Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA USTNA POLSKI 2016 TEMATY 17.05. Jakie pytania na maturze ustnej z polskiego? 17 maja 2016

PR
MATURA USTNA POLSKI 2016 TEMATY 17.05. Jakie pytania na maturze ustnej z polskiego? 17 maja 2016
MATURA USTNA POLSKI 2016 TEMATY 17.05. Jakie pytania na maturze ustnej z polskiego? 17 maja 2016
MATURA USTNA JĘZYK POLSKI 2016: WTOREK 17 MAJA 2016. Jakie pytania na maturze ustnej z języka polskiego we wtorek 17 maja 2016? Jakie pytania mogą się pojawić na ustnym egzaminie maturalnym z języka polskiego? Tu będziemy o tym informować. Zobaczcie również listę pytań, które pojawiły się na tegorocznych egzaminach ustnych z polskiego. Egzamin ustny podobnie jak podczas poprzedniej matury ma formę wypowiedzi ustnej. W naszym serwisie publikujemy pytania i tematy, które pojawiają się na ustnej maturze z języka polskiego. MATURA USTNA POLSKI 2016, PYTANIA, ZAGADNIENIA, ODPOWIEDZI, ZESTAWY Z 9 MAJA, 10, MAJA, 11 MAJA, 12 MAJA, 13 MAJA I 16 MAJA, 17 MAJA.

Matura ustna polski 2016. Tematy 18.05.2016. Jakie były pytania na maturze ustnej z języka polskiego 18 maja 2016. Sprawdź...

Dziś kolejny dzień egzaminów maturalnych ustnych z języka polskiego. Wtorek 17 maja 2016. Jakie pytania pojawią się dziś? Podczas poprzedniej matury było łatwiej. Część maturzystów, idąc na egzaminy ustny z języka polskiego zdążyła dowiedzieć się z internetu, jakie pytania mogą pojawić się na ustnej maturze. Na każdy dzień przygotowanych było po ok.20 zagadnień, które losowali uczniowie. Twórcy systemu nie docenili siły social mediów. Pytania błyskawicznie rozchodziły się po portalach internetowych, dzięki publikacjom w serwisach Facebook i Twitter. Już od rana maturzyści zaczynali sporządzać pełną listę tych pytań - dzięki takiej akcji, maturzyści, którzy zdawali ustny Polski po południu mogli mieli czas na superszybką powtórkę materiału z danego dnia.

Skąd ta zaciekłość w poszukiwaniu tematów? Rok temu, kiedy licealiści po raz pierwszy zdawali egzamin maturalny ustny z polskiego w tej formie (wcześniej mieli przygotować prezentację), CKE zanotowała ogromną wpadkę. Treść pytań błyskawicznie wyciekła do internetu. Maturzyści, którzy jako pierwsi wychodzili z sali, od razu dzielili się przeżyciami (i tematami zadań) właśnie na portalach społecznościowych. Tym samym ci, co zdawali ustny po południu (jeśli dobrze przeszukali internet) wiedzieli, jakie pytania mogą wylosować. Tegoroczni zdający liczą, że w ty roku sytuacja się powtórzy.

Na maturę 2016 roku Centralna Komisja Egzaminacyjna zmieniła strategię podczas matury ustnej z języka polskiego i przygotowała zestawy, które zmieniają się co godzinę. Do wylosowania są 32 pytania. W każdej godzinie niektóre pytania znikają. dokładane są za to nowe. Zestawy pytań są takie same w szkołach w całym kraju.

  • MATURA USTNA POLSKI 2016 PYTANIA - 17 maja 2016
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Czy nieuniknione zdarzenia mają wpływ na ludzkie życie? Czy jedno wydarzenie może zmienić bieg życia. Na podstawie fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całego utworu i jednego tekstu kultury.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Jak twórcy kreują obraz biedy w utworach literackich? Odwołanie do obrazu "Biedny rybak".
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Czy doświadczenia osobiste wpływają na zmianę postrzegania świata i stosunek do drugiego człowieka?
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Czym dla człowieka jest praca na podstawie obrazu "Dziewczyna obierająca jarzyny” Charadina Jeana Baptista Sieméona i innych tekstów kultury.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 W jakim celu twórcy wprowadzają inne style do tekstów. Odwołać się do "Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego" Adama Mickiewicza, własnych doświadczeń i tekstu kultury.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Czy wydarzenia mogą wpłynąć na los człowieka? Co decyduje o losie człowieka w oparciu o fragment "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza i innych tekstów kultury.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Czym dla człowieka jest przemijanie. Motyw vanitas na podstawie obrazu "Śmierć grająca na skrzypcach" Arnolda Böcklina.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Znaczenie obyczajów w życiu zbiorowości. Na podstawie fragmentu "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, całego utworu i innego tekstu literackiego.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 W jaki sposób w literaturze przedstawiane są emocje. Odwołać się do wskazanego plakatu "Cena strachu" i tekstów kultury.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Obraz polskiego społeczeństwa, salon warszawski w Dziadach A. Mickiewicza.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Jak artyści w swoich utworach mogą wykorzystywać elementy kultury ludowej?
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Odwołaj się do obrazu W. Tetmajera „Tańce w karczmie” i innych tekstów literackich.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Obraz polskiego społeczeństwa, salon warszawski w Dziadach A. Mickiewicza.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Jak artyści w swoich utworach mogą wykorzystywać elementy kultury ludowej? Odwołaj się do obrazu W. Tetmajera „Tańce w karczmie” i innych tekstów literackich.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Jakie znaczenie ma dla człowieka tradycja? Odwołaj się do fragmentu utworu Inny świat G. Herlinga-Grudzińskiego.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Postacie fantastyczne i ich funkcje w utworach literackich.

WIĘCEJ PYTAŃ NA KOLEJNEJ PODSTRONIE. KLIKNIJ I ZOBACZ

  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Czy w polszczyźnie potrzebne są zapożyczenia z języka angielskiego? Jakie pełnią funkcję.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Motyw winy i kary w oparciu o fragment II części "Dziadów" Adama Mickiewicza i innych tekstów kultury.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Funkcja stylizacji w kreowaniu bohaterów literackich. Trzeba omówić temat na podstawie fragmentu z utworu Tango Sławomira Mrożka i innych tekstów literackich.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Motywy biblijne. Jak wykorzystują je artyści przez artystów? Trzeba nawiązać do fragmentu tekstu oraz do wybranych tekstów kultury.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Jak autorzy przedstawiają stany emocjonalne w dziełach literackich? Odwołaj się do obrazu „Zdesperowany”.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Los czy wolna wola kieruje życiem człowieka. Odwołanie do obrazu.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Dlaczego młodzi ludzie porozumiewają się swoistym kodem?
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Elementy kultury ludowej.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Co kieruje życiem człowieka? Wola czy los? Omów pytanie odwołując się do obrazu pt. „Koło fortuny” oraz tekstów literackich.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Rola motywu winy i kary w dziełach. Omów temat odwołując się do II części Dziadów A. Mickiewicza oraz tekstów kultury.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Jak natura opisywana jest przez pisarzy? Omów temat odwołując się do wiersza „Tatry”.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 W jaki sposób artyści przedstawiają codzienność? Trzeba omówić temat na podstawie obrazu Pankiewicza „Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu”.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 W czym może przejawiać się moda językowa?
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Motywy fantastyczne. Omów temat odwołując się do rzeźby „Smoka Wawelskiego” oraz tekstów literackich.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 W jaki sposób artyści przedstawiają grozę wojny? Odwołaj się do przedstawionego obrazu getta.[/b]
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Za pomocą jakich środków reklama pełni funkcję perswazyjną? Omów na podstawie fragmentu Język na sprzedaż J. Bralczyka.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 Jak artyści ukazują przedmioty w swoich dziełach? Omów na podstawie fragmentu Wesela S. Wyspiańskiego i całego utworu.
  • MATURA USTNA POLSKI 17.05.2016 W jaki sposób twórcy kultury przedstawiają człowieka w przestrzeni miejskiej?

Przykładowy egzamin maturalny z języka polskiego - ustny. Materiał CKE

MATURA USTNA POLSKI 2016 - 16 maja 2016

1. Refleksja nad sytuacją człowieka we współczesnym świecie. Odwołanie do "Fotografii tłumu" Wisławy Szymborskiej.

Na fotografii tłumu
moja głowa siódma z kraja,
a może czwarta na lewo
albo dwudziesta od dołu;
moja głowa nie wiem która,
już nie jedna nie jedyna,
już podobna do podobnych,
ni to kobieca ni męska;
znaki, które mi daje,
to znaki szczególne żadne;
może widzi ją Duch Czasu
ale się jej nie przygląda;
moja głowa statystyczna,
co spożywa stal i kable
najspokojniej, najglobalniej;
bez wstydu, że jakakolwiek,
bez rozpaczy, że wymienna;
jakbym wcale jej nie miała
po swojemu i z osobna;
jakby cmentarz odkopano
pełen bezimiennych czaszek
o niezłej zachowalności
pomimo umieralności;
jakby ona już tam była,
moja głowa wszelka, cudza;
gdzie, jeżeli coś wspomina,
to chyba przeszłość głęboką.

2. Jakie refleksje snują twórcy na temat samotności? Na podstawie obrazu "Pokój w Brooklynie". Odwołać się do tekstów literackich.

5]])

3. Jak ukazany jest paraboliczny charakter w tekstach kultury. Odwołanie do wiersza "Przypowieść" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. (temat 3)

Pan Bóg uśmiechnął się i wtedy powstała ziemia,
podobna do jabłka złotego i do zwierciadła przemian.
Po niej powoli się sączą zwierząt dojrzałe krople
wstępując z wód w powietrza - drgające srebrem - stopnie.
A śpiew najcichszego z ptaków zamienia się w miękki obłok
i wtedy powstają chmury do ziemi i gwiazd podobne.
Więc knieje do mórz przychodzą i kładą włosy na wodę
i wtedy fale się barwią na kolor dojrzałej jagody.
Światło przenika do ziemi, a ziemia blask przygarnia;
bory wrastają w powietrze, powietrze od lasów - czarne.
Zwierzęta wnikają w korę, a kora porasta życie
i niewidzialne, w przestrzeni, wiruje ziemi odbicie.
Wtedy są wszystkie kolory, każdy od innych różny,
które są wszystkie te same pod szklaną kopułą próżni.
I zafrasował się Bóg, że sam swych dzieł nie ogarnie,
więc cisza złożyła się w fałdy, a światło stało się czarne
i z ciężkich kowadeł gór rosły łodygi ogniste,
a gromy w wysiłku kuły, zmarszczone w groźnym namyśle,
aż się wykrzesał z kuźni pod niebo od huku białe
z chmur i ziemi ulany - człowiek ciemny i mały.
Teraz uśmiechnął się Bóg i we śnie znużony oniemiał,
i do dziś błądzi wśród grozy człowiek ciemny jak ziemia.

4. W jaki sposób autorzy przedstawiają obraz władcy. Jest podany obraz Stanisława Augusta. Odwołanie do tekstów literackich.
PRAWDOPODOBNY obraz Stanisława Augusta Poniatowskiego

5. Język mówiony czy pisany. Komunikacja ustna czy pisemna? Która forma jest lepsza do wyrażania emocji? Odpowiedz, odwołując się do podanego tekstu, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych.

6. Omów obraz ojców w tekstach kultury na podstawie fragmentu "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza.

7. Obrazy dworków szlacheckich. Jak artyści przedstawiają dwory szlacheckie w swoich dziełach. Jak obrazują związane z nimi wydarzenia. Na podstawie obrazu i tekstów literackich.

8. Jak artyści przedstawiają przywiązanie do ojczyzny? Na podstawie utworu "Nie pytaj mnie o Polskę" (Obywatel GC). Odwołać się do innych tekstów kultury. (temat 8)


To nie karnawał,
Ale tańczyć chcę
I będę tańczył z nią po dzień.
To nie zabawa,
Ale bawię się
Bezsenne noce senne dnie.
To nie kochanka,
Ale sypiam z nią
Choć śmieją ze mnie się i drwią.
Taka zmęczona
I pijana wciąż
Dlatego nie
Nie pytaj mnie.
Nie pytaj mnie, dlaczego jestem z nią,
Nie pytaj mnie, dlaczego z inną nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego myślę że,
Że nie ma dla mnie innych miejsc.
Nie pytaj mnie, co ciągle widzę w niej,
Nie pytaj mnie, dlaczego w innej nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego ciągle chcę,
Zasypiać w niej i budzić się.
Te brudne dworce
Gdzie spotykam ją,
Te tłumy które cicho klną,
Ten pijak który mruczy coś przez sen
Że PÓKI MY ŻYJEMY ona żyje też.
Nie pytaj mnie,
Nie pytaj mnie,
Co widzę w niej.
Nie pytaj mnie, co ciągle widzę w niej,
Nie pytaj mnie, dlaczego w innej nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego ciągle chcę,
Zasypiać w niej i budzić się.
nie pytaj mnie dlaczego jestem z nią
nie pytaj mnie dlaczego z inną nie
nie pytaj mnie dlaczego myślę że
że nie ma dla mnie innych miejsc
Nie pytaj mnie, dlaczego jestem z nią,
Nie pytaj mnie, dlaczego z inną nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego myślę że,
Że nie ma dla mnie innych miejsc.
Nie pytaj mnie, co ciągle widzę w niej,
Nie pytaj mnie, dlaczego w innej nie,
Nie pytaj mnie, dlaczego ciągle chcę,
Zasypiać w niej i budzić się...

9. Jak artyści interpretują zachowania międzyludzkie. Na podstawie wskazanego muralu Banksy'ego i wybranych utworów literackich

- Obraz żony pojawił się podobny temat 13 maja pod numerem 9
- Motyw przyjaźni w tekstach kultury.

10. Jak w języku wyrażane jest tabu. Odwołać się do tekstu, utworu kultury i własnych doświadczeń.

11. Czy istnieją wartości większe niż osobiste szczęście i ludzkie życie? Odwołanie do utworu "Nocny lot" Antoine de Saint-Exupéry.

12. Motyw vanitas, marności świata na podstawie wskazanego obrazu, teksów literackich i innych tekstów kultury.

13. Omówić kompetencje komunikacyjne i kompetencje językowe. Jaką rolę odgrywają w życiu człowieka. Na podstawie wskazanego tekstu, własnego doświadczenia i tekstu kultury.

14. Jakie emocje towarzyszą osobie przebywającej na emigracji. Odwołanie do utworu "Pielgrzym" Adama Mickiewicza i innych tekstów kultury.

15. W jaki sposób artyści przedstawiają walkę w obronie ojczyzny na podstawie Artura Grottgera, "Bitwa" i innych tekstów kultury.

16. Temat archaizacji w tekstach literackich. Odwołanie do tekstu "Niewola tatarska" Henryka Sienkiewicza.

17. Zasady dobrego wychowania na podstawie "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza i innych tekstów kultury.

18. Motyw maski. Odniesienie do zdjęcia ilustrującego twarz kobiety z pomalowaną twarzą.

19. Jaką rolę odgrywają duchy, widma i zjawy. Odnieś się do podanego fragmentu "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego, znajomości całego utworu i innego tekstu kultury.

-> Motyw świata jako teatru w literaturze. Odwołanie do wiersza Wisławy Szymborskiej i dwóch tekstów kultury.

20. W jaki sposób i dlaczego bohaterowie walczą ze złem? Odwołanie do obrazu, na którym widnieje rycerz.

21. Z czego wynikają nieporozumienia językowe. Odwołanie do "Na wieży Babel" Wisławy Szymborskiej, do wybranego tekstu kultury i modelu aktu językowego (temat 21)

- Która godzina? - Tak, jestem szczęśliwa,
i brak mi tylko dzwoneczka u szyi,
który by brzęczał nad Tobą, gdy śpisz.
- Więc nie słyszałaś burzy? Murem targnął wiatr,
wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
na skrzypiących zawiasach. - Jak to, zapomniałeś?
Miałam na sobie zwykłą szarą suknię
spinaną na ramieniu. - I natychmiast potem
niebo pękło w stubłysku. - Jakże mogłam wejść,
przecież nie byłeś sam. - Ujrzałem nagle
kolory sprzed istnienia wzroku. - Szkoda,
że nie możesz mi przyrzec. - Masz słuszność,
widocznie to był sen. - Dlaczego kłamiesz,
dlaczego mówisz do mnie jej imieniem,
kochasz ją jeszcze? - O tak, chciałbym,
żebyś została ze mną. - Nie mam żalu,
powinnam była domyślić się tego.
- Wciąż myślisz o nim? - Ależ ja nie płaczę.
- I to już wszystko? - Nikogo jak ciebie.
- Przynajmniej jesteś szczera. - Bądź spokojny,
wyjadę z tego miasta. - Bądź spokojna,
odejdę stąd. - Masz takie piękne ręce.
- To stare dzieje, ostrze przeszło
nie naruszając kości. - Nie ma za co,
mój drogi, nie ma za co. - Nie wiem
i nie chcę wiedzieć, która to godzina.

- Barokowy konceptyzm w oparciu o poezję Jana Andrzeja Morsztyna.

22. Motyw marzeń. Odwołanie do fragmentu "Lalki" Bolesława Prusa, całego utworu i innego tekstu kultury.

23. Elementy satyry i pamfletu politycznego. Odwołanie do III części "Dziadów" Adama Mickiewicza.

- Jakie emocje wywołuje krajobraz w oparciu o ilustrację tatr wysokich i teksty literackie.

24. Jak autorzy przedstawiają problemy i różnice społeczne? W oparciu o "Granicę" Zofii Nałkowskiej.

25. Jaką rolę i funkcję pełnią mity w literaturze. Odwołanie do rzeźby "Zwierciadło Ikara" i innych tekstów literackich.

26. W jaki sposób można wzmocnić perswazyjność tekstu? Jak perswazja wpływa na komunikację? Odwołanie do "Kazań sejmowych" Piotra Skargi, do tekstu kultury i doświadczeń z życia codziennego.

27. Rola erystyki w literaturze na podstawie tekstów literackich i własnych doświadczeń

28. Motyw fantastyki. Jak na bohatera wpływa spotkanie z postacią fantastyczną?

29. Motyw wartości. Jak przedstawiane są wartości. Odwołanie do tekstu Jadwigi Puzyniny, własnych doświadczeń i tekstu kultury
30. Jakie nauki płyną z tekstów kultury? Odwołanie do bajki "Wilk i baran" Ignacego Krasickiego i innych tekstów kultury.
Pragnieniem przymuszeni, raz do jednej strugi
Pierwszy wilk pić był przyszedł, a baranek drugi;
Stanął po nim. Wilk: "Po co ty mi mącisz wodę?"
Baranek: "Do mnie płynie." Wilk: "Ja ci dowiodę,
Żeś przed sześciu miesięcy..." "Mam tylko półczwart
"Może, lecz twoja matka na wilki zażarta."
I zjadł go. Kiedy przemoc do niecnoty zajdzie,
Grzech się uświątobliwi i przyczyna znajdzie.

31. Jak jest ukazywana religijność w tekstach. Odwołanie do dzieła Vincenta Van Gogha "Modlitwa" (temat 31)

32. Czy należy pogodzić się z żargonem internetowym? Odwołać się do podanego tekstu (fragment tekstu Karoliny Kwak o żargonie internetowym), innego tekst kultury oraz własnego doświadczenia. (temat 32)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo