Likwidacja KZK GOP trwa. Od WPK do ZTM, czyli jak historia komunikacji miejskiej w regionie zatoczyła koło ZDJĘCIA
1991 rok: kończy się monopol WPK Katowice. Założyła je czterdzieści lat wcześniej Wojewódzka Rada Narodowa. We wrześniu 1991 roku wojewoda Wojciech Czech wydał zarządzenie, które podzieliło Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne na Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej, a także autobusowe PKM-y w Bytomiu, Czechowicach-Dziedzicach, Gliwicach, Jaworznie, Jastrzębiu-Zdroju, Katowicach, Olkuszu, Raciborzu, Sosnowcu, Świerklańcu, Tychach i Zawierciu. Pod koniec lat 80. WPK w całym województwie przewoziło 673 miliony pasażerów. Na autobusy, tramwaje i trolejbusy w całym województwie katowickim obowiązywał jeden bilet. Minusem był jednak brak integracji z przewozami PKP, które prowadzone były jeszcze na o wiele większej ilości linii niż dzisiaj.