Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Luksusowe auto? Zamawiasz Ferrari lub Bentleya na Śląsku i czekasz rok. Dobry rok dla segmentu premium

Maria Olecha-Lisiecka
Miniony rok był bardzo dobry dla segmentu aut premium. Choć dealerzy niechętnie podają, ile aut luksusowych zostało sprzedanych, to wiadomo, że branża się rozwija, także na Śląsku. Ferrari się rozbudowuje, a Bentley otwiera salon.

Rok 2017 był bardzo dobry dla rynku samochodów premium w Polsce. Tylko w ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku sprzedano 45 tys. aut z tego segmentu. Zaś sprzedaż za cały rok sięga 61 tys. sztuk, w tym 176 aut było luksusowych.

Auta segmentu premium są drogie - najtańsze kosztują około 100 tys. zł, a najdroższe, czyli luksusowe - nawet milion i więcej. Co ciekawe, jednak to nie cena odgrywa tutaj decydującą rolę. Bogaci klienci, którzy kupują luksusowe auto, kierują się nie ceną, lecz przede wszystkim prestiżem marki, bezpieczeństwem oraz... modą.

Z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że wśród marek luksusowych chętnie wybieranych przez najbogatszych Polaków są: Lexus, Porsche, Land Rover, Alfa Romeo, Infiniti, Jaguar, Maserati, Tesla, Bentley i Ferrari, a dopiero potem: Rolls-Royce, Aston Martin, Lamborghini i McLaren.

Luksusowy, czyli trudno dostępny

Z luksusowymi samochodami jest tak, jak z innymi dobrami z tego segmentu. Luksusowe są te auta, które nie są łatwo dostępne. Takich samochodów nie kupuje się, przychodząc do salonu z ulicy. Zaproszenie do salonu najczęściej wysyła klientowi dealer. Wcześniej zaś sprawdza historię klienta i jego rodziny, a dokładniej to, jakimi modelami jeżdżą. Auto jest zamawiane i czeka się na nie... około roku. Nie do pomyślenia dla właścicieli samochodów segmentu B, którzy po prostu przychodzą, kupują auto i wyjeżdżają nim z salonu. Ale luksusowe auto - jak podkreślają psychologowie - musi być równie trudno dostępne jak inne luksusowe dobra: jachty, domy, biżuteria czy dodatki.

Zgodnie z najnowszym raportem KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2017”, rynek dóbr luksusowych w Polsce szacowany jest na ponad 21 miliardów złotych. To aż o 5 miliardów złotych więcej niż w roku 2016. Ale nic dziwnego, bowiem najlepiej zarabiających Polaków jest ok. 1,1 mln osób, co w zupełnie naturalny sposób pociąga za sobą wzrosty na rynku dóbr luksusowych. Jego największym segmentem są samochody luksusowe. To właśnie marki premium odnotowały w 2017 i 2016 roku największe wzrosty sprzedaży.

Eksperci z KPMG prognozują, że do 2021 roku rynek dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość ponad 31 miliardów złotych. Będzie to stanowiło blisko 48-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 roku.

Wartość segmentu samochodów marek premium oraz luksusowych w 2017 roku jest szacowana na 12,3 miliarda złotych.

Luksusowe auta na Śląsku

Na Śląsku i w Zagłębiu swoje salony ma kilka luksusowych marek samochodów. To m.in. Porsche, Ferrari i Maserati oraz Lexus w Katowicach, Infiniti w Sosnowcu, a od niedawna także Bentley, który swój salon ma przy Drogowej Trasie Średnicowej w Świętochłowicach. Otwarcie 15 lutego.

Salon Bentley Katowice został otwarty na początku tego roku, w kompleksie, w którym funkcjonują od lat salony Volkswagena i Skody w Świętochłowicach. Jest to drugi salon tej marki luksusowych samochodów w Polsce.

Od 1998 roku większościowym udziałowcem firmy Bentley jest Volkswagen AG. Od momentu zmian właścicielskich Bentley w grupie Volkswagen pełni

rolę marki produkującej samochody luksusowe i luksusowe auta sportowe.

Fabryka Bentleya mieści się w Crewe.

- Wizja Bentleya, która towarzyszy firmie od momentu jej powstania i jest

niezmienna, polega na stworzeniu wyjątkowego połączenia bezkompromiso-wego luksusu i wyjątkowej wydajności - mówi Tomasz Tęcza z Porsche Katowice (grupa Volkswagen AG). - Dążenie do osiągnięcia tych skrajności potwierdza się z każdym nowym modelem - podkreśla Tomasz Tęcza.

Jak dodaje, dowodzi tego nowy Continental GT (ten model co prawda pojawił się na rynku już w 2017 roku, ale w Polsce będzie w salonach w pierwszym kwartale tego roku), Flying Spur, Bentayga i największy bentley - Mulsanne.

Samochody królowej Elżbiety II

Bentley to brytyjska marka, za którą stoi historia. Limuzynami Bentleya jeździ królowa angielska Elżbieta II. Auta z uskrzydloną literą „B” na masce oczywiście różnią się od tych produkowanych seryjnie. Choć korzystają z tych samych silników co ich komercyjne wersje, są dłuższe, ale przede wszystkim wyposażone w specjalne udogodnienia. Personalizowane dla rodziny królewskiej są w zasadzie wszystkie auta, także modele marek Aston Martin, Jaguar czy Rolls-Royce. I tak np. bentley Mulliner, wykonany na specjalne zamówienie królowej, charakteryzował się szklanym dachem oraz specjalną konstrukcją kabiny, która umożliwiała królowej wysiadanie z samochodu w pozycji pionowej. Tylne drzwi otwierały się pod kątem 90 stopni, dzięki temu Jej Królewska Mość może wyjść do pozdrawiających ją tłumów bez przeszkód. Podczas oficjalnych uroczystości królowa Elżbieta najczęściej korzysta z jednego z dwóch bentleyów State Limousine.

Bentley to marka z prawie 100-letnią historią. Prawie, bo powstanie przedsiębiorstwa Bentley datowane jest na rok 1919, kiedy to Walter Owen, właściciel firmy, zbudował pierwszy samochód.

- Dzisiaj Bentley to jedna z najbardziej luksusowych marek świata. Świetność swą

zawdzięcza manufakturze wytwarzania swoich modeli. Chociaż marka ciągle

kojarzona jest z najbardziej luksusowymi samochodami, to celem, jaki przyświecał jej powstaniu, było tworzenie sportowych modeli. Potwierdziło się to potem sześciokrotnym zwycięstwem w wyścigach Le Mans - opowiada Tomasz Tęcza.

Zaznacza, że marce Bentley przyświeca dewiza, że „luksus nie musi być krzykliwy ani agresywny”. Bentley Motors działa na polskim rynku od ponad dziesięciu lat. Pierwszy salon Bentleya w Polsce został otwarty w 2007 roku przy Wybrzeżu Kościuszkowskim w Warszawie. Od 2017 roku, po 10 latach obecności marki na rynku polskim, powstała jego nowa siedziba, która znajduje się w stolicy przy ul. Połczyńskiej 120 b. Porsche Inter Auto Polska jest wyłącznym przedstawicielem Bentleya w Polsce.

Austriacki koncern w 2018 roku otworzył kolejny salon Bentleya, tym razem na Śląsku. Jest to już drugi punkt sprzedaży samochodów Bentley, należący do austriackiego koncernu. - Dlaczego akurat na Śląsku? Badamy rynek i widzimy tu duży potencjał serwisowy i sprzedażowy. Świętochłowice to dobra lokalizacja, doskonałe połączenie między miastami południowej Polski - podkreśla Tęcza.

Tutaj też działa już serwis tych luksusowych samochodów. - Na tę chwilę w salonie można podziwiać, no i oczywiście kupić, dwa modele: Flying Spur i Bentayga. Od połowy maja dostępny będzie również nowy Continental GT, na którego nadal przyjmujemy zamówienia. Do jazd testowych teraz dostępny jest Mulsanne Speed z potężną jednostką silnikową 6752 cm3 o mocy 537 KM - wylicza Tomasz Tęcza.

- Tak jak w innych markach, samochody typu suv i sportowe cieszą się dużym zainteresowaniem - dodaje.

Rozbudowa salonu Ferrari

Sporo zmian szykuje się w katowickim salonie Ferrari i Maserati. Salon będzie większy i powstanie... restauracja. Aktualnie przy ul. Bocheńskiego trwają prace nad rozbudową salonu, która zakończy się w tym roku. Budynek obejmował będzie salony Ferrari oraz Maserati, obok których znajdować się będzie wyjątkowa włoska restauracja.

- Wraz z rozbudową salonów budujemy również serwis Maserati i Ferrari oraz królestwo detailingu i samochodowego SPA. Cały budynek zwiększy swoją powierzchnię do prawie 6 tys. metrów kwadratowych - mówi Karolina Szulęcka, marketing manager w Ferrari Katowice. - To jednak nie wszystkie zmiany. Budynek obecnie zajmowany przez Maserati zostanie dopasowany do potrzeb marki Alpine, której jesteśmy jedynym przedstawicielem w tej części Europy. Będą Państwo mogli tam podziwiać niezwykłe samochody, będące potomkami rajdowej legendy - podkreśla Szulęcka.

Przypomnijmy, że początkowo salon Ferrari znajdował się w niewielkim, tymczasowym salonie. Na początku 2015 roku został rozbudowany do obecnego rozmiaru, a w 2016 otwarty został tymczasowy salon Maserati.

Ferrari to włoska marka, która na dobre wpisała się w rynek samochodów luksusowych w Polsce i na Śląsku. Karolina Szulęcka zwraca uwagę, że siła marki tworzy się w czasie.

- Zatem najważniejsze jest jej pochodzenie, historia i tradycja nieodłącznie powiązana z wyścigami, z której się wywodzi. Niemniej luksusowy charakter i niedostępność jest nieodłącznym elementem, który decyduje o sile każdej marki - podkreśla Szulęcka.

Najpopularniejsze modele

Ile aut rocznie marka Ferrari sprzedaje w Polsce, a ile na świecie?

- Zgodnie z polityką marki, nie możemy udzielać informacji na temat wielkości produkcji i sprzedaży, niemniej ten segment rynku jest jednym z najlepiej rozwijających się w Polsce - mówi Karolina Szulęcka. Zdradza natomiast, że w przypadku marki Maserati najpopularniejszym modelem jest aktualnie SUV Levante, który zaskakuje swoją zrywnością i niesamowitym dźwiękiem oraz lekkością prowadzenia, pomimo swoich rozmiarów. Niedaleko za nim jest Ghibli, czyli sportowy sedan.

- W przypadku marki Ferrari największym zainteresowaniem cieszą się najbardziej sportowe modele: 488 Spider, GTB oraz 812 Superfast, jednak generalnie jest to marka, którą traktujemy tak, iż każdy model cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród klientów - zaznacza Szulęcka.

A co ze sprzedażą samochodów używanych marki Ferrari? Okazuje się, że ten rynek dopiero się kształtuje.

- Jako oficjalny importer funkcjonujemy na rynku od 5 lat, a zgodnie z zasadą, do sprzedaży wprowadzamy samochody dobrze nam znane, o pełnej i jasnej historii serwisowania - robimy to po to, aby klienci, którzy kupią samochód używany, mieli pewność, że jest to auto w pełni wartościowe, zadbane i z pewnego źródła - zaznacza.

I na koniec: jeśli przyjrzeć się wynikom sprzedaży wszystkich marek oferujących auta z segmentu premium, widać jedną podstawową tendencję, która utrzymuje się od kilku lat - szukając aut z najwyższej półki, Polacy nadal najczęściej wybierają marki europejskie. Podobnie jest z samochodami luksusowymi.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera