Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Likwidacja KZK GOP trwa. Od WPK do ZTM, czyli jak historia komunikacji miejskiej w regionie zatoczyła koło ZDJĘCIA

tos
1991 rok: kończy się monopol WPK Katowice. Założyła je czterdzieści lat wcześniej Wojewódzka Rada Narodowa.  We wrześniu 1991 roku wojewoda Wojciech Czech wydał zarządzenie, które  podzieliło Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne na Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej, a także autobusowe PKM-y w Bytomiu, Czechowicach-Dziedzicach, Gliwicach, Jaworznie, Jastrzębiu-Zdroju, Katowicach, Olkuszu, Raciborzu, Sosnowcu, Świerklańcu, Tychach i Zawierciu. Pod koniec lat 80. WPK w całym województwie przewoziło 673 miliony pasażerów. Na autobusy, tramwaje i trolejbusy w całym województwie katowickim obowiązywał jeden bilet. Minusem był jednak brak integracji z przewozami PKP, które prowadzone były jeszcze na o wiele większej ilości linii niż dzisiaj.
1991 rok: kończy się monopol WPK Katowice. Założyła je czterdzieści lat wcześniej Wojewódzka Rada Narodowa. We wrześniu 1991 roku wojewoda Wojciech Czech wydał zarządzenie, które podzieliło Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne na Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej, a także autobusowe PKM-y w Bytomiu, Czechowicach-Dziedzicach, Gliwicach, Jaworznie, Jastrzębiu-Zdroju, Katowicach, Olkuszu, Raciborzu, Sosnowcu, Świerklańcu, Tychach i Zawierciu. Pod koniec lat 80. WPK w całym województwie przewoziło 673 miliony pasażerów. Na autobusy, tramwaje i trolejbusy w całym województwie katowickim obowiązywał jeden bilet. Minusem był jednak brak integracji z przewozami PKP, które prowadzone były jeszcze na o wiele większej ilości linii niż dzisiaj. archiwum DZ
Nie da się ukryć, że w ciągu ostatnich trzydziestu lat w komunikacji miejskiej na terenie dzisiejszej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zmieniło się wiele. Od początku nowego roku autobusami, tramwajami, a także tyskimi trolejbusami zarządza nowy Zarząd Transportu Metropolitalnego. Czy nie mają jednak Państwo wrażenia, że po wielu zmianach i przekształceniach historia zatoczyła koło i wróciliśmy, choć oczywiście z nową nazwą, do dawnego WPK? Jeden bilet i jeden zarządca komunikacji - tak na Śląsku i w Zagłębiu było do początku lat dziewięćdziesiątych. WPK Katowice potraktowano wtedy jak postkomunistycznego molocha i zdecydowano o podziale go na mniejsze spółki. Jednocześnie powstał KZK GOP, który przez te wszystkie lata komunikacją zarządzał, jak umiał. Dziś nikt chyba po nim nie płacze. Oto najważniejsze momenty w naszej komunikacji w ciągu ostatnich trzydziestu lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!