcję ma pełnić gmach dworca PKP. Dwa pozostałe węzły będą zresztą dużo droższe w realizacji. Ten w Brynowie ma powstać za ponad 66,5 mln zł. Natomiast ten w Zawodziu za ok. 64 mln zł. Realizacja obu ma potrwać około 22 miesięcy. Przetargi na budowę obu węzłów mają zostać rozstrzygnięte jeszcze w maju.

Dodajmy, że na budowę wszystkich trzech miasto otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85 proc. kosztów tych inwestycji). Węzły mają działać w systemie park&ride, to znaczy, że z biletem na komunikację miejską (w przypadku Ligoty także na pociąg) bezpłatnie zostawimy samochód na parkingu centrum przesiadkowego i będziemy mogli przesiąść się na tramwaj, autobus, albo pociąg.

W kolejnych latach katowicki magistrat planuje podobne inwestycje: to węzły Sądowa, Bażantowo, czy Piotrowice. 


od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera