Chociaż dopiero za trzy tygodnie rozpoczynają się wakacje, za nami dopiero pierwsze tego lata upalne dni, w Rybniku już myślą o... zimie. Właśnie zakończyła się budowa magazynu soli, który pomieści 2 tysiące ton soli drogowej. Kierowcy już żartują, że być może teraz zima nie zaskoczy już drogowców...
Nowy magazyn soli to prostokątny budynek o wymiarach 20 x 25 m. Ma wysokie na 3 m betonowe ściany i drewniany, dwuspadowy dach, kryty bitumicznym gontem. Szeroki wjazd zamykany wielkimi wrotami z tzw. „furtką osobową”, pozwoli ciężarówkom dowożącym sól oraz różnego rodzaju solarkom i pługo-solarkom wjeżdżać do środka. Magazyn wykonała wybrana w przetargu rybnicka firma DMK Inżynieria, za kwotę blisko 2,7 mln zł, obejmującą zarówno projekt jak i budowę obiektu.
– Główny magazyn soli znajduje się na terenie bazy Rybnickich Służb Komunalnych przy ul. Jankowickiej. Nowa lokalizacja – w bliskim sąsiedztwie Drogi Regionalnej – pozwoli kierowcom pługopiaskarek ładować sól na trasie, bez konieczności wracania do bazy RSK. Dzięki tak zlokalizowanemu magazynowi zarządzanie dostawami soli będzie skuteczniejsze, co pozwoli na szybkie reagowanie na zmienne warunki atmosferyczne. Ma to kluczowe znaczenie dla utrzymania dróg w dobrym stanie i minimalizowania ryzyka wypadków drogowych – mówi zastępca dyrektora RSK Jarosław Kacprzak
Inwestycja ukończona, pod koniec maja kompletna dokumentacja budowy magazynu trafiła do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego – RSK oczekuje na uprawomocnienie się zgłoszenia zakończenia budowy. Niebawem wnętrze magazynu wypełni się zapasami soli. Ma to nastąpić przed jesienią 2023.
Do zimowego utrzymywania dróg rybniccy drogowcy mają do dyspozycji około 2 800 ton soli drogowej. W czasie minionej zimy zużyto do posypywania dróg 1 487,61 ton soli. Rok wcześniej było podobnie, bo zużycie było na poziomie 1 494,37 ton. Rekordowy był sezon 2020/2021, bo zużyto 3 379,63 ton soli.
– Zużycie soli jest wprost uzależnione od panujących warunków i w chwili obecnej nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaka ilość będzie niezbędna dla zabezpieczenia miasta w kolejnym sezonie. Staramy się być przygotowani na każdą ewentualność. W tym celu wykorzystaliśmy pod koniec roku 2022 posiadaną wolna przestrzeń magazynową i zgromadziliśmy zapas soli drogowej na wypadek problemów z dostawami w roku 2023 – informują Rybnickie Służby Komunalne.
Sposób zarządzania zasobami soli drogowej musi być przemyślany, istotny jest tu termin zaopatrzenia i możliwości magazynowania. – Od 2019 do końca roku 2022 cena soli drogowej, na podstawie zawartej umowy wynosiła 302,58 zł. Pod koniec roku 2022 w ogłoszonym przetargu oferent zaoferował cenę ponad 959,40 zł za tonę brutto. Aktualnie otrzymujemy oferty na sprzedaż soli w cenie około 560 zł brutto za tonę. W okresie letnim cena soli jest niższa niż zimą, aktualnie kształtuje się na wysokości 500 zł za tonę. Zmagazynowanie materiału latem w ilości 2,5 – 3 tys. ton (pojemność magazynów) pozwoli nam na wygenerowanie oszczędności – zakładając różnicę ceny pomiędzy zimą i latem wynoszącą aktualnie około 400 zł brutto, jest to kwota nawet do 1 000 000 zł. Ponadto uniezależni nas od utrudnionych dostaw w okresie zimowym – wyjaśniają dalej pracownicy RSK.
Nie przeocz
Zobacz także
Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dramatyczne dane. W tym roku na Morzu Śródziemnym zginęło lub zaginęło 2500 migrantów
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ