Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Maluch i polonez to klasyki. Nie jeździmy już gratami

Paweł Pawlik
W mysłowickim komisie samochodów do wyboru, do koloru. Wzięcie mają przede wszystkim te małe, miejskie, oszczędne
W mysłowickim komisie samochodów do wyboru, do koloru. Wzięcie mają przede wszystkim te małe, miejskie, oszczędne Marzena Bugała-Azarko
Statystyki jedno, rzeczywistość drugie. 18-letni "ropniak" to już przeszłość. Choć fabrycznie nowych aut na drogach nie przybywa, to jeździmy młodszymi.

Polska jest szrotem Europy. Nie bez przyczyny taka powtarzana jak mantra opinia na stałe zagościła w naszych głowach. Według danych z 2012 roku, pochodzących z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów, średnia wieku aut w naszym kraju to 15,5 roku, czyli znacznie więcej od średniej unijnej. Tyle że statystyka kłamie. Średnia wieku samochodów poruszających się po naszych drogach jest znacznie zawyżona. Dlaczego? Bo do stworzenia bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów wykorzystano dane przygotowane przez gminy, te zaś w znacznej mierze były nieaktualne i nie uwzględniały pojazdów już nieistniejących. Szacuje się, że to nawet 3 miliony samochodów, które już dawno trafiły na złomowiska.

- Trudno przecież przyjmować poważnie informację, że po Polsce jeździ jeszcze milion samochodów, które mają ponad 30 lat, a więc wyprodukowanych w latach 70. Tak stare samochody to poszukiwane przez hobbystów unikaty - napisał Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Z tak przedstawioną sprawą zgadzają się przedstawiciele firm, które zajmują się rynkiem samochodowym. GiPA (międzynarodowa organizacja zajmująca się badaniem rynku motoryzacyjnego) wyliczyła średni wiek aut w Polsce na 11,5 roku. Wynik pochodzi z analiz wykonanych w 2011 roku. Z kolei Samar szacuje wiek auta na 11-12 lat.

- Po wstępnym wyczyszczeniu CEPiK-u ze zbioru pojazdów, które prawdopodobnie nie jeżdżą już po polskich drogach, różnica w średnim wieku wynosi ok. 3 lat w przypadku samochodów osobowych - mówi Wojciech Drzewiecki, przez Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W ubiegłym roku do Polski sprowadzono 712 tys. używanych samochodów, a od wejścia do Unii Europejskiej - ponad 8 mln. Sprowadzanych samochodów używanych jest blisko 2,5 razy więcej od nowych. W styczniu tego roku najwięcej sprowadzono samochodów niemieckich marek. 1223 sztuki vw golfa IV i 1098 vw passata. Trzecie miejsce należy do bmw 3 - sprowadzono 943 egzemplarze. Tru-dno się temu dziwić, skoro w Polce na kupno wymarzonego volkswagena golfa z silnikiem Diesla (odkładając całą pensję) trzeba pracować ponad 28 miesięcy, a w Niemczech wystarczy niespełna 12 miesięcy. Trzeba pamiętać też o tym, że auto z drugiej ręki nie musi oznaczać kłębów dymu z rury wydechowej i wstydu właściciela.
- Najlepiej sprzedają się małe, dobrze wyposażone miejskie samochody, jak fiesty, clio, punto, polo, yaris - mówi Józef Dereń z salonu używanych samochodów Ameks przy mysłowickiej giełdzie. - Klienci najczęściej szukają 4-8-letnich samochodów, przeznaczając na ten cel od 10 do #25 tys. zł - dodaje.

  • Według Centralnej Ewidencji Pojazdów, 31 grudnia 2012 roku było zarejestrowanych 4 345 729 samochodów w wieku do 10 lat, z czego prawie #3,5 mln należało do prywatnych właścicieli oraz osób prowadzących działalność gospodarczą, a nieco ponad 861,3 tys. do firm.
  • Ze wszystkich sprzedawanych na polskim rynku marek, liderem parku w 2012 roku wśród aut w wieku do 10 lat był Opel. Zarejestrowano ponad 420 tys. aut tej niemieckiej marki, co daje jej 9,67 proc. udziału w parku. Niewiele mniej rejestracji zanotował, zajmujący drugą pozycję, Volkswagen (400 tys.). Na trzeciej pozycji uplasowała się Toyota (360 tys.).
  • 10 modeli wśród najczęściej sprowadzanych samochodów używanych w styczniu 2014:
  • Opel Vectra C - 660 sztuk, Volkswagen Golf V - 664 sztuki, Audi A3 - 695 sztuk, Opel Zafira - 716 sztuk, Ford Focus I - 860 sztuk, Audi A4 B6 - 874 sztuki, Opel Astra III - 920 sztuk, BMW serii #3 E46 - 943 sztuki, Volkswagen Passat B5 - 1098 sztuk, Volkswagen Golf IV - 1223 sztuki. Prócz niemieckiej klasyki, kierowcy często wybierają świetnie wyposażone tańsze francuskie auta i solidne japońskie konstrukcje.
  • Używane samochody #osobowe, sprowadzone do Polski. Styczeń-lipiec 2014. Volkswagen - 63 771 sztuk, #Opel - 49 614, Audi - 38 281, #Renault - 33 205, Ford - 32 911.
  • Najczęściej importujemy #samochody zza naszej zachodniej granicy. W 2013 roku 37 proc. sprowadzonych samochodów pochodziło
    z Niemiec.


*Kto ma zagrać na meczu otwarcia stadionu Górnika Zabrze? ZAGŁOSUJ
*Motocykle 125 cm3 na prawo jazdy kat. B WYBIERZ NAJLEPSZY
*Nasz elementarz za darmo [ZOBACZ WSZYSTKIE CZĘŚCI PODRĘCZNIKA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!