Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Masło drożeje. Na ceny wpływają gigantyczne sieci handlowe?

Maja Piotrowska AIP
Krzysztof Kapica
UOKiK obecnie prowadzi dziesięć spraw dotyczących przewagi kontraktowej. Urzędnicy przyjrzą się cenom żywności m. in masła. Analizie zostaną poddane też działania największych sieci handlowych

Jedna ze spraw dotyczy wzrostu cen masła. W październiku urząd wszczął pięć postępowań wyjaśniających. Sprawa dotyczy największych sieci handlowych takich jak: Lidl Polska, Jeronimo Martins, Tesco Polska, Auchan Polska, Carrefour Polska. UOKiK w swoim komunikacie zaznacza, że postępowanie prowadzone jest w ogólnej sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Urząd wstąpił do właścicieli marketów o przesłanie korespondencji z dostawcami masła. – Po analizie przesłanych materiałów będziemy mogli ustalić mechanizmy kształtowania stawek za masło oraz sprawdzić, czy sieci handlowe nie wykorzystują silnej pozycji negocjacyjnej do wpływania na wysokość cen – tłumaczy prezes UOKiK Marek Niechciał.

Oprócz cen masła, pod lupą urzędu znalazły się też stawki za jabłka, mleko, czy cukier. Do urzędu zaczęły wpływać zawiadomienia dotyczące sytuacji na rynku jabłek przemysłowych w okolicach Sandomierza. Pod koniec sierpnia, cena skupu jabłek spadła o 20 groszy. Tendencja w kraju jest odmienna – przez wiosenne przymrozki, ceny owocu w całym kraju wzrosły. Szczególnie przez wiosenną pogodę ucierpiał właśnie powiat sandomierski. Sprzedaż jabłek, po znacznie niższych cenach mogłaby doprowadzić rolników do znacznych strat. –W ramach postępowania wyjaśniającego przeprowadziliśmy kontrolę u czterech przedsiębiorców zajmujących się skupem i przetwórstwem owoców. Obecnie analizujemy uzyskane wyjaśnienia, dokumenty i inne informacje – mówi Piotr Adamczewski, dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

Obecnie urząd prowadzi tez sprawę dotyczącą cen mleka. UOKiK sprawdza sposób ustalanie cen przez mleczarzy oraz uwzględnianych przy tym parametrów m. in higieniczno-weterynaryjnych.

Celem ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej. Przepisy weszły w życie 12 lipca.

Może Cię zainteresuje:
Jeśli po 1 listopada nie wymienisz opon letnich na zimowe, możesz mieć kłopoty z ubezpieczeniem

Papierosy elektroniczne już nie będą ulgą dla kieszeni palaczy. Trzeba zapłacić wszystkie podatki i akcyzę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Masło drożeje. Na ceny wpływają gigantyczne sieci handlowe? - Portal i.pl