Prace wykonuje firma Skanska. Kontrakt wart jest 40 mln zł brutto. Z nadejściem wiosny prace ruszają pełną parą. Skanska wykorzystuje technologię z zastosowaniem recyklingu starej nawierzchni betonowej.
Przekształcenie starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowanie infrastruktury portu do II kategorii operacji lotniczych to zadania, które Skanska realizuje na lotnisku w Pyrzowicach od października 2015 roku.
- Przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania została wykonana z zastosowaniem recyklingu – mówi Piotr Mazur, kierownik budowy, Skanska. – Do wykonania podbudowy pod nową drogę kołowania użyliśmy nawierzchni betonowej ze starej drogi startowej. Technologia ta fachowo nazywana jest odprężeniem nawierzchni betonowej. W jej ramach nawierzchnia betonowa zostaje rozdrobniona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, a powstałe w ten sposób kruszywo betonowe jest profilowane, zagęszczane i tworzy podbudowę pod warstwy bitumiczne.
Metoda odprężenia nawierzchni betonu pozwala na wzmocnienie konstrukcji jezdni, a przede wszystkim jest przyjazna dla środowiska. Poprzez wykorzystanie starej nawierzchni betonowej do podbudowy nowej drogi kołowania można uniknąć zanieczyszczenia środowiska odpadem pochodzącym z rozbiórki.
W drugim etapie inwestycji przeprowadzona zostanie modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów II kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego. W ramach przedsięwzięcia w dodatkowe oświetlenie nawigacyjne zostanie wyposażona także część stanowisk postojowych.
- Betonowa nawierzchnia lotniska wykonana jest z płyt o wymiarach 5x5 metrów i grubości 35 cm. W miejscach, gdzie powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne, należy uzbroić teren i doprowadzić przewody elektryczne. Wiąże się to z rozbiórką i wylaniem na nowo 250 płyt betonowych. Na całym zadaniu mamy do wykonania 6250 m2 płyt betonowych o grubości 35 cm. Musimy więc dostarczyć 2190 m3 betonu, czyli około 6500 T. Dla porównania basen olimpijski można by tym betonem zalać warstwą o grubości 1,75 m.
- Jeszcze w zeszłym roku ukończyliśmy trzy z czterech fragmentów starej drogi startowej – mówi Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu, Skanska. - Wykonaliśmy oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania. Aby móc realizować prace na czwartym – ostatnim fragmencie starej drogi startowej, ruch samolotów został skierowany na nowo wykonaną nawierzchnię, a samoloty mogą korzystać z dróg kołowania: Alfa, Delta, Foxtrot, Hotel i Sierra.
CZYTAJ TAKŻE:
Wielka Brytania traci pozycję lidera w Pyrzowicach. W tym sezonie rządzą Włochy
NFZ na lotnisku Pyrzowice drukuje od ręki karty ubezpieczenia EKUZ
Oto hity z Pyrzowic na lato i jesień 2017
Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, nie powodując jakichkolwiek zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu Katowice Airport – podkreśla Michał Łukaszkiewicz.
Przypomnijmy. Nowa droga startowa jest używana w Pyrzowicach od maja 2015. Ma 3200 m, jest dłuższa od starej o 400 m. Jest też położona nieco bardziej na północ, dalej od terminali.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?