reklama

L4 dopiero po 90 dniach od pracy? Zwolnienie lekarskie nie dla nowych pracowników. Zmiany w zasiłkach chorobowych [6. 12. 2019 r.]

TKZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
L4 po 90 dniach pracy? Tak brzmią nowe zasady ustalania praw do zasiłku chorobowego dla nowych pracowników. W ich myśl, choroba byłaby przywilejem dla tych, którzy zatrudniając się w nowej firmie uzyskują staż pracy równy 90 dniom. Co to oznacza? Na L4 nie pójdą osoby, które dopiero się zatrudniły w nowym miejscu, a także ci, którzy w pracy pojawiają się tylko na chwilę, pomiędzy długimi okresami choroby.

L4 po 90 dniach pracy. Zasiłek chorobowy po nowemu

L4 po 90 dniach pracy - tak brzmi projekt ustawy, który jak ustalił "Fakt", jest już gotowy. Kogo miałby on dosięgnąć:

  • nowo zatrudnionych pracowników,
  • pracujących w jednej firmie od wielu lat,
  • tych, którzy zakładają własną działalność gospodarczą.

Przeczytaj druzgocący raport o kontrolach lekarskich na Śląsku

Co miałoby się zmienić? Obecnie czas oczekiwania na uzyskanie prawa do L4, czyli zwolnienia chorobowego, wynosi 30 dni. Być może już w 2020 roku się to zmieni.

Zobaczcie koniecznie

90 dni - to nowy okres wyczekiwania na uzyskanie prawa do zasiłku chorobowego. Projekt ustawy PiS miałby dotknąć wszystkich pracujących, bez względu na staż pracy.

Łączny czas przebywania na L4 w danym roku kalendarzowym nie będzie mógł przekroczyć 182 dni, czyli pół roku. Jeśli ktoś choruje przez taki czas, to na kolejne L4 będzie mógł iść dopiero po upływie 90 dni. Jeśli zdarzy się tak, że w tym okresie ponownie zachoruje, to nie będzie mu przysługiwać prawo do płatnego chorobowego.

Ile urlopu wypoczynkowego ci się należy? Oto 13 faktów o url...

Jak podaje "Fakt" zmiany uderzą też w prowadzących własne biznesy. W ich wypadku czas oczekiwania wyniesie 180 dni. W chwili obecnej jest to 90 dni.

Choroba tylko dla wybranych. Projekt ustawy

Zmiany związane z L4 podyktowane są nadużywaniem w korzystaniu ze świadczeń. Mimo tego, że ZUS kontroluje wyrywkowo przebywających na L4, czy faktycznie się leczą, to skala osób, które chorobowe biorą w nieuzasadnionych przypadkach jest porażająca.

Nie przegapcie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 86

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
5 grudnia, 18:19, Gość:

A ja popieram

Bardzo dużo osób kombinuje że zwolnienia i

Prowadzę kadry i widzę

A gdy umowa wygaśnie albo okres próbny minie i się ktoś nie sprawdzi to choruje

I gdzie ZUS ma mieć pieniądze

Karać ludzi i lekarzy 100 krotnie bo przesadzaja

5 grudnia, 21:04, Just:

Ja też prowadzę kadry i widzę coś innego... wszystko zależy od ludzi z którymi się pracuje i co ich motywuje do pracy. Jeśli ma się pecha i pracowników, którym się poprzewracało w głowach i są wiecznie niezadowoleni, należy im pozwolić rozwijać się gdzieś indziej, a najlepiej doradzić otwarcie własnej dzialalnosci;) Co do zmian -uważam że projekt jest zły, bo problemem są wielokrotne krótkie zwolnienia, a nie te długotrwałe, gdzie pacjent jest sprawdzany wielokrotnie przez ZUS.

6 grudnia, 16:31, Bynek:

Z pewnością kadry zus

Guzik prawda, trzeba robić na patologie która ma po kilka bachorów i zadno z tego gówna nie pracuje, a zus zlikwidować. Powiem szczerze że nawet nie opłaca się już pracować na umowę o pracę. Zatrudnić się na czarno z większą kasa i odkładać na przyszłość. A ubezpieczenie można mieć np.na kogoś z rodziny

B
Bynek
5 grudnia, 18:19, Gość:

A ja popieram

Bardzo dużo osób kombinuje że zwolnienia i

Prowadzę kadry i widzę

A gdy umowa wygaśnie albo okres próbny minie i się ktoś nie sprawdzi to choruje

I gdzie ZUS ma mieć pieniądze

Karać ludzi i lekarzy 100 krotnie bo przesadzaja

5 grudnia, 21:04, Just:

Ja też prowadzę kadry i widzę coś innego... wszystko zależy od ludzi z którymi się pracuje i co ich motywuje do pracy. Jeśli ma się pecha i pracowników, którym się poprzewracało w głowach i są wiecznie niezadowoleni, należy im pozwolić rozwijać się gdzieś indziej, a najlepiej doradzić otwarcie własnej dzialalnosci;) Co do zmian -uważam że projekt jest zły, bo problemem są wielokrotne krótkie zwolnienia, a nie te długotrwałe, gdzie pacjent jest sprawdzany wielokrotnie przez ZUS.

Z pewnością kadry zus

B
Bynek

Pani z Rybnika prawdopodobnie pracownik zus i rodzinka pani prezes 40 tysi za miesiac można można

B
BratWodza

Nikt nie bierze pod uwagę, że jest mnóstwo zawodów i firm w których pracownik pracuje na zewnatrz..

I co nie wolno mu zachorować, ma umrzeć w pracy z zapaleniem oskrzeli.....

Chory system, i tak pracodawcy nie beda mieli rak do pracy to pewne skoro, mysla ze dadza pensje z przed 10 lat

Z
Zibi

W takim razie kto mi odda moje składki skoro nie będę mógł chorować przez ten okres nie powinni pobierać składek zlodzieje

M
Maniek8
6 grudnia, 5:57, wdef:

BANDA !!!!!!!!!!!!!!!!!

Zgadzam sie

G
Gość
5 grudnia, 8:47, Ginter:

Uczciwi takich zmian nie boją się! Uczciwi!

6 grudnia, 9:09, Aga:

Umiesz czytać? Zmienisz pracę, masz wypadek i zostajesz bez środków do życia. I nikogo nie interesuje, że masz ciągłość opłacania składek przez 15 lat. Bo liczy się u aktualnego pracodawcy.

To nie przejdzie, Ludzie by powyjezdzali z pl gdyby tak absurdalne przepisy weszly w z

M
Maniek8

Bzdury, na resorach. Choroba nie wybiera miejsca ani czasu, kto bedzie chcial kabinowac i tak da radę, a pracodawcy niech zaczną dobrze traktować, pracowników to nikt nie bedzie sciemnial ( porobia obozy pracy z wymaganiami za place minimalna, jeszcze sie dziwia)

G
Gość
5 grudnia, 18:19, Gość:

A ja popieram

Bardzo dużo osób kombinuje że zwolnienia i

Prowadzę kadry i widzę

A gdy umowa wygaśnie albo okres próbny minie i się ktoś nie sprawdzi to choruje

I gdzie ZUS ma mieć pieniądze

Karać ludzi i lekarzy 100 krotnie bo przesadzaja

5 grudnia, 21:04, Just:

Ja też prowadzę kadry i widzę coś innego... wszystko zależy od ludzi z którymi się pracuje i co ich motywuje do pracy. Jeśli ma się pecha i pracowników, którym się poprzewracało w głowach i są wiecznie niezadowoleni, należy im pozwolić rozwijać się gdzieś indziej, a najlepiej doradzić otwarcie własnej dzialalnosci;) Co do zmian -uważam że projekt jest zły, bo problemem są wielokrotne krótkie zwolnienia, a nie te długotrwałe, gdzie pacjent jest sprawdzany wielokrotnie przez ZUS.

6 grudnia, 9:06, Jkh:

Sama byłam na urlopie z parą znajomych i on prosi żeby żadnych zdjęć nie wrzucać do internetu. Co się okazało. Jest na wypowiedzeniu i wziął L4. Pół roku kasa za frajer i wakacje w Azji. Byłam oburzona, ale mentalności ludzi nie zmienisz.

Ja bylam chora pol roku i zus mnie sprawdzal2 razy i nie mieli zastrzeżone jakoś a ze są debile nieuczciwi to nie wina ludzi chorych

G
Gość
5 grudnia, 08:47, Ginter:

Uczciwi takich zmian nie boją się! Uczciwi!

5 grudnia, 21:14, Boz:

??? Szkoda słów

Uczelni zciwi chory na raka ma iść do pracy i zdechnac po tygodniu uczciwi? Nie DEBILE

A
Aga
5 grudnia, 8:47, Ginter:

Uczciwi takich zmian nie boją się! Uczciwi!

Umiesz czytać? Zmienisz pracę, masz wypadek i zostajesz bez środków do życia. I nikogo nie interesuje, że masz ciągłość opłacania składek przez 15 lat. Bo liczy się u aktualnego pracodawcy.

J
Jkh
5 grudnia, 18:19, Gość:

A ja popieram

Bardzo dużo osób kombinuje że zwolnienia i

Prowadzę kadry i widzę

A gdy umowa wygaśnie albo okres próbny minie i się ktoś nie sprawdzi to choruje

I gdzie ZUS ma mieć pieniądze

Karać ludzi i lekarzy 100 krotnie bo przesadzaja

5 grudnia, 21:04, Just:

Ja też prowadzę kadry i widzę coś innego... wszystko zależy od ludzi z którymi się pracuje i co ich motywuje do pracy. Jeśli ma się pecha i pracowników, którym się poprzewracało w głowach i są wiecznie niezadowoleni, należy im pozwolić rozwijać się gdzieś indziej, a najlepiej doradzić otwarcie własnej dzialalnosci;) Co do zmian -uważam że projekt jest zły, bo problemem są wielokrotne krótkie zwolnienia, a nie te długotrwałe, gdzie pacjent jest sprawdzany wielokrotnie przez ZUS.

Sama byłam na urlopie z parą znajomych i on prosi żeby żadnych zdjęć nie wrzucać do internetu. Co się okazało. Jest na wypowiedzeniu i wziął L4. Pół roku kasa za frajer i wakacje w Azji. Byłam oburzona, ale mentalności ludzi nie zmienisz.

A
Aga

Czyli jak place składki przez 10 lat, a po zmianie pracy zachoruje to co?

A
Aga
6 grudnia, 7:27, Gość:

Czyli raka będzie można mieć przez pół roku!!!! PiS wyleczy nowotwory!!! Co za złodzieje!!!

No ale tak to było zawsze akurat. ZUS placi pół roku. Nie o to chodzi w tej ustawie, warto poczytać.

G
Gość

Czyli raka będzie można mieć przez pół roku!!!! PiS wyleczy nowotwory!!! Co za złodzieje!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3