Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mariacka, czyli drogi wieszak na reklamy

Justyna Przybytek
Ulica Mariacka w Katowicach
Ulica Mariacka w Katowicach Mikołaj Suchan
Tylko w tym roku na ulicy Mariackiej w Katowicach odbędzie się kilkadziesiąt bezpłatnych koncertów znanych muzyków, które przyciągną tłumy ludzi. To nie reklama katowickiego deptaka, a znajdującej się przy nim powierzchni reklamowej, do jakiej udało nam się dotrzeć. Tak potencjalnych klientów do wykupienia reklamy przy Mariackiej zachęca jedna z agencji. I za reklamę przy ulicy, na której bawią się tysiące mieszkańców aglomeracji, każe sobie słono płacić: ponad 50 tys. zł miesięcznie za wywieszenie paskudnej płachty na elewacji jednej z tutejszych kamienic.

Czy po to stolica aglomeracji wydała 12 mln zł na przebudowę ulicy, aby szpeciły ją pstrokate reklamy wieszane za olbrzymie pieniądze?

- Oczywiście, nie o to chodziło - komentuje Tomasz Godziek, katowicki radny, który od kilku miesięcy apeluje do władz miasta o uporządkowane reklamowego chaosu w przestrzeni publicznej Katowic. - Założenie było takie, że Mariacka będzie deptakiem i salonem miasta. Na razie nie mamy rynku i to ma być ta strefa reprezentacyjna, więc taka płachta reklamowa zwyczajnie nie przystoi - uważa Godziek.

URODZINY MARIACKIEJ [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Mariacka nie zawsze była wieszakiem na reklamy. Po drogiej modernizacji pustkami świeciła przez blisko dwa lata. I właśnie wtedy, gdy ludzie zaglądali tu niechętnie, reklam było najmniej. Katowicki magistrat wydał na rozruszanie deptaka i przyciągnięcie tu ludzi kilkaset tysięcy złotych, zainicjował także kampanię "Spotkajmy się na Mariackiej". Wszystko po to, aby salon miasta, jak urzędnicy nazywają tę ulicę, tętnił życiem.

MARIACKA W KATOWICACH. TAK ZMIENIAŁA SIĘ ULICA W SERCU MIASTA [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Piotr Uszok, prezydent Katowic, powtarza, że z reklamami, bez odpowiedniego ustawodawstwa, sobie nie poradzi. Są jednak miasta, gdzie na inwencji samorządowcom nie zbywa i próbują walczyć z reklamową wolnoamerykanką na różne sposoby. Często skutecznie. - Przykłady to Kraków czy Poznań, który stworzył kodeks dobrych praktyk w sprawie reklamy. My też musimy zacząć działać, a nie czekać na rozporządzenia centralne. Najlepiej zacząć od ul. 3 Maja, Mariackiej i rynku - ocenia radny.

ULICA MARIACKA PRZED I PO REMONCIE [ZOBACZ ZDJĘCIA I PORÓWNAJ]

Na rozporządzenia centralne bowiem poczekamy. Kancelaria prezydenta Bronisława Komoro-wskiego dopiero wystąpiła z projektem zmiany ustaw dotyczących ochrony krajobrazu. Zakłada m.in. ustanowienie definicji reklamy i wprowadzenia opłaty reklamowej na rzecz gminy. Daje też samorządom możliwość ustanawiania w drodze uchwały zakazów i ograniczeń dotyczących umieszczania tablic, napisów i ogłoszeń reklamowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!