Maluchami z Bielska-Białej do Turynu. Miłośnicy fiacika nie boją się wyzwań, więc już w lipcu wyruszą w wielką wyprawę

Kamil Lorańczyk
Kamil Lorańczyk
Fiat 126p – popularny maluch.
Fiat 126p – popularny maluch. archiwum grupa fca
Udostępnij:
Wcześniej urodzeni pamiętają, że samochód marki Fiat 126p był autem rodzinnym, przydawał się jako dostawczak, a nawet samochód... rajdowy. Teraz grupa miłośników fiacika postanowiła udać się maluchami na wyprawę z Bielska-Białej do Turynu.

Maluchem z Bielska-Białej do Turynu. Wielka wyprawa wyruszy w lipcu

Grupa miłośników fiata 126p – 126Hooligans organizuje wyprawę maluchami z Bielska-Białej do Turynu z okazji 50-lecia rozpoczęcia produkcji tego pojazdu we Włoszech. Wyjazd fiatów planowany jest na 9 lipca z Placu Ratuszowego w Bielsku-Białej.

Organizatorzy wyprawy mają nadzieję, że przed startem wyprawę pożegnają: Kajetan Kajetanowicz – wicemistrz świata w rajdach WRC3 2021 oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Powrót załogi 126Hooligans zaplanowano na 16 lipca. Bez wyjątku, także z metą pod bielskim Ratuszem. Wśród uczestników swój udział w wyprawie potwierdziła załoga Sobiesław Zasada i Longin Bielak, którzy także fiatem 126 brali udział w dojeździe i rajdzie Monte Carlo w 1975 roku. Ministerstwo Infrastruktury objęło patronat honorowy nad wydarzeniem.

Każdy z Fiatów będzie miał zamontowany nadajnik GPS z dużym bezpłatnym transferem danych. Powstanie strona, na której każdy będzie mógł śledzić położenie pojazdów.

Oto skrócony plan wyjazdu:

  • dzień 1 – wyjazd spod bielskiego Ratusza, konferencja prasowa, spotkanie z mediami i mieszkańcami miasta, przejazd trasą Bielsko Biała – Wiedeń 363 km, spotkanie z kolekcjonerami fiata w Wiedniu, wystawa aut;
  • dzień 2 – Wiedeń – Salzburg (przerwa) – Hochalpenstrasse – Lienz 495 km;
  • dzień 3 – Lienz – Werona (przerwa) – Bergamo 414 km, audycja na żywo w godz. 15.00-15.30;
  • dzień 4 – Bergamo – Turyn 185 km. Turyn – Fiat, Pininfarina, Bertone, przejazd torem fabrycznym i zwiedzanie fabryki, audycja na żywo w godz. 15.00-15.30, na miejscu spotkanie władz Fiata z Sobiesławem Zasadą, Kajetanem Kajetanowiczem oraz członkami wyprawy;
  • dzień 5 – Turyn – Jesolo koło Wenecji 434 km, wystawa aut w Jesolo;
  • dzień 6 – Przerwa serwisowa, audycja na żywo w godz. 15.00-15.30;
  • dzień 7 – Jesolo – Klagenfurt (przerwa) – Graz 388 km, ok godz. 14.00 wejście do Radiostrady na żywo;
  • dzień 8 – Graz – Bielsko-Biała 553 km, powitanie samochodów w Bielsku-Białej.

Nie przeocz

Fiat 126p zmienił motoryzacyjne oblicze Polski

Fiat 126p to dawny król polskich szos. Był produkowany w zakładach FIAT, we Włoszech w latach 1972–1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku. W bielskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych powstawał samochód, który miał uratować władzę ludową, o którym marzyły miliony Polaków i który stał się legendą.

9 listopada 1971 r. na placu Defilad w Warszawie odbyła się, kilka dni po premierze w Turynie, pierwsza publiczna prezentacja fiata 126 w Polsce.

– „(...) Tłumy ciekawskich kłębiły się wokół kilkunastu samochodów ustawionych na skośnych podwyższeniach. Właściwie nikt nie narzekał. Ludzie cmokali z zachwytu, dotykali, głaskali. Zaglądali pod spód albo stawali na palcach, by fachowo ocenić linię dachu. Nielicznym udawało się wsiąść do środka i przymierzyć do samochodu marzeń. Wiadomość o wystawie wzbudziła tak wielkie zainteresowanie, że następnego dnia do stolicy zaczęły przyjeżdżać autobusy z naprędce zorganizowanymi wycieczkami. Ludzie jechali całą noc, byle tylko na własne oczy zobaczyć samochód dla Kowalskiego (...)” – napisał Przemysław Semczuk w książce „Maluch biografia”, dodając, że ci, którzy nie mieli tyle szczęścia, musieli zadowolić się relacją w „Dzienniku Telewizyjnym” lub w „Polskiej Kronice Filmowej” wyświetlanej przed seansami filmowymi.

Niedługo później rozpoczęło się wielkie testowanie fiacika. Przywilej ten przypadł w udziale głównie kierowcom rajdowym i dziennikarzom zajmującym się tematyką motoryzacyjną. Do historii przeszedł „Tour de Pologne”. W podróż po kraju wyruszyły dwa włoskie egzemplarze, za kierownicami których zasiedli kierowcy rajdowi Robert Mucha i syn urzędującego premiera Andrzej Jaroszewicz. Trasa wiodła z Warszawy przez Poznań, Szczecin, Gdańsk, Kielce, Kraków i Wrocław. Fiaty pod eskortą radiowozów przemierzały Polskę, wszędzie witane były przez rozentuzjazmowany tłum.

Tymczasem w Bielsku-Białej od dłuższego czasu trwały przygotowania do uruchomienia produkcji nowego modelu. Ruszyły już w czasie, kiedy Wytwórnia Silników Mechanicznych zaczęła składać syreny (w styczniu 1971 r. zakład zmienił nazwę na Fabryka Samochodów Małolitrażowych).

Produkcja ruszyła. Oficjalna historyczna chwila nastąpiła 31 lipca 1973 r., kiedy sześć pierwszych fiatów 126 w różnych kolorach (jasnoczerwony, wiśniowy, ciemnozielony, żółty, beżowy i niebieski) zjechało z taśmy montażowej.

Jak można było kupić malucha? Zapisy na fiaty ruszyły już w lutym 1973 r. W banku trzeba było założyć książeczkę oszczędnościową „F” – jak fiat – a później wpłacać kolejne raty, od których wysokości zależało, kiedy otrzyma się samochód. Jednak szanse na szybkie nabycie czterech kółek i tak były niewielkie, bowiem książeczki samochodowe posiadało ponad 1,65 mln osób.

Ostatni egzemplarz malucha zjechał z taśmy w 2000 r., dla wielu Polaków stał się pierwszym samochodem. Jeździli nim Pawlak w „Nie ma mocnych”, inżynier Karwowski w „Czterdziestolatku”, ale także Bolek i Lolek. Fiacik stał się bohaterem niezliczonej ilości dowcipów, grafik, a nawet piosenek - Big Cyc śpiewał wszak: „Ruscy mieli czarne wołgi / Wszystkie dzieci się ich bały / W NRD były trabanty / Z wartburgami się ścigały / Czesi mieli piękne skody / A w Rumunii były dacie / Każdy kraj miał swoje mody / Nasza przyszłość była w fiacie / W Polsce każdy miał malucha / I na niego mocno chuchał / Mały, tani, na urlopy / Zjeździł z nami pół Europy / Mały fiat / Przetrwa jeszcze tysiąc lat”.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie