Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łukasz Czepiela wylądował na molo w Sopocie WIDEO + ZDJĘCIA

Jacek Sroka
Jacek Sroka
Lądowanie Łukasza Czepiela na molo w Sopocie
Lądowanie Łukasza Czepiela na molo w Sopocie Łukasz Nazdraczew/Red Bull Content Pool
Łukasz Czepiela, jeden z najlepszych na świecie pilotów wyścigowych, wylądował dziś na słynnym, zabytkowym molo w Sopocie. Spektakularne wydarzenie było pokazem niezwykłych umiejętności polskiego pilota i symbolicznie otworzyło sezon na najdłuższym drewnianym molo w Europie.

Łukasz Czepiela do tego wyzwania przygotowywał się przez wiele miesięcy. Nawet dla tak doświadczonego pilota, na co dzień kapitana samolotów pasażerskich, który jest jednocześnie mistrzem świata w podniebnych wyścigach Red Bull Air Race w klasie Challenger, tego typu lądowanie nie było łatwe.

Łukasz Czepiela wylądował na molo w Sopocie

Choć najdłuższy w Europie drewniany pomost ma długość ponad 511 metrów, w praktyce sprowadzenie maszyny na molo trzeba było przeprowadzić na odcinku 100 metrów. Jednak największym wyzwaniem było zmieszczenie się na wąskim „pasie”. Rozpiętość skrzydeł maszyny, którą lądował, liczy 10,5 metra – niemal tyle, ile wynosi szerokość mola mierzona pomiędzy jego barierkami.

Samolot, którym Łukasz wylądował na molo to Carbon Cub EX2- maszyna zaliczana do kategorii STOL (z ang. Short Take Off & Landing), pozwalająca pilotowi o odpowiednich umiejętnościach na lądowanie i start na bardzo krótkim dystansie, również w trudnych warunkach, a dzięki specjalnemu zawieszeniu - praktycznie na dowolnej nawierzchni. W Sopocie prędkość przy zetknięciu Cuba z podłożem wynosiła około 30 węzłów (55 km/h). Aby lądowanie w ogóle było możliwe, w zbiornikach maszyny znajdowała się minimalna ilość paliwa. Statek powietrzny wraz z pilotem ważył około 455 kg.

Od kilku miesięcy przygotowywałem się do tego projektu. Trenowałem na różnych lotniskach i cieszę się, że projekt tak fajnie się udał

- powiedział Łukasz Czepiela.

Łukasz Czepiela wylądował na molo w Sopocie

Lądowanie nie było zagrożeniem dla konstrukcji wizytówki Sopotu, która powstała w latach 20. XIX wieku. Nacisk wywierany przez koła samolotu na deski najdłuższego i najstarszego tego typu obiektu w Europie, był wielokrotnie niższy niż nacisk wywierany przez damskie buty na wysokim obcasie. Wszystko dzięki niewielkiej masie samolotu, jak i specjalnym, stosowanym do lądowania w trudnych miejscach oponom, które bardziej przypominają balony niż typowe koła samolotu.

Umiejętności Łukasza pozwalają na bezpiecznie przeprowadzanie tego rodzaju manewrów. W zawodach Red Bull Air Race na każdym okrążeniu toru Czepiela przelatuje pomiędzy pylonami rozstawionymi niewiele szerzej niż wynosi rozpiętość skrzydeł wyścigowego samolotu. Fanów zachwyca podczas pokazów lotniczych odbywających się w całej Polsce, podczas których prezentuje akrobacje za sterami piekielnie mocnego Edge’a 540.

Lądowanie Łukasza Czepieli na molo w Sopocie w liczbach

  • Samolot: Carbon Cub EX2
  • prędkość lotu: 185 kph = 100 knots
  • szerokość samolotu: 10,5 m
  • waga samolotu: 455 kg
  • szerokość molo: 10,5 m
  • prędkość lądowania: 55 kph = 30 knots
  • długość lądowania: 100 m

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Puchar Tymbarku na Stadionie Śląskim

W PUNKT ODC. 3 Ekstraklasa podzielona!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo