Metrobilet, czyli jeden bilet na autobus, tramwaj i pociąg w metropolii. Cena metrobiletu jest atrakcyjna

Maria Olecha-Lisiecka
Maria Olecha-Lisiecka
Podpisanie porozumienia w sprawie metrobiletu
Podpisanie porozumienia w sprawie metrobiletu MAO
Metrobilet, czyli wspólny bilet elektroniczny, miesięczny na autobusy i tramwaje oraz pociągi, w ramach Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej, powoli staje się faktem. Podczas 8. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw podpisano porozumienie pomiędzy GZM, KZK GOP, Kolejami Śląskimi i władzami samorządu woj. śląskiego. Metrobilet to sześć stref i wspólne bilety, umożliwiające podróżowanie zarówno autobusami, tramwajami i trolejbusami, jak i pociągami Kolei Śląskich. Ma zacząć obowiązywać w pierwszym kwartale 2019 roku.

Metrobilet w Metropolii

- Po to powstała metropolia, aby wspólny bilet był. Metrobilet jest kolejnym krokiem integracji transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Metrobilet będzie biletem miesięcznym uprawniającym do podróży komunikacją publiczną w ramach KZK GOP i pociągami Kolei Ślaskich.

Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, wyjaśnia, że w ramach metrobiletu będzie działało sześć stref: centralna i pięć stref „kolorowych” wyznaczających trasy połączeń kolejowych.

ZOBACZ SIEĆ POŁĄCZEŃ

- To wielka chwila, bo rozmowy nie były łatwe, podmiotów, które trzeba było sprowadzić do wspólnego mianownika było kilka, w tym organizatorów transportu i przewoźników, te rozmowy trochę trwały, ale udało się – podkreśla Kazimierz Karolczak.

A oto, jakie strefy będą obowiązywały w ramach metrobiletu:

  • Pierwsza strefa to strefa centralna – obejmująca Katowice. Można będzie jeździć autobusami, tramwajami i pociągami w granicach tego miasta. Cena biletu: 119 zł.
  • Druga strefa - żółta - obejmuje: Tarnowskie Góry, Nakło Ślaskie, Radzionków, Bytom, Chorzów (Chorzów Stary i Chorzów Miasto)
  • Trzecia strefa – zielona – obejmuje: Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska, Świętochłowice, Chorzów (Chorzów Batory)
  • Czwarta strefa – czerwona – obejmuje: Dąbrowę Górniczą, Będzin, Sosnowiec
  • Piąta strefa – niebieska – obejmuje: Bieruń, Chełm Ślaski, Imielin, Mysłowice
  • Szósta strefa – pomarańczowa – obejmuje – Kobiór i Tychy.

Cena biletu w strefie kolorowej to 179 zł i obejmuje komunikację autobusową i tramwajową na całym obszarze metropolii oraz wskazaną kolorem linię kolejową wraz z przystankami kolejowymi na terenie Katowic.

Będzie jeszcze bilet miesięczny obowiązujący we wszystkich sześciu strefach. Cena: 229 zł.

Kiedy metrobilet zacznie obowiązywać? Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, mówi, że realny jest pierwszy kwartał 2019 roku. Dlaczego metrobilet nie wejdzie w życie szybciej, np. w tym roku? Bo będzie to bilet elektroniczny, obowiązujący w systemie ŚKUP, a ten trzeba dostosować.

Jest jeszcze jedna ważna informacja: powrócił papierowy bilet dobowy uprawniający do korzystania z autobusów i tramwajów oraz jednorazowego połączenia kolejowego w ramach metropolii. Można go kupić np. w biletomatach. Jego cena to 14 zł.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Samorządowiec Roku - gala Dziennika Zachodniego

Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ania
a jaki bilet maja kupic osoby jadacy z Czestochowy i chcace miec bilet autobusowo tranwajowy pociagowy np. na Katowice?
do tej pory było to mozliwe
c
chrobok
Odkrycie na miare dziela Piasta Kolodzieja!
WNiemczech idea ta funktionuje od prawie 40 lat. W matropoliach (Berlin, Hamburg München) i wiekszych aglomeracjach mozna na jeden bilet uzywac publicznych srodkow przejazdu.
W Zaglebiu Ruhry funkcjonuje od 1 stycznia 1980 organizacja VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) skupiajaca wszystkie firmy przewozowe - lacznie ztransportem szynowym kolei regionalnych i Deutsche Bahn - na obszarze 7300 kmq. Kooperacja z graniczacymi z VRR regionalnymi firmami transportowymi, pozwala nawet na poruszanie sie z biletem VRR w rejonach przygranicznych Hollandii, czy regionu Ruhr-Lippe i innych.
Taryfy dopasowane sa do odleglosci, a bilety maja rozna waznosc - w zaleznosci od taryfy.
W moim referacie na sympozjum w ramach wspolnej akcji ...Zaglebie Ruhry i Gorny Slask przedstawiaja sie wzajemnie - zorganizowanej w Zollverein w Essen przez organizacje "Pro Ruhrgebiet" (juz nieistniejacej) w roku 2006 poruszylem marginalnie problem porownujac obszar Zaglebia Ruhry i Aglomeracji Slasko-Dabrowskiej. Referat przeszedl bez echa, choc uczestnicy ze strony slaskiej, mieli wtedy napewno wplywy na polityke komunikacyjna srodkami masowego przewozu (chocby terazniejszy europosel, a wtedy marszalek O.).
Pyrsk!
b
bobik
to dlaczego warszawiacy narzekają? Ostatnio jeździłem komunikacja miejska w Krakowie. Przejazd ok. 4 kilometrów zajęło nam przeszło godzinę. Wszędzie jest niby lepiej, prościej i taniej.
B
Buahahahah!
Jaworzno - powierzchnia 152,59 km²; ludność 92 090. PKM Jaworzno - przewoźnik TYLKO autobusowy
"Metropolia bez nazwy" - powierzchnia 1 586 km² ; ludność 2,039 miliona. KZK GOP, wkrótce ZTM - autobusy, tramwaje + współpraca z Kolejami Śląskimi.

Może jeszcze np. Żory z Wrocławiem albo Warszawą porównajmy?
r
rysiek
Warszawa czy Kraków tam na prawie każdym przystanku jest biletomat, w każdym autobusie czy tramwaju działa biletomat ale nie w KZK GOP... tu dalej jest XX wiek...
Na dodatek wszystkie autobusy którymi podróżowałem w warszawie, a było ich sporo miały klimatyzację, szczyt marzeń w naszym GOPie.... u nas tylko niewielki procent autobusów ma klimatyzację, nie wspominając o tramwajach PESA kupionych bez klimatyzacji....
G
Gość
Ceny biletów okresowych, sieć tras i częstotliwość kursowania (także nocą) mają skutecznie zniechęcać właścicieli samochodów do siadania za kółkiem i korkowania miast i wsi w metropolii, a ceny biletów jednodniowych i weekendowych mają zachęcać turystów do zwiedzania każdego ciekawego zakątka.
To, że tak się da, pokazują samorządy wielu wielkich i mniejszych miast w Polsce. W konurbacji górnośląskiej nadal tego nie rozumieją - nadal tkwi w łbach urzędników myślenie wdowy po górniku z emeryturą 4000-5000 zł co miesiąc, która nie dba o to, czy zarządca uczciwie i rzetelnie ustala stawki czynszu, nie chodzi na zebrania członków spółdzielni, nie zwraca uwagi na syf na klatce schodowej i fakt, że klatki nie malowano od 20 lat.
W efekcie czynsze w Warszawie są niższe niż na Górnym Śląsku. Identycznie jest z komunikacją, która jest praktycznie dzienna, autobusy jeżdżą w tym samym kierunku stadami (a potem jest przerwa pół lub godzinna), kasowniki się zawieszają i mają ledwie czytelne wyświetlacze.
W Szczecinie, jak w Jaworznie i wielu innych miastach w każdym pojeździe jest biletomat-doładowywacz kart miejskich oraz kasowniki z kolorowymi ikonami na dużych wyświetlaczach.
Wszędzie wokoło się da lepiej i taniej, tylko nie w prowincjonalnej pseudo metropolii.
L
Logika niewolnika
Odezwał się niewolnik z ustami pełnymi wazeliny. Cieszy się, że jego właściciel łaskawie rozsunął pośladki, by ułatwić niewolnikowi lizanie.
P
PKM Jaworzno
PKM Jaworzno jeszcze długo będzie belką w oku metropolii (KZK GOP), przy czym nie ma co się łudzić, że spaślaki z urzędu metropolitalnego ją zauważą.
J
Jan
Ehhhh a miało być tak pięknie... W Warszawie nie dość że rozbudowany jest system darmowych i ulgowych przejazdów. Dka osób 65+ roczny bilet za jedyne 50 zł działający w 2 strefach. Znizki Dla rodzin wielodzietnych. Dla osób które są tam tylko zameldowane . Dużym plusem są bilety dobowe. 3dniowe, weekendowe, grupowe... u nas nie do pomyślenia. Dodatkowoowo od biletu dobowego wzwyż można jeździć także pociągami. Działają tylko 2 strefy. Ale nawet bilet na 2 strefy kosztuje tylko 180 zł. A zakres działania stref jest porównywalny z metropolią. Ludność metropolii to 2,2 mln. Ludność samej Warszawy oficjalnie 1,8 mln. Do tego u nas pociągi kursujące co godzinę. Czasami co 30 minut tam pociągi kursujące co kilkanaście minut w samej Warszawie do tego mają SKM czyli kolej w której obowiązują tylko bilety ZTM Warszawa także te czasowe jednorazowe. My jesteśmy daleko daleko w tyle za rozwiązaniami z Warszawy. Czyli raczej mało kto kupi ten metrobilet bo jak rozumiem zostają stare wersje biletów bez pociągów??
g
gość
A jednak obecnie bilet miesięczny na jedno miasto to 93 zł, a do tego bilet miesięczny na pociąg - 110 zł, czyli ponad 200 zł. Różnica będzie. A zakłądam, że bilety "tylko" na pociag albo tylko na KZK GOP pozostaną, więc kto nie będzie korzystał z tego nowego biletu - nie będzie płacił więcej
O
Olek
Dobrze, że wraca bilet dobowy do papierowej sprzedaży. To był absurd, by ktos kto przyjeżdża jednorazowo spoza gop np. Do lekarza w szpitalu na Ligocie musiał wyrabiać kartę Skup, by nabic bilet jednodniowy. Efekt: większość "turystów" jezdziła na gapę...
G
Gość
Wyborcy-barany bezczelną gangrenę z PO wybrały, to i wysokie ceny drenujące kieszeń dostały. Szef tego kolejnego darmozjada, jaką jest tzw. metropolia jest SLD-owcem, byłym koalicjantem PO w zarządzie województwa i właśnie dzięki Platformersom został wybrany szefem hiperurzędu.
A
Adam
Czy osoby które podpisały to porozumienie znały już ceny istniejących biletów? Czy do nich nie dociera że mamy najdroższą a zarazem najgorszą komunikację miejską w Polsce? Cholera jak można być tak bezczelny i ogłaszać sukces na pogrzebie. Nie dość że nocna, świąteczna czy nawet weekendowa komunikacja prawie nie istnieje to ceny 'za to co jest podnieść. Czemu nie? Kto bogatemu zabroni
G
Gość
Obecna cena miesięcznego imiennego biletu sieciowego KZK GOP (138 zł) jest za już za wysoka, o czym świadczy cena aż rocznego biletu sieciowego PKM Jaworzno (180 zł). Tak więc doliczanie kolejnych 41 zł za miesięczny na tylko jednej linii kolejowej, a zwłaszcza dodatkowych 91 zł za sieciówkę kolejową i to tylko w ramach metropolii, a nie całej sieci Kolei Śląskich, to ŻADNA PROMOCJA!
Do rewolucji w komunikacji potrzeba naprawdę atrakcyjnych cen biletów, a więc najwyżej 119 zl za całą sieć komunikacyjną w obrębie metropolii, zaś w samych Katowicach np. 80 zł.
No, ale czego można się spodziewać po ludziach, którzy kursują służbowymi limuzynami, których utrzymanie zawyża ceny biletów.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie