Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Pyrzowicach bez naprowadzania. Czy pogoda przeszkodzi w lotach?

Michał Wroński
Wieża kontroli lotów w Pyrzowicach: To stąd zapalane są światła na pasie startu czy drodze kołowania.  Na zdjęciu:Krystyna Jankowska, kontrolerka z 18-letnim stażem
Wieża kontroli lotów w Pyrzowicach: To stąd zapalane są światła na pasie startu czy drodze kołowania. Na zdjęciu:Krystyna Jankowska, kontrolerka z 18-letnim stażem Marzena Bugała-Azarko
Lotnisko w Pyrzowicach wyłączyło najnowocześniejszy element systemu naprowadzania samolotów. I tak już pozostanie do końca sierpnia.

Wylatujący na wakacje z Pyrzowic powinni uważnie śledzić prognozę pogody. Bo to od niej w dużej mierze zależy, czy faktycznie stąd rozpoczną swą podróż. Jeśli aura spłata im figla, to może się okazać, że czekać ich będzie przymusowy przewóz do Balic czy Wrocławia. Wszystko przez to, że jedno z największych lotnisk regionalnych w kraju tymczasowo wyłączyło swój ILS, czyli jeden z najważniejszych elementów systemu naprowadzania samolotów.

To świetny system, ale stał się bezużyteczny

Pyrzowice wyposażone były w ILS od lat 90. XX wieku. System pozwalał bezpiecznie lądować i startować przy podstawie chmur wynoszącej 70 metrów. Tyle że aby być pewnym jego wskazań, w pobliżu aparatury nie może odbywać się ruch pojazdów. Tymczasem trwająca budowa nowej płyty sprawia, że ciężki sprzęt niebawem wkroczy do "strefy bezpieczeństwa" ILS-u, czyniąc go praktycznie bezużytecznym (ponadto w miejscu, gdzie on się znajduje wybudowana zostanie tzw. droga szybkiego zejścia). W tej sytuacji władze lotniska zdecydowały się zdemontować system ILS i postawić go w innym miejscu. Tyle że to wymaga czasu.

Reaktywacja dopiero pod koniec wakacji

- System zostanie ponownie uruchomiony na przełomie sierpnia i września. Do tego czasu naprowadzanie samolotów odbywać będzie się w oparciu o inne systemy nawigacyjne - zapowiada Cezary Orzech, rzecznik pyrzowickiego lotniska. Przyznaje jednak, że pułap chmur, konieczny do tego, by maszyny mogły lądować i startować zwiększy się z 70 do 130 metrów. Jeśli chmury będą znajdować się niżej, to samoloty będą przekierowywane na inne lotniska.

- Wszystkie linie lotnicze zostały poinformowane o możliwości wystąpienia takiej sytuacji - mówi Cezary Orzech.

Celowo wybrali lato. Bo mniejsze zachmurzenie

Pytanie jednak dlaczego właśnie teraz, u progu letniego sezonu urlopowego zdecydowano się na taką operację? Przecież właśnie teraz z lotniska korzysta najwięcej podróżnych - tylko w ubiegłym roku od czerwca do sierpnia w pyrzowickim porcie odprawionych zostało ok. 932 tysięcy pasażerów, czyli ponad 1/3 tych, którzy przez rok przewinęli się przez nasze lotnisko. - Ale latem jest również najmniej pochmurnych dni, a więc i prawdopodobieństwo wystąpienia takiego zdarzenia jest znacznie mniejsze niż jesienią, czy wczesną wiosną - uspokaja Orzech.

Dodatkowy transport to rzecz biura, albo linii

Mniej spokojni są jednak przedstawiciele biur podróży, którzy nie spodziewali się takiej nowiny w przeddzień letnich wakacji. Grzegorz Chmielewski, wiceprezes i zarazem szef śląskiego oddziału Polskiej Izby Turystyki od nas dowiedział się o planach lotniska. Jak jednak wyjaśnił, w razie gdy w dzień wyjazdu podróżny dowiaduje się, że konieczna jest zmiana miejsca startu, to nie jego sprawą jest znalezienie sposobu, by w to nowe miejsce dotrzeć.

- W przypadku połączeń rejsowych transport zapewnia linia lotnicza, natomiast w przypadku czarterów odpowiada za to biuro podróży, chyba że umowa między nim a linią stanowi inaczej. Generalnie jednak klient nie powinien się obawiać, że nagle zostanie sam i będzie musiał na własną rękę kombinować jak dojechać np. z Pyrzowic do Balic - podkreśla Chmielewski. Przypomina zarazem, że podobne sytuacje awaryjne już się zdarzały (także przy działającym ILS-ie) i za każdym razem udało się z nich wychodzić z tarczą. Chmielewski zastrzega jednak, że znajdujące się w programach wycieczek godziny odlotu i przylotu nie są gwarantowane i ewentualne spóźnienie odlotu, wynikające np. z konieczności przewozu na inne lotnisko nie jest podstawą do żądania odszkodowania przez klienta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera