18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Matura będzie trudniejsza. Koniec z wkutymi na pamięć prezentacjami

Monika Krężel, Magdalena Nowacka
arc.
Odpowiedź na wylosowane pytanie zamiast prezentacji przed komisją - tak ma wyglądać zmieniona matura ustna z języka polskiego. - Wreszcie normalna decyzja - komentują nauczyciele. - Obecna formuła to była kpina - dodają. Nie da się ukryć, że nauki będzie więcej, więc... korepetytorzy już zacierają ręce.

Dzisiaj matura ustna z polskiego wygląda tak: uczeń musi przygotować prezentację na wybrany - kilka miesięcy przed egzaminem - temat. Potem przygotowuje bibliografię, czyta książki, a na końcu prezentuje temat (do 25 minut) przed trzyosobową komisją. Może uzyskać maksymalnie 20 punktów.

Nie jest tajemnicą, że prezentację można kupić już za 30-50 złotych od starszego kolegi z innej szkoły. Co więcej, chętnie piszą je studenci polonistyki, a nawet nauczyciele. Internet aż puchnie od propozycji.

Taką maturę zdawał m.in. Michał Karmański z Siemianowic Śl., dzisiaj już szczęśliwy student Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno - Przyrodniczych na Uniwersytecie Śląskim.

- Wybrałem temat z mitologii greckiej. Przygotowanie prezentacji zajęło mi sporo czasu, przeczytałem książki potrzebne do tematu - wspomina Michał. - Nie męczyłem się, bo mitologia mnie pasjonuje, ale wielu kolegów narzekało. Nie wszyscy są humanistami, mieli problemy z wyborem książek, a niektórzy są tak nieśmiali, że nie byli w stanie odpowiadać przed komisją przez 15 minut. Byli tacy, którzy kupili prezentację. Jak więc ocenić takie prace? - pyta.
Nauczyciele też narzekają.

- Rzadko zdarzały się porywające i świetnie przygotowane prezentacje - mówi jeden z katowickich nauczycieli. - W większości były to odtwórcze prace. Raczej kpina, nie egzamin. Wolałabym, żeby egzamin cokolwiek, ale jednak sprawdzał - tłumaczy. Jego chorzowski kolega dodaje: - Maturzyści nawet nie czytali lektur podanych w bibliografii. Ocena też nie była obiektywna. Jeśli uczeń w słabszej szkole dostał za prezentację 80 procent punktów, to w bardzo dobrej miałby 30 proc. - mówi.

Tymczasem już wiele miesięcy temu mówiono, że od prezentacji trzeba odejść. Nad zmianami pracują eksperci z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Prezentacja ma być zastąpiona losowaniem pytań przez zdającego.

- Propozycje będą przedstawione Ministerstwu Edukacji Narodowej. Decyzja o tym, czy zmiany zostaną zaakceptowane, zapadnie w drugiej połowie 2012 r. Mogą wejść w życie z nową formułą egzaminu w 2015 roku - wyjaśnia Justyna Sadlak z biura prasowego MEN.

- Jeśli egzamin ma być porównywalny w całej Polsce, to pytania egzaminacyjne będą wcześniej udostępnione uczniom - mówi Roman Dziedzic, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie.
Egzamin będzie trudniejszy. Łatwiej wykuć jedną prezentację niż przygotować odpowiedź na kilkadziesiąt czy kilkaset pytań. Czy przybędzie uczniów korzystających z korepetycji?

Lepiej mieć korepetycje oko w oko z nauczycielem

Z Beatą Polaniecką, polonistką i dyrektorką III LO im. C. K. Norwida w Będzinie

Od lat obserwuje pani maturzystów poprawkowiczów. Gdzie szukają pomocy przed egzaminem? W podręcznikach? U korepetytorów? Co może im pani polecić? Konkurencja zrobiła się duża, ceny dodatkowych lekcji skoczyły...
To oczywiście indywidualna sprawa. Ale z moich obserwacji wynika, że maturzyści w takiej sytuacji rzadko wybierają pomoc studenta czy nawet zwykłego nauczyciela. Przeważnie decydują się prosić o pomoc nauczyciela uczącego w klasie maturalnej, najlepiej takiego, który jest też egzaminatorem, a więc zna specyfikę zadań i testów maturalnych. Oczywiście wpływ na wybór mają również cena i miejsce korepetycji.

W internecie pojawiły się informacje o kursach dla poprawkowiczów prowadzonych przez specjalizujące się w tym firmy i uczelnie. Zwykle kuszą dobrze przygotowaną kadrą i przystępniejszymi cenami
Oczywiście to też jest wybór. Natomiast myślę, że jeśli chodzi o poprawkowicza, który ma niewiele czasu na przygotowanie się, nauka oko w oko z nauczycielem dla wielu może być korzystniejsza.
Jakie przedmioty cieszą się zainteresowaniem wśród uczniów szukających korepetycji?
Matematyka - to przede wszystkim dla tych, którzy mają problemy. Język polski też, ale na korepetycje decydują się w tym przypadku osoby dobre z tego przedmiotu, które chcą zdać jak najlepiej. Brakuje natomiast korepetytorów z fizyki.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomek

Jeśli matura ma być przepustką na studia musi mieć swoją rangę. W przypadku matury z języka polskiego tak nie jest. Prezentowanie tematu pracy to chybiony pomysł. W moich czasach matura ustna z języka polskiego polegała na opanowaniu kilkunastu pytań i losowaniu zestawów, z których należało odpowiedzieć na trzy pytania. A dzisiaj uczeń może kupić gotową prezentację . Czy to nie absurd..

a
asdasd

pojebalo

p
przeciw OBŁUDZIE

Może nie młodzież jest leniwa i niedouczona a nauczyciele są po prostu "G" warci (przynajmniej większość) ?
jest i po prostu za dużo (750tyś) i wymyślają różne DEBILIZMY ! Ponoć są przepracowani (śmiech) ale żeby dać korepetycje to nie są ZMĘCZENI !!! A TO PRZECIEŻ tzw. SZARA STREFA i uczniowie już w szkole UCZA SIĘ KOMBINATORSTWA !!! Tylko niech nie mówia ze mało zarabiają !!! bo wielu polek i polaków chciało by tyle zarabiać ! a na starcie dostać mieszkanie ! większe o jeden pokój bo ..... to nauczyciel !!!

Dodaj ogłoszenie