Liczenie pasażerów w komunikacji publicznej. GZM zainwestuje w nowy system

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
ZTM
Liczenie pasażerów w komunikacji publicznej ma się odbywać w nowym systemie, który wprowadzi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Wprawdzie część autobusów ma bramki rejestrujące wejścia i wyjścia, jednak w zależności od operatora, dane zbierane są w różny sposób. Metropolia w pierwszym etapie zamierza wykorzystać tę infrastrukturę.

- Informacje o tym, ilu pasażerów korzysta z komunikacji miejskiej są kluczowe dla racjonalnego planowania poszczególnych kursów - mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu. - Informacje te wskażą nam, kiedy pojazdy są niemal puste, a w których godzinach są przepełnione. Pozwoli to wzmocnienie kursów, które tego wymagają.

W niektórych autobusach nowej generacji są bramki rejestrujące wejścia i wyjścia, jednak w zależności od operatora, dane zbierane są w różny sposób. Metropolia w pierwszym etapie zamierza wykorzystać tę infrastrukturę.

Specjalne oprogramowanie, które planuje kupić, ma pozwolić na ujednolicenie tych danych i zgromadzenie ich w jednej bazie. Pozwolą na prowadzenie analiz.

Etap drugi - to instalacja systemu w pozostałych autobusach. Dokładność pomiarów ma sięgać 99 proc.

Prócz dokładności pomiarów system ma gwarantować także anonimowość. Chodzi o nierejestrowanie wizerunku pasażerów. System ma rejestrować jedynie ruch pozwalający określić liczbę wsiadających i wysiadających.

To jest zabawne

Wiedza o faktycznej liczbie pasażerów konieczna jest nie tylko do lepszego dostosowania rozkładów jazdy do potrzeb, ale i rozliczeń finansowych. Jak wiadomo, organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin przekazane metropolii. Na jego prowadzenie gminy wpłacają rocznie określoną składkę. Nie jest ona stała. Dane z systemu liczenia pasażerów pozwoli te składki precyzyjniej wyliczyć.

Nowy system ma zapewnić szybki dostęp do danych w trybie on line i przekazywanie ich szefom miast i gmin.

GZM przyglądała się systemom liczenia pasażerów w Warszawie, Poznaniu i Rzeszowie.

W tej chwili prowadzony jest tzw. dialog techniczny, do którego zgłosiły się cztery firmy. Chodzi w nim o rozeznanie w rozwiązaniach technologicznych w zakresie systemów zliczających pasażerów, a także poszerzenie wiedzy o stosowanych rozwiązaniach w praktyce.

Dialog techniczny ma przede wszystkim charakter doradczy. Chodzi m.in. o ustalenie możliwości technicznych rozwiązań dostępnych na rynku, szacunkowy koszt wprowadzenia nowego systemu oraz czas, jaki będzie potrzebny do pełnego uruchomienia systemu.

Musisz to wiedzieć

Zobacz i zapamiętaj

Bądź na bieżąco i obserwuj

Czy wkrótce będzie cieplej?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie