Rok 2017 był bardzo dobry dla rynku samochodów premium w Polsce. Tylko w ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku sprzedano 45 tys. aut z tego segmentu. Zaś sprzedaż za cały rok sięga 61 tys. sztuk, w tym 176 aut było luksusowych.
Auta segmentu premium są drogie - najtańsze kosztują około 100 tys. zł, a najdroższe, czyli luksusowe - nawet milion i więcej. Co ciekawe, jednak to nie cena odgrywa tutaj decydującą rolę. Bogaci klienci, którzy kupują luksusowe auto, kierują się nie ceną, lecz przede wszystkim prestiżem marki, bezpieczeństwem oraz... modą.
Z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że wśród marek luksusowych chętnie wybieranych przez najbogatszych Polaków są: Lexus, Porsche, Land Rover, Alfa Romeo, Infiniti, Jaguar, Maserati, Tesla, Bentley i Ferrari, a dopiero potem: Rolls-Royce, Aston Martin, Lamborghini i McLaren.
Luksusowy, czyli trudno dostępny
Z luksusowymi samochodami jest tak, jak z innymi dobrami z tego segmentu. Luksusowe są te auta, które nie są łatwo dostępne. Takich samochodów nie kupuje się, przychodząc do salonu z ulicy. Zaproszenie do salonu najczęściej wysyła klientowi dealer. Wcześniej zaś sprawdza historię klienta i jego rodziny, a dokładniej to, jakimi modelami jeżdżą. Auto jest zamawiane i czeka się na nie... około roku. Nie do pomyślenia dla właścicieli samochodów segmentu B, którzy po prostu przychodzą, kupują auto i wyjeżdżają nim z salonu. Ale luksusowe auto - jak podkreślają psychologowie - musi być równie trudno dostępne jak inne luksusowe dobra: jachty, domy, biżuteria czy dodatki.
Zgodnie z najnowszym raportem KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2017”, rynek dóbr luksusowych w Polsce szacowany jest na ponad 21 miliardów złotych. To aż o 5 miliardów złotych więcej niż w roku 2016. Ale nic dziwnego, bowiem najlepiej zarabiających Polaków jest ok. 1,1 mln osób, co w zupełnie naturalny sposób pociąga za sobą wzrosty na rynku dóbr luksusowych. Jego największym segmentem są samochody luksusowe. To właśnie marki premium odnotowały w 2017 i 2016 roku największe wzrosty sprzedaży.
Eksperci z KPMG prognozują, że do 2021 roku rynek dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość ponad 31 miliardów złotych. Będzie to stanowiło blisko 48-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 roku.
Wartość segmentu samochodów marek premium oraz luksusowych w 2017 roku jest szacowana na 12,3 miliarda złotych.
Luksusowe auta na Śląsku
Na Śląsku i w Zagłębiu swoje salony ma kilka luksusowych marek samochodów. To m.in. Porsche, Ferrari i Maserati oraz Lexus w Katowicach, Infiniti w Sosnowcu, a od niedawna także Bentley, który swój salon ma przy Drogowej Trasie Średnicowej w Świętochłowicach. Otwarcie 15 lutego.
Salon Bentley Katowice został otwarty na początku tego roku, w kompleksie, w którym funkcjonują od lat salony Volkswagena i Skody w Świętochłowicach. Jest to drugi salon tej marki luksusowych samochodów w Polsce.
Od 1998 roku większościowym udziałowcem firmy Bentley jest Volkswagen AG. Od momentu zmian właścicielskich Bentley w grupie Volkswagen pełni
rolę marki produkującej samochody luksusowe i luksusowe auta sportowe.
Fabryka Bentleya mieści się w Crewe.
- Wizja Bentleya, która towarzyszy firmie od momentu jej powstania i jest
niezmienna, polega na stworzeniu wyjątkowego połączenia bezkompromiso-wego luksusu i wyjątkowej wydajności - mówi Tomasz Tęcza z Porsche Katowice (grupa Volkswagen AG). - Dążenie do osiągnięcia tych skrajności potwierdza się z każdym nowym modelem - podkreśla Tomasz Tęcza.
Jak dodaje, dowodzi tego nowy Continental GT (ten model co prawda pojawił się na rynku już w 2017 roku, ale w Polsce będzie w salonach w pierwszym kwartale tego roku), Flying Spur, Bentayga i największy bentley - Mulsanne.
Samochody królowej Elżbiety II
Bentley to brytyjska marka, za którą stoi historia. Limuzynami Bentleya jeździ królowa angielska Elżbieta II. Auta z uskrzydloną literą „B” na masce oczywiście różnią się od tych produkowanych seryjnie. Choć korzystają z tych samych silników co ich komercyjne wersje, są dłuższe, ale przede wszystkim wyposażone w specjalne udogodnienia. Personalizowane dla rodziny królewskiej są w zasadzie wszystkie auta, także modele marek Aston Martin, Jaguar czy Rolls-Royce. I tak np. bentley Mulliner, wykonany na specjalne zamówienie królowej, charakteryzował się szklanym dachem oraz specjalną konstrukcją kabiny, która umożliwiała królowej wysiadanie z samochodu w pozycji pionowej. Tylne drzwi otwierały się pod kątem 90 stopni, dzięki temu Jej Królewska Mość może wyjść do pozdrawiających ją tłumów bez przeszkód. Podczas oficjalnych uroczystości królowa Elżbieta najczęściej korzysta z jednego z dwóch bentleyów State Limousine.
Bentley to marka z prawie 100-letnią historią. Prawie, bo powstanie przedsiębiorstwa Bentley datowane jest na rok 1919, kiedy to Walter Owen, właściciel firmy, zbudował pierwszy samochód.
- Dzisiaj Bentley to jedna z najbardziej luksusowych marek świata. Świetność swą
zawdzięcza manufakturze wytwarzania swoich modeli. Chociaż marka ciągle
kojarzona jest z najbardziej luksusowymi samochodami, to celem, jaki przyświecał jej powstaniu, było tworzenie sportowych modeli. Potwierdziło się to potem sześciokrotnym zwycięstwem w wyścigach Le Mans - opowiada Tomasz Tęcza.
Zaznacza, że marce Bentley przyświeca dewiza, że „luksus nie musi być krzykliwy ani agresywny”. Bentley Motors działa na polskim rynku od ponad dziesięciu lat. Pierwszy salon Bentleya w Polsce został otwarty w 2007 roku przy Wybrzeżu Kościuszkowskim w Warszawie. Od 2017 roku, po 10 latach obecności marki na rynku polskim, powstała jego nowa siedziba, która znajduje się w stolicy przy ul. Połczyńskiej 120 b. Porsche Inter Auto Polska jest wyłącznym przedstawicielem Bentleya w Polsce.
Austriacki koncern w 2018 roku otworzył kolejny salon Bentleya, tym razem na Śląsku. Jest to już drugi punkt sprzedaży samochodów Bentley, należący do austriackiego koncernu. - Dlaczego akurat na Śląsku? Badamy rynek i widzimy tu duży potencjał serwisowy i sprzedażowy. Świętochłowice to dobra lokalizacja, doskonałe połączenie między miastami południowej Polski - podkreśla Tęcza.
Tutaj też działa już serwis tych luksusowych samochodów. - Na tę chwilę w salonie można podziwiać, no i oczywiście kupić, dwa modele: Flying Spur i Bentayga. Od połowy maja dostępny będzie również nowy Continental GT, na którego nadal przyjmujemy zamówienia. Do jazd testowych teraz dostępny jest Mulsanne Speed z potężną jednostką silnikową 6752 cm3 o mocy 537 KM - wylicza Tomasz Tęcza.
- Tak jak w innych markach, samochody typu suv i sportowe cieszą się dużym zainteresowaniem - dodaje.
Rozbudowa salonu Ferrari
Sporo zmian szykuje się w katowickim salonie Ferrari i Maserati. Salon będzie większy i powstanie... restauracja. Aktualnie przy ul. Bocheńskiego trwają prace nad rozbudową salonu, która zakończy się w tym roku. Budynek obejmował będzie salony Ferrari oraz Maserati, obok których znajdować się będzie wyjątkowa włoska restauracja.
- Wraz z rozbudową salonów budujemy również serwis Maserati i Ferrari oraz królestwo detailingu i samochodowego SPA. Cały budynek zwiększy swoją powierzchnię do prawie 6 tys. metrów kwadratowych - mówi Karolina Szulęcka, marketing manager w Ferrari Katowice. - To jednak nie wszystkie zmiany. Budynek obecnie zajmowany przez Maserati zostanie dopasowany do potrzeb marki Alpine, której jesteśmy jedynym przedstawicielem w tej części Europy. Będą Państwo mogli tam podziwiać niezwykłe samochody, będące potomkami rajdowej legendy - podkreśla Szulęcka.
Przypomnijmy, że początkowo salon Ferrari znajdował się w niewielkim, tymczasowym salonie. Na początku 2015 roku został rozbudowany do obecnego rozmiaru, a w 2016 otwarty został tymczasowy salon Maserati.
Ferrari to włoska marka, która na dobre wpisała się w rynek samochodów luksusowych w Polsce i na Śląsku. Karolina Szulęcka zwraca uwagę, że siła marki tworzy się w czasie.
- Zatem najważniejsze jest jej pochodzenie, historia i tradycja nieodłącznie powiązana z wyścigami, z której się wywodzi. Niemniej luksusowy charakter i niedostępność jest nieodłącznym elementem, który decyduje o sile każdej marki - podkreśla Szulęcka.
Najpopularniejsze modele
Ile aut rocznie marka Ferrari sprzedaje w Polsce, a ile na świecie?
- Zgodnie z polityką marki, nie możemy udzielać informacji na temat wielkości produkcji i sprzedaży, niemniej ten segment rynku jest jednym z najlepiej rozwijających się w Polsce - mówi Karolina Szulęcka. Zdradza natomiast, że w przypadku marki Maserati najpopularniejszym modelem jest aktualnie SUV Levante, który zaskakuje swoją zrywnością i niesamowitym dźwiękiem oraz lekkością prowadzenia, pomimo swoich rozmiarów. Niedaleko za nim jest Ghibli, czyli sportowy sedan.
- W przypadku marki Ferrari największym zainteresowaniem cieszą się najbardziej sportowe modele: 488 Spider, GTB oraz 812 Superfast, jednak generalnie jest to marka, którą traktujemy tak, iż każdy model cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród klientów - zaznacza Szulęcka.
A co ze sprzedażą samochodów używanych marki Ferrari? Okazuje się, że ten rynek dopiero się kształtuje.
- Jako oficjalny importer funkcjonujemy na rynku od 5 lat, a zgodnie z zasadą, do sprzedaży wprowadzamy samochody dobrze nam znane, o pełnej i jasnej historii serwisowania - robimy to po to, aby klienci, którzy kupią samochód używany, mieli pewność, że jest to auto w pełni wartościowe, zadbane i z pewnego źródła - zaznacza.
I na koniec: jeśli przyjrzeć się wynikom sprzedaży wszystkich marek oferujących auta z segmentu premium, widać jedną podstawową tendencję, która utrzymuje się od kilku lat - szukając aut z najwyższej półki, Polacy nadal najczęściej wybierają marki europejskie. Podobnie jest z samochodami luksusowymi.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?