Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2018: Polski INTERPRETACJA WIERSZA i zasady oceniania

Redakcja
Matura 2018: Język polski. 4 maja o godzinie 9.00 maturzyści przystąpili do rozwiązywania arkuszy CKE na poziomie podstawowym. Musieli się zmierzyć z rozprawką na temat: "Tęsknota - siła niszcząca czy budująca życie człowieka" na podstawie Lalki Bolesława Prusa lub interpretacją wiersza Ernesta Brylla pt. "Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielają". Oto przykładowa interpretacja wiersza na maturze z polskiego oraz zasady oceniania.

INTERPRETACJA

Matura 2018: Polski ARKUSZE CKE: ODPOWIEDZI + PYTANIA Lalka i Różewicz na maturze. ROZWIĄZANIA

Uczeń powinien przy interpretacji:

  • postawić hipotezę interpretacyjną (zarysować, jak „zrozumiał” wiersz),
  • opisać sytuację komunikacyjną: kto (kreacja podmiotu lirycznego, „ja” liryczne), do kogo (adresat, „ty” liryczne) i w jakiej sytuacji (relacje podmiotu i adresata, okoliczności) mówi?
  • określić formę wiersza i postawę podmiotu: wiersz ma formę apelu, który podmiot liryczny kieruje w imieniu „my” do „my” – w wierszu występują czasowniki w 1 os. liczby mnogiej w trybie rozkazującym: „Bądźmy” – zwrot ten występuję trzykrotnie (u początku każdej strofy) oraz jeszcze raz w ostatnim, samotnym wersie;
  • oznaczyć gatunek literacki – jest to liryka apelu (inwokacyjna);
  • opisać wersyfikację – jest to wiersz biały (bez rymów), w zasadzie trzynastozgłoskowiec (wyjątkiem jest piąty wers pierwszej strofy – jedenastozgłoskowy), dodatkowo w obrębie pierwszej strofy złamany przerzutnią („A te okrawki / Kraju na którym stoimy”), która podkreślać może ważkość tematu w obliczu ryzyka definitywnego rozdzielenia (jak na dwu skrajach przepaści);
  • dokonać analizy środków stylistycznych (jakie są i czemu służą);
  • znaleźć (jeśli jest) dominantę kompozycyjną – warto np. odnieść się do klamry spajającej w pierwszym i ostatnim wersie wiersz („Bądźmy dla siebie bliscy bo nas rozdzielają”);
  • odnieść się do: intertekstów – wcześniejszych, np. Mury Jacka Kaczmarskiego i nowszych, np. Spieszmy się kochać ludzi Jana Twardowskiego oraz kontekstów – np. konteksty historyczne i społeczne (rok powstania wiersza – 1985 – to czas powoli upadającego komunizmu, czas po stanie wojennym, po zabójstwie ks. Popiełuszki, gdy coraz mocniejsze stawały się podziały w społeczeństwie; nauczanie Jana Pawła II o dialogu społecznym przeciwstawiające się dzielącym społeczeństwo polskie tendencjom);
  • dokonać podsumowania rozważań (temat, motywy etc.);
  • odnieść się do postawionej hipotezy.
1. B2. CZOBACZ PEŁNE ARKUSZE NA KOLEJNYCH SLAJDACH

Matura Matematyka 2018: ROZWIĄZANE ARKUSZE CKE. ODPOWIEDZI P...

Jak oceniają egzaminatorzy?

Punkty (łącznie: 50) przyznaje się w 8 kategoriach, lecz jeśli praca składa się z mniej niż wymaganych 250 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.

A. Koncepcja interpretacyjna:

  • 9 pkt. – Koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne (znajduje potwierdzenie w tekście, obejmuje i łączy w całość odszukane przez piszącego sensy utworu)
  • 6 pkt. – Koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub obejmująca w większości znaczenia dosłowne
  • 3 pkt. – Koncepcja częściowo sprzeczna z utworem
  • 0 pkt. – Brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem

Jeśli praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.

Jeśli w kategorii A praca uzyska 3 punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.

B. Uzasadnienie tezy interpretacyjnej:

  • 15 pkt. – Uzasadnienie trafne i pogłębione (zawiera powiązane z tekstem, wynikające ze sfunkcjonalizowanej analizy, argumenty pozwalające odczytać sens utworu; jest osadzone nie tylko w tekście, ale także w kontekstach)
  • 10 pkt. – Uzasadnienie trafne, ale niepogłębione
  • 5 pkt. – Uzasadnienie częściowo trafne
  • 0 pkt. – Brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację

Jeśli w kategorii A praca uzyskała 3 punkty, a w kategorii B – 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.

C. Poprawność rzeczowa:

  • 4 pkt. – Brak błędów rzeczowych
  • 2 pkt. – Nie więcej niż jeden błąd rzeczowy
  • 0 pkt. – Błędy rzeczowe

Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0 punktów.

D. Zamysł kompozycyjny:

  • 6 pkt. – Kompozycja funkcjonalna.
  • 3 pkt. – Zaburzenia funkcjonalności kompozycji
  • 0 pkt. – Brak zamysłu kompozycyjnego

E. Spójność lokalna:

  • 2 pkt. – Pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności
  • 1 pkt – Znaczne zaburzenia spójności
  • 0 pkt. – Wypowiedź niespójna

F. Styl tekstu:

  • 4 pkt. – Styl stosowny
  • 2 pkt. – Styl częściowo stosowny
  • 0 pkt. – Styl niestosowny

G. Poprawność językowa:

  • 6 pkt. – Brak błędów lub nieliczne błędy nierażące
  • 3 pkt. – Liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące
  • 0 pkt. – Liczne błędy rażące

H. Poprawność zapisu:

  • 4 pkt. – Zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące
  • 2 pkt. – Liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące
  • 0 pkt. – Liczne błędy rażące

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!