Matura 2012: Kochanowski, Osiecka i czas zagłady na rozszerzonym polskim [TEMATY, ODPOWIEDZI]

RedakcjaZaktualizowano 
Arkadiusz Ławrywianiec
Obraz ludzkości we fraszce Kochanowskiego i piosence Osieckiej oraz codzienność w czasach zagłady w opowiadaniu Idy Fink - takie tematy do wyboru mieli maturzyści, którzy w poniedziałek pisali egzamin z polskiego na poziomie rozszerzonym.

Tematy te podali maturzyści z II Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Batorego w Warszawie, po wyjściu z egzaminu.

TU ZNAJDZIESZ PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI Z ROZSZERZONEGO POLSKIEGO NA MATURZE 2012

Według nich, w jednym z dwóch tematów do wyboru, mieli dokonać analizy i interpretacji porównawczej obrazu ludzkości i postawy podmiotu lirycznego we fraszce Jana Kochanowskiego "O żywocie ludzkim" i w wierszu Agnieszki Osieckiej "Kolęda z pretensjami".

Temat I: Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wierszy Jana Kochanowskiego "O żywocie ludzkim" i Agnieszki Osieckiej "Kolęda z pretensjami". Zwróć uwagę na przedstawione w nich obrazy ludzkiego życia oraz postawę podmiotu mówiącego wobec świata.

Wstępne rozpoznanie wypowiedzi:
a. liryka inwokacyjna - bezpośredni zwrot do adresata, czyli do Boga (Wieczna Myśli, Wielki Boże)
b. podmiot liryczny - u Kochanowskiego: humanista, wyrażający poglądy dotyczące życia, obserwator świata, rozważający nad jego porządkiem, poeta doctus, u Osieckiej: człowiek samotny, utożsamia się ze społeczeństwem.
c. refleksyjny charakter tekstów

Określenie postawy poety wobec świata
Fraszka Kochanowskiego
- Konstatacja, że Bóg jako Wieczna Myśl (filozoficzne określenie Boga obojętnego na ludzkie sprawy) przygląda się ludziom i ich zmaganiom na ziemi
- Bóg jako Myśl, "Deus-artifex", twórca, który nie ingeruje w zbudowany świat, Bóg: Rozum nie Uczucie
- Bóg niewzruszony, którego bawi widok ludzkich zmagań
- świat niczym arena nieustającej, ogłupiającej zabawy
- Obiektywna ocena, iż ludzie nie potrafią wykorzystać Boskiego daru
- Na koniec żałosnych zmagań przychodzi śmierć, jej świadomość towarzyszy człowiekowi
- postawa stoicka
- człowiek nie ma wpływu na bieg życia, myśli, że zmieniając błahostki, na coś wpływa
- podmiot liryczny dystansuje się od takiego świata.

Wiersz Osieckiej
- Zwrot do "Wielkiego Boga" o oddalenie cierpienia
- Cierpienie ludzi to "Zabawka Pana Boga", człowiek jako marionetka w rękach Boga
- ludzkie życie i motyw "theatrum mundi"
- Bóg jako niegrzeczny chłopiec
- współczesny człowiek jest słaby, potrzebuje wsparcia
- świadomość przemijalności
- dostrzeżenie tragizmu świata
- podmiot liryczny jako część społeczeństwa
Określenie sposobu wypowiadania refleksji:
Wiersz Kochanowskiego:
- Kochanowski fraszka o charakterze refleksyjno-filozoficznym,
- dostrzeżenie i uargumentowanie retorycznego charakteru refleksji (np. apostrofy, peryfrazy ("Wieczna Myśli"), klamra kompozycyjna.
Wiersz stychiczny, 12 wersów, 13-zgłoskowych ze średniówką po 7 sylabie, rymy parzyste, dokładne, żeńskie

Wiersz Osieckiej
- Frazeologizmy, powtórzenie refrenu, klamra
- wiersz o charakterze refleksyjno-filozoficznym
- charakter modlitewny

7. Zastosowanie kontekstów w interpretacji tekstu:
a. biograficznego
b. historycznoliterackiego
c. filozoficznego

8. Podsumowanie

Temat II. Codzienność w czasach Zagłady. Analizując i interpretując opowiadanie Idy Fink "Przed lustrem", zwróć uwagę na kreację bohaterek, ich sytuację oraz znaczenie tytułowego lustra.

Wprowadzenie, określenie sytuacji:
Czas: okres okupacji niemieckiej, druga wojna światowa
Miejsce akcji: brak nazwy miasta - uniwersalna sytuacja, mieszkanie Nisi
Okno mieszkania z widokiem na kamienne podwórze, wygaszona kuchnia, puste łóżka zapowiedź końca,
schyłkowość losu bohaterki
Powód spotkania

Bohaterki:
Adela i Nisia, dwie młode dziewczyny, samotne
Brak nacji bohaterek, można się jej domyślać
Różne charaktery bohaterek i postawy wobec zagłady

Obraz codzienności
Podkreślenie zwyczajności życia mimo dramatu zagłady przez opis codziennych, wręcz banalnych czynności
Brak możliwości wykonywania wyuczonej pracy
Brak podstawowych sprzętów
Pogodzenie z losem
Bieda
Lustro - sprzęt z innego świata, lepszego, teraz wręcz nierealnego.
Sposób budowania rzeczywistości:
Realizm opisu
Szczegółowość opisów
Prostota języka
Wykorzystanie kontrastu (postaci, sprzętów), symboli, metafory
Na tle brzydkiego wnętrza wyróżnia się lustro, jak z innego, lepszego świata.

Sposób kreacji bohaterek:
Różnice w wyglądzie zewnętrznym:
Adela: piękna, młoda dziewczyna, ma świetlistą twarz, duże oczy pełne blasku, widać, że dziewczyna lubi siebie, podoba się sobie, wie, że jest ładna.

Nisia: także młoda, ładna, ale zmęczona życiem, nie zwraca uwagi na swoją urodę, ma zniszczone od ciężkiej pracy ręce; jest apatyczna, "żuje kartofle", z trudem przełyka posiłek, nie reaguje na przyjście Adeli; jej oczy są ironiczne (cynizm jako ratunek przed rzeczywistością zagłady).

Różnice w charakterze:
Adela: "Wszystko wiem i nic wiedzieć nie chcę", Adela usiłuje nie zauważać dramatu rzeczywistości, udaje sama przed sobą, stara się być szczęśliwą na ile to możliwe. Nie ma nadziei, a jedynym lekiem jest "Robić co trzeba i nie przejmować się".

Nisia: Nie potrafi udawać; chce mówić o tym co będzie, ma przeczucie śmierci, boi się jej, ma jej świadomość (puste łóżka w pokoju przypominają, że wkrótce i ona zwolni swoje, nieuchronność zagłady). Nie rozumie spokoju Adeli.

Kontekst interpretacyjny:
Postawa stoicka - umiarkowanie, akceptacja, brak emocji
Cynizm

Rola tytułu:
Symbol - lustro:
Metaforyczny, poetycki język: "Lśniło w głębi pokoju jak jezioro w żółtej, sfalowanej wodzie". Lustro jako symbol prawdziwego wnętrza człowieka, ujawnia to co skrywane głęboko.

W lustrze, twarz Adeli nie jest tak radosna: "Nad żółtym jeziorem zapadła noc, woda zrobiła się czarna, ciemna otchłań pochłonęła Adelę i jej szczęście". Widać jakie emocje skrywa Adela.

Gatunek - opowiadanie
Narracja 3-osobowa, obiektywizm,
dystans
Lapidarność relacji, ograniczenie postaci, ograniczenie wątków.

**CZYTAJ KONIECZNIE

ZOBACZ PYTANIA I ODPOWIEDZI MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO POZIOM ROZSZERZONY
POZNAJ TEMATY Z ROZSZERZONEGO JĘZYKA POLSKIEGO NA MATURZE 2012**

Maturzyści, którzy wybrali drugi z tematów, na podstawie opowiadania Idy Fink "Przed lustrem" ze zbioru "Wiosna 1941", mieli napisać o codzienności w czasach zagłady, kreacji bohatera oraz znaczeniu motywu lustra. PAP

* TO MUSISZ ZOBACZYĆ:

MATURA 2012 - ZOBACZ CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ, SPRAWDŹ ARKUSZE i ODPOWIEDZI. PRZECZYTAJ O PRZECIEKACH
* WEŹ UDZIAŁ W PLEBISCYTACH:
NAJLEPSZY NAUCZYCIEL 2012
CHUDNIESZ - WYGRYWASZ ZDROWIE
NAJSYMPATYCZNIEJSZY ZWIERZAK ŚLĄSKIEGO ZOO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

polecane: FLESZ: Niebawem zmiana czasu, jedna z ostatnich

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3