Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Marcin Stolarz: W Spodku i MCK odbędzie się każda impreza. Nie ma dla nas ograniczeń

Bartosz Wojsa
Marcin Stolarz od trzech lat jest prezesem zarządu w PTWP Event Center, zarządcy Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego
Marcin Stolarz od trzech lat jest prezesem zarządu w PTWP Event Center, zarządcy Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego marzena bugała-azarko
Rozmowa z Marcinem Stolarzem, od trzech lat prezesem zarządu w PTWP Event Center - zarządcy MCK i Spodka w Katowicach.

Jak ocenia pan ubiegły sezon dla Spodka i Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach?

To był dla nas bardzo dobry rok. Przede wszystkim udało nam się przygotować oba obiekty do przeprowadzenia Konferencji ws. zmian klimatu COP24, która zaraz po olimpiadzie, jest największym międzynarodowym wydarzeniem na świecie. Było to ogromne wyzwanie logistyczne i operacyjne, któremu udało nam się sprostać. W 2018 roku w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbyło się blisko 500 wydarzeń z udziałem ok. 780 tys. osób. Główne kategorie wydarzeń to: kongresy, targi, konferencje, wystawy, m.in.: 4 Design Days, Absolvent Talent Days, Europejski Kongres Gospodarczy, European Start-up Days, Health Challenges Congress, Intarg, Profi Auto Show, Rodzinne Targi Zdrowia 2018 i XX Ogólnopolskie Targi Edukacja, liczne koncerty, festiwale: Metalmania oraz Tauron Nowa Muzyka, wydarzenia sportowe: Aleja Gwiazd Siatkówki, Intel Extreme Masters, Siatkarska Liga Narodów w Polsce, Puchar Świata we Florecie Kobiet czy Turniej Czterech Narodów w Hokeju na Lodzie Kobiet. Zwieńczeniem zeszłego roku była trwająca ponad dwa tygodnie Konferencja ws. zmian klimatu COP24, w której udział wzięło ponad 20 tys. osób z blisko 200 państw. Miniony rok zaliczamy do udanych również dzięki wprowadzeniu do naszej oferty kilku nowych produktów, dedykowanych mieszkańcom miasta. Poza organizacją wydarzeń kongresowych i konferencyjnych, zależy nam na tworzeniu ciekawej propozycji dla mieszkańców miasta, regionu i osób odwiedzających Katowice. Stąd w naszej ofercie pojawiły się inicjatywy, które pokazują, że MCK i Spodek są obiektami dostępnymi dla wszystkich, na co dzień. W unikalnej architektonicznie przestrzeni Zielonej Doliny i tarasów Spodka zorganizowaliśmy pierwszą edycję Gastro Fajer. To projekt, który spotkał się z ciepłym przyjęciem i z pewnością będzie kontynuowany w tym roku. Pozwolił na stworzenie w centrum miasta ciekawej inicjatywy muzycznej, gastronomicznej i wykreował przyjemną przestrzeń do relaksu.

Wspomniał pan o szczycie klimatycznym ONZ i chciałbym się na chwilę przy nim zatrzymać. Jak COP24 wpłynął na wizerunek MCK i Spodka oraz miasta?

Z uwagi na to, że wydarzenie przebiegło pomyślnie: w sposób pozytywny. Pojawili się u nas zarówno goście zagraniczni, przedstawiciele różnych instytucji i organizacji światowych, jak i goście ze wszystkich stron Polski. Wszyscy zwracali uwagę na to, jak multifunkcyjne i uniwersalne są to obiekty. Codziennie, mimo zakończonych obrad, spędzali czas w MCK i Spodku do późnych godzin nocnych. Cieszyło nas to niezwykle, bo pokazywało, że wszyscy dobrze się czują w tych przestrzeniach. Z pewnością taka informacja pójdzie w świat, poprzez tzw. marketing szeptany nasze obiekty zyskują bardzo pozytywny PR. Mamy nadzieję, że uczestnicy COP24 wrócą do nas ze swoimi różnymi branżowymi wydarzeniami, bo ich doświadczenia po grudniowej konferencji są jak najlepsze. Nie bez znaczenia jest również przekaz medialny: miasto Katowice, jak i wszystkie obiekty Strefy Kultury, pojawiały się w mediach na całym świecie, które relacjonowały przez blisko dwa tygodnie to wydarzenie. Taka promocja ma niesamowity wydźwięk i wpływa na wzrost rozpoznawalności miasta jako marki. Warto zwrócić uwagę, że po COP24 liczba zapytań z zagranicy wzrosła.

Podczas mojej ostatniej wizyty w Parlamencie Europejskim w Brukseli jeden z pracowników kojarzył Katowice i Spodek właśnie ze względu na szczyt klimatyczny ONZ, który się tutaj odbył. Czyli dobry PR już działa?

Dokładnie! Z pewnością Konferencja ws. zmian klimatu COP24 przyczyniła się do rozpoznawalności Katowic i kojarzenia tego miasta z potencjałem eventowym. Teraz jasno widać, że na rynku spotkań w Polsce jest co najmniej kilku znaczących graczy. Oczywiście promocja obiektów i miasta na arenie międzynarodowej trwa od lat, ale realizacja takiego wydarzenia jest najlepszym sposobem na potwierdzenie naszego potencjału. To też dla nas doskonały argument do rozmów z organizatorami kolejnych wydarzeń. Ma również przełożenie na nasz rynek krajowy - w wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele różnych instytucji z różnych miast, którzy mogli poznać potencjał całej Strefy Kultury, nie tylko MCK i Spodka, ale również NOSPR i Muzeum Śląskiego. Katowice zaprezentowały się jako doskonałe miejsce do realizacji wydarzeń, ze światowej klasy infrastrukturą, ciekawą ofertą spędzania czasu wolnego i zapleczem hotelowym. Przy organizacji kongresów namawiamy organizatorów do pokazywania potencjału całego regionu: Kopalni Guido w Zabrzu, Tyskiego Browarium czy pałacu w Pszczynie. To ważne, bo wpływa na jakość i charakter danego miejsca.

Ze światowych imprez, oprócz COP24, mieliśmy też kolejną odsłonę Intel Extreme Masters 2019.

Zamysł, by w Spodku i MCK organizowane były wydarzenia różnego formatu, dedykowane różnym grupom odbiorców, staramy się wcielać w życie od momentu przejęcia obiektów w zarządzanie. Zależy nam, by każdy znalazł tutaj coś dla siebie. Potencjał obiektów jest naprawdę ogromny, chociaż też mają pewne ograniczenia. Należy pamiętać, że są one połączone podziemnym przejściem, dzięki czemu stanowią arenę dla wydarzeń, w których udział bierze jednocześnie nawet 26 tys. osób. Ta multifunkcyjność i funkcjonalność pozwala na organizację wielkich wydarzeń, jak Intel Extreme Masters, ale też na organizację kilku mniejszych wydarzeń jednocześnie. W MCK przeważają kongresy, konferencje, targi i coraz częściej koncerty, zaś w Spodku zazwyczaj odbywają się wydarzenia sportowe, większe koncerty, rewie na lodzie, czy uroczyste inauguracje kongresów. Do tego dochodzą działania niestandardowe, pokazujące inne oblicze i możliwości obiektów, czyli wspomniany projekt Gastro Fajer, czy organizowane na płycie Spodka Disco Rolkowisko. Ponadto należy pamiętać o codziennej ofercie rekreacyjnej Spodka: lodowisku, sali gimnastycznej, basenie. Z roku na rok zainteresowanie ogólnodostępnymi ślizgawkami rośnie. Średnio w sezonie odwiedza nas aż 40 tys. osób, które chwalą sobie możliwość korzystania z lodowej tafli i kompleksowej infrastruktury. Taki miks jest potrzebny, bo są różne gusta i różne oczekiwania co do tego, jakiego rodzaju wydarzenia powinny się tutaj odbywać. Inne preferencje mają mieszkańcy, inne przyjezdni, a jeszcze inne agencje chcące u nas organizować wydarzenia. Właśnie za tą naszą multifunkcyjność MCK i Spodek zostały docenione jako miejsca ze szczególnym potencjałem do organizacji różnego rodzaju wydarzeń i wyróżnione tytułem MP_Power Venue Multi 2018 w konkursie Meeting Planner Power Award. To miłe wyróżnienie, które w znacznej mierze zawdzięczam mojemu zespołowi, bo gdyby nie ludzie do niego należący, którzy szukają wielu rozwiązań, by sprostać wymaganiom klientów, byłoby nam o wiele trudniej.

Czyli obiekty nie żyją tylko wtedy, gdy dzieją się w nich ważne wydarzenia?

W żadnym wypadku. Oprócz prestiżowych kongresów i spotkań, obiekty oferują liczne atrakcje dla mieszkańców. To był jeden z naszych celów: działanie na rzecz mieszkańców, codzienna aktywność. Mamy więc wspomniany przeze mnie Gastro Fajer, który w sezonie wakacyjnym odbywa się od czwartku do niedzieli na terenach pomiędzy Spodkiem i MCK. Tegoroczna edycja również zostanie połączona z kinem letnim i atrakcjami dla najmłodszych. Do tego oferta basenu i siłowni, które, poza przerwami technicznymi, działają przez cały rok. Lodowisko w małej hali Spodka funkcjonuje od sierpnia aż do kwietnia, a sala gimnastyczna w roku szkolnym ma całkowite obłożenie. Tych aktywności jest sporo. W MCK funkcjonuje również Bistro Emcek, otwarte nie tylko dla uczestników wydarzeń odbywających się w obiekcie. To miejsce ogólnodostępne, z którego chętnie korzystają użytkownicy Strefy Kultury lub osoby, które przyjechały na koncert do Spodka. Dla fanów architektury i tych, którzy nie znają naszego obiektu, organizujemy zwiedzanie Spodka, które cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Możliwość bliższego poznania kultowej hali stworzyliśmy głównie z myślą o mieszkańcach regionu, a okazuje się, że w zwiedzaniu biorą udział ludzie z całej Polski, a nawet świata. We współpracy z Nightskating Katowice stworzyliśmy na płycie Spodka Disco Rolkowisko, które sprawdza się znakomicie: można przyjść i pojeździć przy kolorowych światłach, dobrym jedzeniu i oprawie muzycznej z DJ-em. Cały czas poszukujemy takich elementów, które urozmaicą codzienną ofertę obiektów. Jesteśmy zawsze otwarci, kiedy ktoś przychodzi do nas z ciekawym pomysłem, w ramach którego potrzebne jest wykorzystanie Spodka i MCK. Mówimy: damy radę! Robimy to wspólnie albo umożliwimy działanie samemu. Oprócz tego realizowane są u nas powtarzające się inicjatywy, jak chociażby Wigilia dla Samotnych czy - organizowane po raz pierwszy - Śniadanie Wielkanocne dla Samotnych.

Jakie są państwa plany na najbliższy czas?

Większość roku jest już zakontraktowana, jeżeli chodzi o duże wydarzenia, które wymagają kilku miesięcy przygotowań. Te mniejsze realizacje pojawiają się i potwierdzają na bieżąco. Najbliższe eventy, na które zwróciłbym uwagę, to Europejski Kongres Gospodarczy i European Start-up Days w maju, Mistrzostwa Świata w badmintonie w sierpniu, Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego czy Międzynarodowy Kongres Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego we wrześniu, podczas którego cały obiekt jest rezerwowany na dłuższy okres. Ponadto kilka innych kongresów medycznych, np. urologiczny, czy cykliczny Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Dalej oczywiście Światowa Konferencja Antydopingowa czy Siatkarska Liga Narodów mężczyzn. Z ciekawych koncertów na pewno czeka nas w maju występ Joe Bonamassy, czyli jednego z najlepszych gitarzystów bluesowych na świecie, do tego festiwal Tauron Nowa Muzyka, festiwal lat 90., czy nowy projekt Kasi Nosowskiej w listopadzie. Strategicznie jeszcze bardziej koncentrować się będziemy na pozyskiwaniu większej liczby wydarzeń z zagranicy, na co pozwala nam już ugruntowana marka i bogate doświadczenie. Po trzech latach zarządzania obiektami nadchodzi już dobry czas na nawiązanie współpracy ze strategicznym lub tytularnym partnerem dla MCK, który wspólnie z nami chciałby dalej wzmacniać markę obiektu. Cały czas, w miarę możliwości, prowadzimy remonty i inwestycje, które mają na celu podnoszenie standardu organizacji wydarzeń w obiektach oraz poprawę odbioru wydarzeń w obiektach przez ich uczestników. Organizacja tak różnorodnych imprez sprawia, że do Katowic przyjeżdżają nie tylko turyści, ale również przedstawiciele wielu branż. Badania potwierdzają, że ich pobyt w mieście przekłada się na bardzo konkretne zyski finansowe: począwszy od taksówkarzy, poprzez hotele, aż po restauracje.

A jakiego rodzaju wydarzenia cieszą się największą popularnością wśród mieszkańców i przyjezdnych?

Preferencje są różne, ale na pewno wyróżnia się e-sport, więc IEM, który co roku cieszy się ogromną popularnością i sprawia, że do naszych obiektów zjeżdżają setki tysięcy ludzi z Polski i świata, a miliony oglądają zmagania graczy online. Kilkadziesiąt tysięcy odwiedzających przyciągają targi branżowe, takie jak 4 Design Days, targi kosmetyczne, książki, turystyczne, budowlane. Nasze doświadczenia pokazują, że do MCK i Spodka dobrze przyciąga też muzyka elektroniczna, która ma swoich zagorzałych fanów. Ważną pozycję w kalendarzu wydarzeń mają imprezy cykliczne: Rawa Blues Festival czy koncert zespołu KULT w Spodku, na którym co roku bawi się ponad 5 tys. fanów zespołu. Ostatnio udanym wydarzeniem był także festiwal Fryderyk. Na spektaklach teatralnych z udziałem gwiazd polskiej sceny sale MCK są zawsze wypełnione po brzegi. No i oczywiście występy kabaretowe i stand-upy, które są ostatnio tak popularne, że coraz częściej zdarza się nam przenosić występy z mniejszych sal na te większe.

Wesele w Spodku czy MCK to jeden z najnowszych pomysłów. Jaką popularnością cieszy się ta inicjatywa?

Pomysł pojawił się niedawno i rzeczywiście pomyśleliśmy, że skoro w sezonie wakacyjnym mniej jest wielkich wydarzeń w MCK czy Spodku, a jest to z kolei gorący okres weselny, to dlaczego nie? Tym bardziej, że bankiety organizowane w obiektach wyglądają zawsze pięknie. Jeżeli ktoś chce zrobić sobie wesele, mniejsze lub większe, w takim nietuzinkowym miejscu, to zapraszamy! Do tej pory mieliśmy trzy zapytania, jedno na 2021 rok, ponieważ wiadomo, że wesele planuje się z wyprzedzeniem. Przestrzenie MCK dają wiele możliwości: od przyjęcia weselnego dla 30-50 osób po znacznie większe imprezy dla kilkuset osób. Wnętrza są bardzo przyjemne, mamy ciekawą infrastrukturę i architekturę. Nasza oferta przyjęć i bankietów sprawdzi się nie tylko w kontekście wesel, ale również innych uroczystości rodzinnych. To świetne miejsce dla kogoś, kto chce zaskoczyć swoich gości, ma rozmach i chce zorganizować coś innego, ekstrawaganckiego. Nasz zespół służy tu wsparciem i doświadczeniem: od wyboru firmy cateringowej, oprawy muzycznej, aż po dobór świateł i dekoracji.

Jak przez lata zmieniała się organizacja w państwa obiektach? Jak robi się to wszystko „od kuchni”?

Rynek spotkań, tworzenia i kreacji wydarzeń jest bardzo dynamiczny. To zrozumiałe, że z roku na rok klienci mają coraz większe oczekiwania, a nasza oferta musi być do nich dostosowana. Z pewnością ranga obiektów wymaga też produkcji wydarzeń na najwyższym poziomie. Kiedyś wystarczyło wynająć pustą przestrzeń, a organizator zajmował się resztą. Obecnie współpracujemy z agencjami eventowymi, które realizują swoje wydarzenia od A do Z, a nas proszą jedynie o drobne wsparcie, ale również z organizatorami, którzy potrzebują od nas pomocy na wielu polach: oświetlenia, nagłośnienia, rejestracji gości, tłumaczeń, budowy sceny czy cateringu. Klienci chwalą sobie takie kompleksowe podejście, dlatego nieustająco rozszerzamy nasz wachlarz usług. Można zorganizować targi w sali wielofunkcyjnej z warsztatami organizowanymi w salkach konferencyjnych, czy po części merytorycznej kongresu zaprosić gości na bankiet w salach balowych. Sukcesywnie wzbogacamy wyposażenie o najnowsze rozwiązania technologiczne, aby ułatwiać i podnosić prestiż wydarzeń oraz przeprowadzamy inwestycje, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów. Nasz zespół cały czas wzmacnia swoje doświadczenie i chętnie podpowiada sprawdzone sposoby. Dla nas nie ma rzeczy niemożliwych i zawsze znajdujemy rozwiązanie.

Rozmawia: Bartosz Wojsa

Marcin Stolarz
od trzech lat jest prezesem zarządu w PTWP Event Center - zarządcy MCK i Spodka w Katowicach. To manager, posiadający wiedzę i doświadczenie w zarządzaniu projektami, obiektami oraz sprzedaży w sektorze MICE. Drogę zawodową rozpoczynał jako kierownik Wydziału Sportu i Kultury UM Chorzowa, następnie zdobywał doświadczenie jako zastępca kierownika Centrum Konferencyjnego & MICE na Stadionie Narodowym w Warszawie. Konsultant ds. operacyjnych podczas EHF EURO 2016.

Nie przegapcie

Zobaczcie koniecznie

W PUNKT ODC. 6: Zagłębie Sosnowiec spadło z Ekstraklasy

Kopalnia Zofiówka rok po katastrofie. Zobaczcie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo