Lubliniec. Ruszyła budowa sygnalizacji świetlnej na DK11. Na obwodnicy miasta ma być bezpieczniej

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Rozpoczęła się budowa sygnalizacji świetlnej na DK11 w Lublińcu. Na obwodnicy miasta ma być bezpieczniej.
Rozpoczęła się budowa sygnalizacji świetlnej na DK11 w Lublińcu. Na obwodnicy miasta ma być bezpieczniej. arc Julian Werner
Udostępnij:
Pierwsze prace ziemne przy budowie nowej sygnalizacji świetlnej na DK11 w Lublińcu już zostały wykonane. Drogowcy zajęli się na początek instalacją elektryczną. O zmiany na ruchliwym przejściu dla pieszych apelowano od lat. Po zakończeniu prac ma być tutaj o wiele bezpieczniej.

Nowa sygnalizacja świetlna na DK11 w Lublińcu

Wykonawcą budowy sygnalizacji świetlnych na trasie DK11 jest firma GRAMAR z Lublińca, która z początkiem listopada rozpoczęła wyczekiwaną inwestycję. W sprawie zmian na ruchliwym skrzyżowaniu interweniowali od wielu miesięcy burmistrz Lublińca Edward Maniura, radny Rady Powiatu Lublinieckiego Julian Werner oraz radny Rady Miejskiej Łukasz Mikulski.

Pierwsze prace przy planowanych na DK11 sygnalizacjach świetlnych zostały wykonane przy skrzyżowaniu DK11 z ul. Marii Skłodowskiej – Curie w Lublińcu (km 540+934). Powstanie tu sygnalizacja świetlna wraz z dedykowanym oświetleniem przejścia dla pieszych.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

- Przekazanie terenu robót nastąpiło w dniu 3 listopada tego roku. Roboty realizowane są od kilku dni i dotyczą wykonania przyłącza elektroenergetycznego. Zgodnie z umową, roboty budowlane powinny zostać zakończone do 21 grudnia 2021 r. - zapowiedział Marek Prusak z GDDKiA w Katowicach.

To nie jedyne przejście dla pieszych w województwie śląskim, gdzie poprawione zostanie bezpieczeństwo ruchu na DK11. Prace planowane są też w Glinicy, w Ciasnej, na DK43 w Kłobucku, na DK78 w Tarnowskich Górach oraz na DK91 w Rudnikach.

Nie przeocz

- Mam nadzieję, że realizacja zadania wzmocni przede wszystkim bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów z rozbudowującej się dzielnicy Wymyślacz oraz miejscowości Kośmidry i Solarnia w gminie Pawonków - mówi radny Julian Werner.

Ostrzegawcze sygnalizacje świetlne powstaną w pięciu lokalizacjach

Pierwsza w ciągu DK 11 w Ciasnej, w 529 kilometrze i 934 metrze, gdzie wybudujemy również oświetlenie na przejściu dla pieszych oraz w strefie przejściowej.

Druga w obrębie skrzyżowania DK11 z ul. Dębową w Glinicy, gdzie wybudujemy również na przejściu dla pieszych ciągu DK11 oraz na wlocie bocznym w ciągu ul. Dębowej dedykowane oświetlenie przejść dla pieszych wraz z oświetleniem strefy przejściowej na DK.

Kolejna w obrębie skrzyżowania DK11 z ul. Brzezinkowską w Glinicy, gdzie wybudujemy również na przejściu dla pieszych ciągu DK11 oraz na wlocie bocznym w ciągu ul. Brzeźniowskiej dedykowane oświetlenie przejść dla pieszych.

Czwarta zostanie zamontowana w obrębie skrzyżowania DK43 z ul. Drukarską w Kłobucku, gdzie wybudujemy również na przejściu dla pieszych oraz w strefie przejściowej oświetlenie. Tu powstanie też chodnikowe dojście do przejścia dla pieszych wraz z wykonaniem regulacji geometrii skrzyżowania.

Piąta sygnalizacja będzie zlokalizowana w obrębie skrzyżowania DK91 z ul. Lipówka w Rudnikach, gdzie wybudujemy również dedykowane oświetlenie przejścia dla pieszych w ciągu DK91. Wybudujemy też połączenia chodników od ul. Lipówka oraz ul. Ogrodowej do istniejącego przejścia dla pieszych.

Koszt całości prac, na które firma ma 12 miesięcy to 3 156 180 zł.

Będzie bezpieczniej

Sygnalizacje świetlne na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach oraz sygnalizacje ostrzegawcze umożliwią pieszym bezpieczne i bardziej komfortowe przekraczanie jezdni. Widoczność na przejściach i w ich otoczeniu zwiększy się dzięki wykonaniu dedykowanego dla przejść oświetlenia ulicznego. Umożliwi to również wcześniejszą reakcję kierowców na sytuację na drodze.

- Budowa sygnalizacji świetlnych to skuteczne i efektywne rozwiązanie z zakresu inżynierii drogowej, znacznie podnoszące poziom bezpieczeństwa ruchu - szczególnie w grupie najbardziej narażonych na poważne skutki zdarzeń drogowych, niechronionych użytkowników dróg - pieszych.  Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego na istniejących drogach - przekonują przedstawiciele GDDKiA w Katowicach.

Musisz to wiedzieć

Jakie jest źródło finansowania?

Realizacja tej i przygotowywanych kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach jest możliwa dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Głównym celem Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. 

- Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w PBDK, pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)  - podsumowuje katowicka GDDKiA.

Policyjna grupa Speed namierzyła „piratów drogowych”

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie