Kupiłeś bubel? Idź do rzecznika konsumentów [ADRESY RZECZNIKÓW KONSUMENTÓW W WOJ. ŚLĄSKIM]

Sławomir Cichy
Nim podejmiesz decyzję o kupnie, dobrze się zastanów - to jedna z zasad pozwalających uniknąć niemiłych niespodzianek
Nim podejmiesz decyzję o kupnie, dobrze się zastanów - to jedna z zasad pozwalających uniknąć niemiłych niespodzianek Lucyna Nenow
Udostępnij:
Porady prawne, interwencje w sklepach, reprezentowanie w sądzie - to codzienna praca rzecznika konsumentów. I klient za to nie płaci

Choć wielu z nas wciąż nie docenia siły i możliwości prawnych, jakie mają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów, to liczby mówią same za siebie. W ciągu 15 lat udzielili oni ponad 3 mln porad prawnych, mają na swoim koncie ponad 450 tys. skutecznych interwencji u przedsiębiorców oraz blisko 30 tys. pozwów skierowanych do sądu.

Niezmiennie narzekamy. Od 15 lat na to samo

Magdalena Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mówi, że od 1999 roku, kiedy tylko powstała instytucja rzecznika konsumentów, nieprzerwanie najwięcej skarg dotyczy jakości obuwia i trudności w egzekwowaniu naprawy albo zwrotu gotówki za buble.

- Kolejne miejsca zajmują skargi na jakość sprzętu RTV i AGD oraz elementów wyposażenia mieszkań. Wśród problemów zgłaszanych przez konsumentów znajdują się m.in. odmowa przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego, załatwianie reklamacji w sposób niezgodny z wyborem konsumenta, np. naprawa zamiast wymiany towaru na nowy - mówi Cieloch.

Wśród usług pierwsze miejsce w rankingu skarg dotyczy przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a także usług finansowych. Zastrzeżenia budzą m.in. umowy o kredyt hipoteczny, nieterminowe rozpatrywanie reklamacji, brak rzetelnej i pełnej informacji ze strony konsultantów co do treści umowy i skutków jej zawarcia. Często skarżyliśmy się również na wykonawców usług remontowo-budowlanych.

Załatwiamy sprawę czy spotykamy się w sądzie?

Andrzej Kostrzewa z Katowic został przez sieć sklepów obuwniczych odesłany z kwitkiem. Choć zimowe buty nie wytrzymały dwóch miesięcy, otrzymał odpowiedź na reklamację, że były niewłaściwie użytkowane i ani naprawa, ani zwrot pieniędzy się nie należy.

- Pomógł mi rzecznik konsumentów. Wystarczył jego telefon do sklepu i zwrócili mi pieniądze za bubel - wspomina.

Jak mówi się nieoficjalnie, wiele sklepów - zwłaszcza sieciowych - stosuje zasadę odrzucania ponad 80 proc. reklamacji nawet mając świadomość, że są one uzasadnione. Dopiero odwołanie od pierwszej decyzji, a jeszcze lepiej poparcie rzecznika, otwiera sezam z gotówką.
Kupuj z głową, czyli pięć złotych zasad zakupów

Jerzy Sozański, katowicki rzecznik konsumentów, rocznie nawniosek klientów interweniuje około trzysta razy zarówno w sklepach, jak i u dostawców usług. A więc wychodzi na to, że dzień bez interwencji to dzień stracony. Dlatego na podstawie dużego doświadczenia stworzył pięć złotych zasad zakupów, dzięki którym można uniknąć niemiłych niespodzianek:

1. Kupować trzeba, ale warto robić rozpoznanie i nie działać impulsywnie.
2. Poświęć trzy minuty więcej na decyzję o kupnie.
3. Sprawdzaj towar, zwłaszcza AGD i RTV, przed kupnem. Sprzedawca ma obowiązek ci to umożliwić. Testy w supermarketach często odbywają się za kasami w wyznaczonych do tego miejscach. Tyle że po dokonaniu płatności możliwa jest już tylko procedura reklamacyjna. Tymczasem towar masz prawo sprawdzić przed kasą.
4. Czytaj umowy. W przypadku usług komunikacyjnych żądaj cennika, bo w umowie i tak potwierdzasz, że się z nim zapoznałeś. Nie daj się zbyć słysząc, że handlowiec go akurat nie ma.
5. W razie wątpliwości poproś rzecznika praw konsumenta o bezpłatną pomoc. Znajdziesz go w każdym mieście i powiecie. W razie problemów w znalezieniu adresu i kontaktu pomogą Ci w ratuszu i starostwie.

Gdzie szukać rzecznika?

Będzin, ul. Krasickiego 17, tel. 32 368 08 03, e-mail: [email protected]
Bielsko-Biała, ul. Piastowska 40, tel. 33 813 68 76, e-mail: [email protected]
Bieruń, ul. św. Kingi 1, tel. 32 226 91 75, e-mail:[email protected]
Bytom, ul. Parkowa 2, tel. 32 283 61 38, 32 283 61 77, e-mail: [email protected]
Chorzów, ul. Rynek 1, tel. 32 241 31 94, e-mail: [email protected]
Częstochowa, ul. Śląska 11/13, tel. 34 370 73 50, e-mail: [email protected]
Dąbrowa Górnicza, ul. Graniczna 21, tel. 32 295 69 26, e-mail: [email protected]
Gliwice, ul. Zwycięstwa 21, tel. 32 239 11 70, e-mail: [email protected]
Jastrzębie-Zdrój, al. J. Piłsudskiego 60, tel. 32 478 53 51, e-mail: [email protected]
Jaworzno, pl. Górników 5, tel. 32 618 17 77, e-mail: [email protected]
Katowice, ul. Warszawska 6, tel. 32 206 80 10, e-mail: [email protected]
Mysłowice, ul. Mikołowska 4a, tel. 32 222 16 78, e-mail: [email protected]
Ruda Śląska, ul. Niedurnego 46, tel. 32 244 90 00 do 10, wew. 6200, e-mail: [email protected]
Rybnik, ul. 3 Maja 31, tel. 32 422 83 00 wew. 35, e-mail: [email protected]
Siemianowice Śląskie, ul. Michałkowicka 105, tel. 32 760 53 92, e-mail:[email protected]
Sosnowiec, al. Zwycięstwa 20, tel. 32 296 04 28, e-mail: [email protected]
Świętochłowice, ul. Katowicka 54, tel. 32 349 19 10, e-mail: [email protected]
Tychy, ul. Grota-Roweckiego 42, tel. 32 776 36 77, e-mail: [email protected] www.konsument.umtychy.pl,
Zabrze, ul. Wolności 286, tel. 32 373 33 04, e-mail: [email protected]
Żory, ul. Rynek 9, tel. 32 434 81 58, e-mail: [email protected]
Żywiec, ul. Krasińskiego 13, tel. 33 861 24 24, e-mail: [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie