Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Pyrzowice. Trwa przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania. Prace warte są 40 mln

DN
W Pyrzowicach trwa przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania. Trzy z czterech odcinków są już gotowe. Drogę za 40 mln przebudowuje firma Skanska

Prace wykonuje firma Skanska. Kontrakt wart jest 40 mln zł brutto. Z nadejściem wiosny prace ruszają pełną parą. Skanska wykorzystuje technologię z zastosowaniem recyklingu starej nawierzchni betonowej.

Przekształcenie starej drogi startowej w drogę kołowania oraz dostosowanie infrastruktury portu do II kategorii operacji lotniczych to zadania, które Skanska realizuje na lotnisku w Pyrzowicach od października 2015 roku.

- Przebudowa starej drogi startowej w drogę kołowania została wykonana z zastosowaniem recyklingu – mówi Piotr Mazur, kierownik budowy, Skanska. – Do wykonania podbudowy pod nową drogę kołowania użyliśmy nawierzchni betonowej ze starej drogi startowej. Technologia ta fachowo nazywana jest odprężeniem nawierzchni betonowej. W jej ramach nawierzchnia betonowa zostaje rozdrobniona przy użyciu specjalistycznego sprzętu, a powstałe w ten sposób kruszywo betonowe jest profilowane, zagęszczane i tworzy podbudowę pod warstwy bitumiczne.

Metoda odprężenia nawierzchni betonu pozwala na wzmocnienie konstrukcji jezdni, a przede wszystkim jest przyjazna dla środowiska. Poprzez wykorzystanie starej nawierzchni betonowej do podbudowy nowej drogi kołowania można uniknąć zanieczyszczenia środowiska odpadem pochodzącym z rozbiórki.

W drugim etapie inwestycji przeprowadzona zostanie modernizacja wybranych dróg kołowania wraz z ich dostosowaniem do wymogów II kategorii operacji lotniczych poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego. W ramach przedsięwzięcia w dodatkowe oświetlenie nawigacyjne zostanie wyposażona także część stanowisk postojowych.

- Betonowa nawierzchnia lotniska wykonana jest z płyt o wymiarach 5x5 metrów i grubości 35 cm. W miejscach, gdzie powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne, należy uzbroić teren i doprowadzić przewody elektryczne. Wiąże się to z rozbiórką i wylaniem na nowo 250 płyt betonowych. Na całym zadaniu mamy do wykonania 6250 m2 płyt betonowych o grubości 35 cm. Musimy więc dostarczyć 2190 m3 betonu, czyli około 6500 T. Dla porównania basen olimpijski można by tym betonem zalać warstwą o grubości 1,75 m.

- Jeszcze w zeszłym roku ukończyliśmy trzy z czterech fragmentów starej drogi startowej – mówi Michał Łukaszkiewicz, menadżer projektu, Skanska. - Wykonaliśmy oznakowanie pionowe i poziome, powstały studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej oraz nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania. Aby móc realizować prace na czwartym – ostatnim fragmencie starej drogi startowej, ruch samolotów został skierowany na nowo wykonaną nawierzchnię, a samoloty mogą korzystać z dróg kołowania: Alfa, Delta, Foxtrot, Hotel i Sierra.

CZYTAJ TAKŻE:
Wielka Brytania traci pozycję lidera w Pyrzowicach. W tym sezonie rządzą Włochy
NFZ na lotnisku Pyrzowice drukuje od ręki karty ubezpieczenia EKUZ
Oto hity z Pyrzowic na lato i jesień 2017

Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, nie powodując jakichkolwiek zakłóceń w codziennym funkcjonowaniu Katowice Airport – podkreśla Michał Łukaszkiewicz.

Przypomnijmy. Nowa droga startowa jest używana w Pyrzowicach od maja 2015. Ma 3200 m, jest dłuższa od starej o 400 m. Jest też położona nieco bardziej na północ, dalej od terminali.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera