Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kusz: Adwokatura zastępuje władzę, która nie ma pomysłu na absolwentów prawa

Roman Kusz
Roman Kusz, wicedziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach
Roman Kusz, wicedziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Katowicach ARC Dziennik Zachodni
Czy adwokat brzmi dziś dumnie? To brzmiało dumnie, brzmi i będzie tak brzmiało. Adwokatura musi się odnaleźć w nowych czasach i zmianach, jakie ją dotykają (jest coraz młodsza!), ale jej marka jest nie do przecenienia. Jej kondycja jest świetna, nasze samopoczucie też - mówi Roman Kusz, wicedziekan Okręgowej Rady Adwokackiej. Wczoraj w Katowicach zakończył się XI Krajowy Zjazd Adwokatury.

Czy adwokat brzmi dziś dumnie?
To brzmiało dumnie, brzmi i będzie tak brzmiało. Adwokatura musi się odnaleźć w nowych czasach i zmianach, jakie ją dotykają (jest coraz młodsza!), ale jej marka jest nie do przecenienia. Jej kondycja jest świetna, nasze samopoczucie też. Jesteśmy dumni z tego, że… zastępujemy władzę, która nie ma pomysłu na tysiące młodych, co roku kończących wydziały prawa i z różną wiedzą i umiejętnościami przychodzących do tego zawodu. My z nich robimy adwokatów i tak naprawdę to my zapewniamy im pracę.

A ciemne strony dzisiejszej adwokatury?
Widmo pauperyzacji środowiska prawniczego. Rynek jest jaki jest, coraz więcej na nim prawników, a w związku z tym coraz mniej osób fizycznych i podmiotów gospodarczych przypada na jednego adwokata. Czyli mniej klientów.

Jak można temu zaradzić?
Przydałaby się wreszcie ustawa o pomocy prawnej dla ubogich. Po drugie - upowszechnienie systemu ubezpieczeń ochrony prawnej. Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, który nie ma ustawy o pomocy prawnej dla ubogich. Rozszerzony musi zostać zakres przymusu adwokackiego, czyli obowiązkowej reprezentacji przed sądem przez adwokata w sprawach cywilnych i administracyjnych oraz obron z urzędu w sprawach karnych.

Co było głównym tematem katowickiego zjazdu?
Program na najbliższe trzy lata, wybór władz, a także w kuluarach i na sali dyskusja czy i jak się reklamować. Czy nie otworzyć się na reklamę dla adwokatów. Tak bowiem jest, że inne zawody prawnicze nie mają takich ograniczeń jak adwokatura, która związana jest etyką zawodową. W kuluarach mówi się też o zwiększeniu aktywności adwokatury w życiu społecznym. Nie, żeby się wikłać w jakieś polityczne rozgrywki, ale żeby zabierać głos w publicznych debatach.

Środowisko jest na to gotowe?
W zeszłej kadencji Okręgowej Rady Adwokackiej podjęliśmy kilkanaście nośnych społecznie uchwał. Sprzeciwiliśmy się m.in. likwidacji kas chorych, ubojowi rytualnemu zwierząt, likwidacji OFE... Trochę tego było. Zawsze można więcej.

A reklama?
Na razie będziemy się reklamować jako instytucja, oferując pomoc adwokacką, ale bez wskazywania, który adwokat zrobi to lepiej. Chcemy rywalizować jakością swoich usług, a nie urodą reklamy.
Rozmawiała: Jolanta Pierończyk

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!