Metrobilet, czyli jeden bilet na autobus, tramwaj i pociąg w metropolii. Cena metrobiletu jest atrakcyjna

Maria Olecha-Lisiecka
Maria Olecha-Lisiecka
Podpisanie porozumienia w sprawie metrobiletu
Podpisanie porozumienia w sprawie metrobiletu MAO
Metrobilet, czyli wspólny bilet elektroniczny, miesięczny na autobusy i tramwaje oraz pociągi, w ramach Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej, powoli staje się faktem. Podczas 8. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw podpisano porozumienie pomiędzy GZM, KZK GOP, Kolejami Śląskimi i władzami samorządu woj. śląskiego. Metrobilet to sześć stref i wspólne bilety, umożliwiające podróżowanie zarówno autobusami, tramwajami i trolejbusami, jak i pociągami Kolei Śląskich. Ma zacząć obowiązywać w pierwszym kwartale 2019 roku.

Metrobilet w Metropolii

- Po to powstała metropolia, aby wspólny bilet był. Metrobilet jest kolejnym krokiem integracji transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Metrobilet będzie biletem miesięcznym uprawniającym do podróży komunikacją publiczną w ramach KZK GOP i pociągami Kolei Ślaskich.

Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, wyjaśnia, że w ramach metrobiletu będzie działało sześć stref: centralna i pięć stref „kolorowych” wyznaczających trasy połączeń kolejowych.

ZOBACZ SIEĆ POŁĄCZEŃ

- To wielka chwila, bo rozmowy nie były łatwe, podmiotów, które trzeba było sprowadzić do wspólnego mianownika było kilka, w tym organizatorów transportu i przewoźników, te rozmowy trochę trwały, ale udało się – podkreśla Kazimierz Karolczak.

A oto, jakie strefy będą obowiązywały w ramach metrobiletu:

  • Pierwsza strefa to strefa centralna – obejmująca Katowice. Można będzie jeździć autobusami, tramwajami i pociągami w granicach tego miasta. Cena biletu: 119 zł.
  • Druga strefa - żółta - obejmuje: Tarnowskie Góry, Nakło Ślaskie, Radzionków, Bytom, Chorzów (Chorzów Stary i Chorzów Miasto)
  • Trzecia strefa – zielona – obejmuje: Gliwice, Zabrze, Ruda Śląska, Świętochłowice, Chorzów (Chorzów Batory)
  • Czwarta strefa – czerwona – obejmuje: Dąbrowę Górniczą, Będzin, Sosnowiec
  • Piąta strefa – niebieska – obejmuje: Bieruń, Chełm Ślaski, Imielin, Mysłowice
  • Szósta strefa – pomarańczowa – obejmuje – Kobiór i Tychy.

Cena biletu w strefie kolorowej to 179 zł i obejmuje komunikację autobusową i tramwajową na całym obszarze metropolii oraz wskazaną kolorem linię kolejową wraz z przystankami kolejowymi na terenie Katowic.

Będzie jeszcze bilet miesięczny obowiązujący we wszystkich sześciu strefach. Cena: 229 zł.

Kiedy metrobilet zacznie obowiązywać? Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, mówi, że realny jest pierwszy kwartał 2019 roku. Dlaczego metrobilet nie wejdzie w życie szybciej, np. w tym roku? Bo będzie to bilet elektroniczny, obowiązujący w systemie ŚKUP, a ten trzeba dostosować.

Jest jeszcze jedna ważna informacja: powrócił papierowy bilet dobowy uprawniający do korzystania z autobusów i tramwajów oraz jednorazowego połączenia kolejowego w ramach metropolii. Można go kupić np. w biletomatach. Jego cena to 14 zł.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Samorządowiec Roku - gala Dziennika Zachodniego

Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ania
a jaki bilet maja kupic osoby jadacy z Czestochowy i chcace miec bilet autobusowo tranwajowy pociagowy np. na Katowice?
do tej pory było to mozliwe
c
chrobok
Odkrycie na miare dziela Piasta Kolodzieja!
WNiemczech idea ta funktionuje od prawie 40 lat. W matropoliach (Berlin, Hamburg München) i wiekszych aglomeracjach mozna na jeden bilet uzywac publicznych srodkow przejazdu.
W Zaglebiu Ruhry funkcjonuje od 1 stycznia 1980 organizacja VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) skupiajaca wszystkie firmy przewozowe - lacznie ztransportem szynowym kolei regionalnych i Deutsche Bahn - na obszarze 7300 kmq. Kooperacja z graniczacymi z VRR regionalnymi firmami transportowymi, pozwala nawet na poruszanie sie z biletem VRR w rejonach przygranicznych Hollandii, czy regionu Ruhr-Lippe i innych.
Taryfy dopasowane sa do odleglosci, a bilety maja rozna waznosc - w zaleznosci od taryfy.
W moim referacie na sympozjum w ramach wspolnej akcji ...Zaglebie Ruhry i Gorny Slask przedstawiaja sie wzajemnie - zorganizowanej w Zollverein w Essen przez organizacje "Pro Ruhrgebiet" (juz nieistniejacej) w roku 2006 poruszylem marginalnie problem porownujac obszar Zaglebia Ruhry i Aglomeracji Slasko-Dabrowskiej. Referat przeszedl bez echa, choc uczestnicy ze strony slaskiej, mieli wtedy napewno wplywy na polityke komunikacyjna srodkami masowego przewozu (chocby terazniejszy europosel, a wtedy marszalek O.).
Pyrsk!
b
bobik
to dlaczego warszawiacy narzekają? Ostatnio jeździłem komunikacja miejska w Krakowie. Przejazd ok. 4 kilometrów zajęło nam przeszło godzinę. Wszędzie jest niby lepiej, prościej i taniej.
B
Buahahahah!
Jaworzno - powierzchnia 152,59 km²; ludność 92 090. PKM Jaworzno - przewoźnik TYLKO autobusowy
"Metropolia bez nazwy" - powierzchnia 1 586 km² ; ludność 2,039 miliona. KZK GOP, wkrótce ZTM - autobusy, tramwaje + współpraca z Kolejami Śląskimi.

Może jeszcze np. Żory z Wrocławiem albo Warszawą porównajmy?
r
rysiek
Warszawa czy Kraków tam na prawie każdym przystanku jest biletomat, w każdym autobusie czy tramwaju działa biletomat ale nie w KZK GOP... tu dalej jest XX wiek...
Na dodatek wszystkie autobusy którymi podróżowałem w warszawie, a było ich sporo miały klimatyzację, szczyt marzeń w naszym GOPie.... u nas tylko niewielki procent autobusów ma klimatyzację, nie wspominając o tramwajach PESA kupionych bez klimatyzacji....
G
Gość
Ceny biletów okresowych, sieć tras i częstotliwość kursowania (także nocą) mają skutecznie zniechęcać właścicieli samochodów do siadania za kółkiem i korkowania miast i wsi w metropolii, a ceny biletów jednodniowych i weekendowych mają zachęcać turystów do zwiedzania każdego ciekawego zakątka.
To, że tak się da, pokazują samorządy wielu wielkich i mniejszych miast w Polsce. W konurbacji górnośląskiej nadal tego nie rozumieją - nadal tkwi w łbach urzędników myślenie wdowy po górniku z emeryturą 4000-5000 zł co miesiąc, która nie dba o to, czy zarządca uczciwie i rzetelnie ustala stawki czynszu, nie chodzi na zebrania członków spółdzielni, nie zwraca uwagi na syf na klatce schodowej i fakt, że klatki nie malowano od 20 lat.
W efekcie czynsze w Warszawie są niższe niż na Górnym Śląsku. Identycznie jest z komunikacją, która jest praktycznie dzienna, autobusy jeżdżą w tym samym kierunku stadami (a potem jest przerwa pół lub godzinna), kasowniki się zawieszają i mają ledwie czytelne wyświetlacze.
W Szczecinie, jak w Jaworznie i wielu innych miastach w każdym pojeździe jest biletomat-doładowywacz kart miejskich oraz kasowniki z kolorowymi ikonami na dużych wyświetlaczach.
Wszędzie wokoło się da lepiej i taniej, tylko nie w prowincjonalnej pseudo metropolii.
L
Logika niewolnika
Odezwał się niewolnik z ustami pełnymi wazeliny. Cieszy się, że jego właściciel łaskawie rozsunął pośladki, by ułatwić niewolnikowi lizanie.
P
PKM Jaworzno
PKM Jaworzno jeszcze długo będzie belką w oku metropolii (KZK GOP), przy czym nie ma co się łudzić, że spaślaki z urzędu metropolitalnego ją zauważą.
J
Jan
Ehhhh a miało być tak pięknie... W Warszawie nie dość że rozbudowany jest system darmowych i ulgowych przejazdów. Dka osób 65+ roczny bilet za jedyne 50 zł działający w 2 strefach. Znizki Dla rodzin wielodzietnych. Dla osób które są tam tylko zameldowane . Dużym plusem są bilety dobowe. 3dniowe, weekendowe, grupowe... u nas nie do pomyślenia. Dodatkowoowo od biletu dobowego wzwyż można jeździć także pociągami. Działają tylko 2 strefy. Ale nawet bilet na 2 strefy kosztuje tylko 180 zł. A zakres działania stref jest porównywalny z metropolią. Ludność metropolii to 2,2 mln. Ludność samej Warszawy oficjalnie 1,8 mln. Do tego u nas pociągi kursujące co godzinę. Czasami co 30 minut tam pociągi kursujące co kilkanaście minut w samej Warszawie do tego mają SKM czyli kolej w której obowiązują tylko bilety ZTM Warszawa także te czasowe jednorazowe. My jesteśmy daleko daleko w tyle za rozwiązaniami z Warszawy. Czyli raczej mało kto kupi ten metrobilet bo jak rozumiem zostają stare wersje biletów bez pociągów??
g
gość
A jednak obecnie bilet miesięczny na jedno miasto to 93 zł, a do tego bilet miesięczny na pociąg - 110 zł, czyli ponad 200 zł. Różnica będzie. A zakłądam, że bilety "tylko" na pociag albo tylko na KZK GOP pozostaną, więc kto nie będzie korzystał z tego nowego biletu - nie będzie płacił więcej
O
Olek
Dobrze, że wraca bilet dobowy do papierowej sprzedaży. To był absurd, by ktos kto przyjeżdża jednorazowo spoza gop np. Do lekarza w szpitalu na Ligocie musiał wyrabiać kartę Skup, by nabic bilet jednodniowy. Efekt: większość "turystów" jezdziła na gapę...
G
Gość
Wyborcy-barany bezczelną gangrenę z PO wybrały, to i wysokie ceny drenujące kieszeń dostały. Szef tego kolejnego darmozjada, jaką jest tzw. metropolia jest SLD-owcem, byłym koalicjantem PO w zarządzie województwa i właśnie dzięki Platformersom został wybrany szefem hiperurzędu.
A
Adam
Czy osoby które podpisały to porozumienie znały już ceny istniejących biletów? Czy do nich nie dociera że mamy najdroższą a zarazem najgorszą komunikację miejską w Polsce? Cholera jak można być tak bezczelny i ogłaszać sukces na pogrzebie. Nie dość że nocna, świąteczna czy nawet weekendowa komunikacja prawie nie istnieje to ceny 'za to co jest podnieść. Czemu nie? Kto bogatemu zabroni
G
Gość
Obecna cena miesięcznego imiennego biletu sieciowego KZK GOP (138 zł) jest za już za wysoka, o czym świadczy cena aż rocznego biletu sieciowego PKM Jaworzno (180 zł). Tak więc doliczanie kolejnych 41 zł za miesięczny na tylko jednej linii kolejowej, a zwłaszcza dodatkowych 91 zł za sieciówkę kolejową i to tylko w ramach metropolii, a nie całej sieci Kolei Śląskich, to ŻADNA PROMOCJA!
Do rewolucji w komunikacji potrzeba naprawdę atrakcyjnych cen biletów, a więc najwyżej 119 zl za całą sieć komunikacyjną w obrębie metropolii, zaś w samych Katowicach np. 80 zł.
No, ale czego można się spodziewać po ludziach, którzy kursują służbowymi limuzynami, których utrzymanie zawyża ceny biletów.
Dodaj ogłoszenie