Lotnisko w Pyrzowicach podczas zakazu lotów do 9 maja 2020 odcięte od przychodów. 23 samoloty na płycie, lata cargo. Zdjęcia z drona 2020

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Lotnisko w Pyrzowicach z drona pod koniec kwietnia 2020 From the sky
Kilkadziesiąt samolotów na płycie, ale żaden nie szykuje się do lotu. Tak wygląda lotnisko w Pyrzowicach po półtora miesiąca zakazu lotów. Są loty cargo. Port lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach utrzymuje cały czas zdolności operacyjne, choć utrzymanie lotniska kosztuje kilkaset tysięcy złotych na dobę. - Takiego kryzysu nie było w 100-letniej historii lotnictwa komunikacyjnego - mówi prezes Artur Tomasik. Sytuacja lotniska pod koniec kwietnia 2020 i piękne zdjęcia z drona.

Z takiego widoku, jak na tych zdjęciach, cieszy się Robert Neumann (From the sky), który wykonuje fotografiie z drona. Spójrzcie. Na płycie lotniska rzędem stoją obok siebie samoloty linii Enter Air, Ryanair, Wizz Air, Lufthansa, Blue Panorama, nawet rosyjskiej linii UTair i wiele mniejszych maszyn. Boeingi i Airbusy. Jest ich tu obecnie 23.

Żeby latać dronem nad lotniskiem potrzebnych jest szereg pozwoleń i zgód, bo generalnie robić tego nie wolno. Ale że w pandemii na lotnisku niewiele się dzieje, jest to nieco mniej trudne i na dodatek można "ustrzelić' o zachodzie słońca tak wdzięczne modele. Mniej cieszą się z tego widoku zarządcy lotniska i zarządy linii lotniczych. Nie mówiąc o pasażerach.
Zobaczcie w naszej galerii zdjęć samoloty na płycie lotniska w Pyrzowicach w kwietniu 2020.

Lotnictwo w czasach pandemii

Szacuje się, że na Starym Kontynencie uziemionych jest obecnie około 75 proc. samolotów z flot europejskich przewoźników.

- W Katowice Airport parkują aktualnie 23 samoloty, głównie z rodziny Boeing 737 i Airbus A320, które należą do naszych największych kontrahentów. Wśród nich są również statki powietrzne, które przyleciały na przeglądy do pyrzowickiej bazy technicznej firmy Linetech Aircraft Maintenance. Na płycie postojowej cargo zarezerwowaliśmy 4 stanowiska dla regularnych rejsów towarowych, które cały czas są realizowane. Kilka stanowisk postojowych mamy przygotowanych dla rejsów ad hoc. – podkreśla prezes GTL Artur Tomasik.

Co jeszcze dzieje się obecnie w Katowice Airport? Decyzją Rządu RP, w związku z pandemią koronawirusa, od 15 marca 2020 został wprowadzony zakaz wykonywania lotów pasażerskich, który dotyczy zarówno rejsów regularnych, jak i tych wykonywanych na zlecenie biur podróży. Pasażerski ruch lotniczy wstrzymany jest aktualnie do 9 maja 2020.

- Bez wątpienia trwa największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa komunikacyjnego. W przypadku pyrzowickiego lotniska obecna sytuacja dotyka części z około czterech tysięcy osób, które pracują w prawie 50 firmach i instytucjach państwowych funkcjonujących na terenie portu - czytamy w komunikacie zarządu portu lotniczego.

Pomimo zakazu lotów port lotniczy w Pyrzowicach utrzymuje cały czas zdolności operacyjne. Wynika to z faktu, że zakaz lotów nie obejmuje m.in. rejsów cargo oraz tych, które są związane np. z przebazowaniami samolotów na przeglądy techniczne. W Katowice Airport cały czas realizowane są regularne rejsy towarowe na czterech kierunkach, więc terminal cargo pracuje siedem dni w tygodniu, praktycznie bez przerw. Funkcjonuje także baza techniczna do obsługi samolotów.

Musisz to znać

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, w obecnej sytuacji braku ruchu pasażerskiego, odcięte jest od najważniejszego źródła przychodów.

- Jednocześnie ponosimy koszty utrzymania zdolności operacyjnych lotniska, które wynoszą kilkaset tysięcy złotych na dobę, po to, żeby bez przeszkód mogły funkcjonować firmy związane z transportem towarów i obsługą techniczną samolotów. W ten sposób, w trakcie kryzysu, pomagamy chronić miejsca pracy. Ponadto dzięki funkcjonowaniu pyrzowickiego terminalu cargo do województwa śląskiego może przybywać drogą lotniczą m.in. asortyment medyczny, który jest niezbędnych do walki z pandemią koronawirusa. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA

GTL SA od 2007 roku, w ramach największego w historii portu programu inwestycyjnego, konsekwentnie rozbudowuje infrastrukturę Katowice Airport. Do 2019 roku powstały ponad 24 hektary nowych płyt postojowych, a kolejne 6,6 hektara jest w trakcie budowy. W Pyrzowicach, dzięki odpowiedniej liczbie stanowisk, przez lata mogły rozwijać się bazy takich linii lotniczych jak: Wizz Air, Ryanair, Enter Air, Smartwings, czy Blue Panorama. W trakcie pandemii, kiedy większość samolotów jest uziemiona, Pyrzowice mogą zaoferować przewoźnikom korzystanie z deficytowej infrastruktury, jaką w obecnej sytuacji są stanowiska postojowe.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA, przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln podróżnych. Bezprecedensowy kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL SA spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 roku.

Bądź na bieżąco i obserwuj

W jaki sposób udzielane jest wsparcie w ramach mikropożyczki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie