Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linie kolejowe do Wisły Głębce i Cieszyna okazały się zbyt drogie. Pociągi nie pojadą?

AJD
Co dalej z połączeniem Goleszów - Cieszyn? Teraz ważą się losy tej inwestycji
Co dalej z połączeniem Goleszów - Cieszyn? Teraz ważą się losy tej inwestycji Dziennik Zachodsni
Stało się to, czego wielu się spodziewało. Po otwarciu kopert na przetargu na rewitalizację linii kolejowych Bronów-Wisła i Goleszów-Cieszyn, oferty przekroczyły zakładany budżet inwestycji.

We wtorek w Sosnowcu otwarto koperty z ofertami na przeprowadzenie rewitalizacji linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce. Choć zainteresowanie przetargiem było duże, oferty na oba projekty znacznie przekroczyły zakładany budżet.

Przypomnijmy: rewitalizacja odcinka Bronów-Wisła Głębce miała kosztować 247 mln zł, odcinek Goleszów-Cieszyn powinien zamknąć się w kwocie 66 mln zł, dodatkowo za 37 milionów zaplanowano budowę lokalnego centrum sterowania w Skoczowie. Ta ostatnia inwestycja może okazać się nawet tańsza, ale oferty w pozostałych przetargach nie napawają optymizmem.

Najtańsza oferta na rewitalizację linii Bronów-Wisła Głębce wynosi 379 592 700 zł, a więc znacznie przekracza założenia budżetowe inwestycji o ponad 130 mln zł. Jeśli chodzi o odcinek Goleszów-Cieszyn, najtańsza oferta wyniosła 75 906 228 zł, a więc także przekroczyła założenia o niemal 10 mln zł.

Dworzec w Wiśle od lat niszczał i szpecił centrum tej turystycznej miejscowości. W końcu miastu udało się przejąć budynek dworca i doprowadzić do jego remontu. W pierwszej, już ukończonej części, będzie m.in. poczekalnia, w drugiej - jeszcze w tym roku ma powstać restauracja z minibrowarem, który ma warzyć lokalne, wiślańskie piwo.

Dworzec w Wiśle już gotowy. Wygląda wspaniale. Już na wiosnę...

Co to oznacza? Już wcześniej mówiło się, że przekroczenie budżetu będzie prowadziło do wykreślenia zamknietej dzisiaj linii do Cieszyna z projektu rewitalizacji. A to niezwykle ważne połączenie dla całego regionu.

- Teraz od PKP PLK oraz władz województwa zależy czy kolejowa inwestycja stulecia w ekologiczny, szybki oraz tani środek transportu dla ludzi na Śląsku Cieszyńskim odbędzie się zarówno na linii do Wisły oraz do Cieszyna - mówi Błażej Forjasz, z portalu Koleje Śląska Cieszyńskiego.

Dla trasy Cieszyn – Goleszów nastał teraz trudny czas, być może interwencje samorządowców będą w tym wypadku kluczowe.

– Jako zarząd powiatu cieszyńskiego przekażemy Radzie Powiatu projekt uchwały intencyjnej, którą następnie będziemy chcieli przekazać marszałkowi – zapowiada Mieczysław Szczurek, starosta powiatu cieszyńskiego.

Połączenie Cieszyn – Goleszów i Skoczów – Bielsko-Biała, to odcinki konieczne do wznowienia komunikacji z Bielska-Białej do Cieszyna i do granicy państwa.

Toszek

Śląskie: Dworce widma. Zobacz stacje, których już nie ma

Gala Plebiscytu Sportowiec Roku woj. śląskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo